دبیر شورای ملی زعفران گفت: در حال حاضر قیمت زعفران در بازارهای جهانی با حدود یک میلیون تومان افزایش مواجه شده است.
فرشید منوچهری در گفت و گو با موج ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر زعفران خالص و مرغوب به ازای هر کیلوگرم معادل چهار میلیون و 550 تا چهار میلیون 650 هزار تومان به فروش می رسد.وی در پاسخ به سئوالی درباره اعمال سیاست های دولت در جلوگیری از صادرات زعفران فله ای به خارج از کشور، خاطر نشان ساخت: سیاستی که یک روزنه را ببندیم و یک دروازه را باز کنیم، درست نیست.
دبیر شورای ملی زعفران گفت: دولت برای صادرات زعفران بالای 30 گرم، عوارض صادراتی وضع کرده اما در دستورالعمل دولت، برای صادرات زعفران بین 10 تا 30 گرم، هیچ عوارضی در نظر گرفته نشده است.وی افزود: برای صادرات زعفران زیر 10 گرم نیز جوایز صادراتی در نظر گرفته شده است. مبلغ جوایز صادراتی از بسته های زیر یک گرم آغاز و با افزایش حجم بسته، میزان جایزه نیز کاهش می یابد.
منوچهری تصریح کرد: تا این لحظه دولت عوارض صادرات بسته بندی بیش از 30 گرمی را دریافت کرده اما از سال قبل پرداخت جوایز صادراتی را لغو کرده است.وی بیان داشت: نمی توان قسمتی از یک بخشنامه را اجرا کرد و قسمت دیگر آن را نادیده گرفت. انتظار صادرکننده آن است که بخشنامه های دولت به شکل کامل اجرا شود یا اینکه دریافت عوارض از صادرکنندگان نیز مانند جوایز صادراتی متوقف شود.دبیر شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه قرار بود پس از ابلاغ سیاست های دولت، سازمان توسعه تجارت اصلاحات پیشنهادی خود را ارایه کند، افزود: اتفاقی که در شرایط کنونی رخ داده آن است که حتی خود دولت نیز مصوبه اش را به صورت ناقص اجرا می کند.
وی ادامه داد: از آنجا که صادرات زعفران در بسته های بین 10 تا 30 گرمی هیچ عوارضی ندارد، بخش خصوصی بیش از 95 درصد زعفران صادراتی خود را در بسته های 25 تا 30 گرمی، صادر می کند.
منوچهری اذعان داشت: متاسفانه بسته بندی های 25 تا 30 گرمی در کشور مقصد عمدتا باز می شود و به بسته بندی های کوچکتر تبدیل می شود یا برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.وی تصریح کرد: بنابراین سازمان توسعه تجارت با اخذ عوارض از بسته های بالای 30 گرمی برای مقابله با صادرات زعفران فله، به اهداف خود دست نیافته است.
دبیر شورای ملی زعفران اضافه کرد: در حال حاضر فقط هفت درصد از زعفران ایران با بسته بندی بالای 30 گرمی که به زعم سازمان توسعه تجارت فله است، صادر می شود اما در واقع صادرات با بسته بندی های 10 تا 30 گرمی نیز به نوعی صادرات به فله ای به حساب می آید.وی گفت: به نظر می رسد مصوبه دولت در زمینه صادرات زعفران نیاز به اصلاح دارد.
عوارض صادرات زعفران صرف توسعه این محصول شود
منوچهری با اشاره به اینکه عوارض صادرات زعفران عینا به حساب دولت واریز شده، تاکید کرد: حتی یک ریال از این عوارض نیز صرف توسعه زعفران در ایران نشده است.و
ی در پاسخ به این سئوال که آیا در قانون پیش بینی شده که عوارض صادرات یک محصول صرف توسعه کشت آن شود، اظهار داشت: قاعده این است که عوارض صادراتی صرف توسعه کشت شود اما متاسفانه این مساله در قانون پیش بینی نشده است.دبیر شورای ملی زعفران ادامه داد: دولت هیچ نیازی به عوارض زعفران ندارد. میزان عوارض صادرات زعفران به حدی نیست که در بودجه کلان کشور تاثیرگذار باشد.
وی در پاسخ به سئوالی درباره وجود تبلیغات منفی درباره زعفران ایران و رفع این معضلات، خاطر نشان ساخت: البته در این زمینه اظهار نظر نمی کنم اما برای رفع تبلیغات منفی باید اقدامات خاصی انجام شود.
منوچهری افزود: آیا در بحث معرفی زعفران ایران و کیفیت آن اقدام خاصی انجام داده ایم و یا به جهان اعلام کرده ایم که متقلبینی در خارج از ایران، عمل اختلاط زعفران مرغوب و غیر مرغوب را انجام می دهند.
افغانستان رقیب جدی برای ایران نیست
دبیر شورای ملی زعفران در پاسخ به اظهارات برخی که زعفران افغانستان را رقیبی جدی برای ایران می دانند، بیان داشت: زعفران افغانستان هیچ گاه رقیبی جدی برای ایران نبوده است.وی در پاسخ به این سئوال که آیا در آینده نیز زعفران افغانستان نمی تواند رقیب ایران باشد، گفت: در آینده شرایط بسیار متفاوت خواهد بود. نمی توان به درستی آینده را پیش بینی کرد.
منوچهری تصریح کرد: اگر ایران با همین روند ادامه دهد، به طور قطع افغانستان می تواند رقیب ایران شود.وی ادامه داد: زمانی تصور می شد که ایران می تواند رقیب زعفران اسپانیا باشد. اما این کشور تهدید ایران را به یک فرصت برای خود تبدیل کرد.دبیر شورای ملی زعفران اظهار داشت: در حال حاضر تولید زعفران افغانستان حدود سه تن است. این رقم را با 250 تن تولید ایران باید مقایسه کرد. حجم تولید دو کشور قابل مقایسه نیست.وی تاکید کرد: اگر ایران نتواند در جهت بهبود و توسعه بازارها حرکت کند، افغانستان می تواند محصول خود را جایگزین ایران کند اما اگر درست حرکت کنیم، هیچ گاه این کشور به ایران نخواهد رسید، زیرا بازار و مشتریان، محصول ایرانی را می شناسند.
منوچهری ادامه داد: بسیاری از کارشناسان برای اینکه گناه را به گردن دیگران بیاندازند، می گویند زعفران افغانستان رقیب زعفران ایران است. اگر درست حرکت کنیم می توانیم تولید افغانستان را به یک فرصت برای خود تبدیل کنیم.
وی گفت: می توانیم به افغانستان پیشنهاد کنیم که محصولات این کشور به وسیله ایران فروخته شود.

کد خبر 22738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =