۰ نفر
۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۹

در 11 ماهه سال جاری واردات برنج به کشور با کاهش 20.2 درصدی به یک میلیون و 114 هزار تن رسید.


به گزارش ایسنا، براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در 11 ماهه 1391 ارزش واردات برنج کشور نیز با کاهش 3.4 درصدی بالغ بر یک میلیارد و 109 میلیون دلار شد.


برنج از نظر ارزشی سهمی معادل 2.2 درصد از کل واردات کشور را در 11 ماهه امسال به خود اختصاص داد.


مطابق انتظار هند بزرگترین مبدا واردات برنج به کشور در این مدت بود، به طوری که سهم هند از واردات برنج ایران از نظر وزنی به 66.5 درصد رسید. همچنین امارات با سهم 12.8 درصدی و پاکستان با سهم 10.9 درصدی رده‌های دوم و سوم را بدست آوردند. البته باید در نظر داشت که عمده برنج وارداتی از امارات نیز مربوط به تولیدات کشورهای هند و پاکستان می‌شود.


اخیرا نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارش خود به نقل از بازرگانان هندی نوشت که هند با توجه به این‌که ایران یکی از خریداران اصلی برنج باسماتی این کشور است، احتمالا قیمت‌های برنج خود را در واکنش به کاهش تقاضا از سوی ایران کمتر خواهد کرد.


ایران در قبال صادرات نفت خام به هند، از این کشور برنج وارد می‌کند اما تغییرات اخیر نرخ ارز به معنی گران‌تر شدن صادرات برنج هند و کمتر شدن تقاضای خرید از سوی واردکنندگان ایرانی است.


ایران و هند برای دور زدن تحریم‌های غربی، سیستم پرداختی را در ماه ژوئن سال گذشته ایجاد کردند که تحت آن نفت ایران در قبال کالاهای هندی مانند برنج، سویا و مواد دارویی مبادله می‌شود.


یک سوم از حدود سه میلیون تن برنج باسماتی که هند در سال مالی جاری صادر کرده، به مقصد ایران بوده است.

کد خبر 22830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =