در حالی که ایران طی ۳ ماه گذشته، خرید برنج باسماتی از هند را به حدود نصف کاهش داده است قیمت این محصول در بازار داخلی هند با کاهش ۱۰ درصدی مواجه شده است.


به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از وال استریت ژورنال، ایران در طی 3 ماه گذشته، خرید برنج باسماتی از هند را به حدود نصف کاهش داده و قیمت های داخلی در هند را در هفته های اخیر حدود 10 درصد کاهش داده است.
برخی خریداران ایرانی دلیل کاهش خرید برنج از هند را اعمال استانداردهای سختگیرانه جدید در زمینه آلودگی شیمیایی و نارضایتی از کیفیت برنج هندی تحویل شده عنوان کرده اند. آنها می گویند، کیفیت برنج تحویل داده شده پایین تر از چیزی بوده که در قراردادها مشخص شده است.
ویجای ستیا، عضو اتحادیه صادرکنندگان برنج هند در این باره گفت: «انتظار داریم در طی یک هفته آینده شاهد تاثیرگذاری (کاهش خرید ایران) بر قیمت برنج صادراتی هند باشیم.»
ایران و هند دو سال قبل برای دور زدن تحریم های غرب، یک سیستم معاملات تهاتری ایجاد کردند. در قالب این سیستم، هند در قبال دریافت نفت از ایران به این کشور کالاهای مختلف و عمدتا برنج، کنجاله سویا و دارو صادر می کرد.
یک شرکت مشاوره بازرگانی ایران گفت، واردات برنج ایرن از هند به دلیل تشدید نظارت های قانونی کاهش یافته است.
راجان سوندارسان، مدیر عامل اتحادیه صادرکنندگان برنج هند نیز گفت، ممکن است خریداران ایرانی قصد داشته باشند، تقاضای کاهش قیمت ها را مطرح کنند. «به زودی نشستی برگزار خواهد شد و ما امیدواریم که مشکلات تا پایان این ماه حل و فصل شود.»
اینکه آیا کاهش اخیر تحویل نفت ایران به هند تاثیری بر تجارت برنج بین دو کشور گذاشته است یا نه مشخص نیست. صادرات نفت ایران به هند در ماه آوریل نسبت به ماه ژانویه به کمتر از نصف کاهش یافت و از 415 هزار بشکه در روز به 200 هزار بشکه رسید.
هند بزرگترین صادرکننده برنج به ایران است. بر اساس آمارهای دولت هند، در سال مالی منتهی به مارس 2014، فروش برنج باسماتی هند به ایران به 1.45 میلیون تن به ارزش 1.83 میلیارد دلار رسید. به گفته تجار هندی، هند تا ماه فوریه، ماهیانه حدود 130 هزار تن برنج به ایران صادر کرده بود، اما از آن زمان به این طرف، میزان صادرات برنج به ایران به 50 تا 60 هزار تن کاهش یافته است.
کد خبر کاهش ۱۰ درصدی قیمت برنج در هند با نصف شدن واردات ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد مهدوی ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    0 0
    1- طبق مطا لعات گسترده جهانی محصول برنج (برنجهای خارجی) با کشت بیشتر در آینده و بتدریج آلوده تر و آلوده تر خواهد شد. 2- در کشور ما هیچوقت برنج تراریخته قابل قبول و مصرف نخواهد بود.