شرکت آب های معدنی دماوند، قدیمی ترین تولیدکننده آبهای معدنی در کشور است که از سال 1352 کار خود را آغاز کرده است. در سال 2010 شرکت دنون تصمیم به خریداری بخش عظیمی از سهام شرکت آب معدنی دماوند گرفت و شرکت آب معدنی دماوند بخشی از این شرکت بزرگ شد که ماموریت اصلی شرکت دنون سلامت غذا است. مدیریت این مجموعه اکنون با ونسان لارنو «Vincent Larnaud» است.
وی 12 سال است که در مجموعه شرکت دنون مشغول به فعالیت است. اصالتا فرانسوی بوده، اما در بخش اسپانیا فعالیت کرده و بعد از آن مسوول صادرات 2 محصول فرانسوی به نام ولویک و اویان بود. متنی که در پی می خوانید گفتگویی است با ونسان لارنو مدیر عامل شرکت آب های معدنی دماوند که با هم می خوانیم:

چرا شرکت دنون، ایران و آب معدنی دماوند را برای سرمایه گذاری انتخاب کرد؟
ایران در مقایسه با سایر کشورهای در حال توسعه از بازار بزرگتری برخوردار است و با توجه به قدرت خرید و تمایل مردم به خرید اجناس با کیفیت، این بازار ارزش سرمایه گذاری را داشت.

اختلاف مصرف سرانه آب معدنی در ایران با سایر کشورهای در حال توسعه چقدر است؟
مصرف آب های بسته بندی در ایران همچنان محدود است و مصرف سرانه این آب ها در ایران 15 لیتر است، در صورتی که 3 سال پیش مصرف سرانه ایران حدود 12 لیتر بود و این نشانگر آن است که مصرف آب های بسته بندی در کشور به سرعت در حال رشد است. البته مصرف آب های بسته بندی در کشور ترکیه 70 لیتر است. بدون شک وضعیت فعلی ایران هم بهبود خواهد یافت و شاهد افزایش مصرف سرانه آب های معدنی در ایران خواهیم بود. در گذشته به خاطر وجود شهر تهران در کوهپایه مردمان این شهربه آب با کیفیتی دسترسی داشتند ، اما حال با گذشت این سالها و کاهش کیفیت آب های لوله کشی ایرانیان نیز مانند سایر مردم کشورهای دنیا به سمت مصرف آب های بسته بندی و معدنی روی آورده‌اند که دلیل آن  تمایل انسانها به مصرف آبهای طبیعی، خالص و آسان است و این روشی است که در تمام دنیا با استقبال مواجه شده است. مساله ای که برای ایرانیان مهم است طبیعی بودن محصولات است وبه همین دلیل هم آب معدنی دماوند را می پسندند، زیرا این نوشیدنی را همراه طبیعت می دانند. مردم همچنین به سالم بودن مواد خوراکی اهمیت زیادی می دهند  و هیچ نوشیدنی به اندازه آبهای نوشیدنی سلامت نیست و این علایق عمیقی است که به وجود آمده و باعث  می شود تا مصرف آب های معدنی و بسته بندی در کشور رو به بهبود حرکت کند.

شایعه وجود نیترات اضافه در آبهای معدنی باعث شد تا تقاضای خرید این محصول کاهش یابد، این شایعه چه مشکلاتی را برای شما به وجود آورد؟
مشکلی که وجود دارد این است که اگر ما به عنوان تولیدکننده در مورد محصولات صحبت نکنیم، دیگران به جای ما صحبت خواهند کرد. یکی از اقداماتی که من طی این 3 سال انجام داده‌ام این بوده که با کمال میل از کسانی که مشتاق به کسب اطلاعات در این زمینه بوده‌اند استقبال کرده‌ام و اگر خبرنگاری دوست داشت تا کارخانه را از نزدیک ببیند ما با آغوش باز پذیرای او بودیم. همچنین اگر هر یک از مشتریان ما با مشکلی مواجه شود می توانند با شماره های درج شده روی بسته بندی تماس گیرند تا به کلیه سوالات وی پاسخ داده شود. حتی برخی از مصرف کنندگان شنیده ها را باور نمی کنند و دوست دارند که از نزدیک از کارخانه را بازدید کنند، ما هم ماهانه یک اتوبوس از مصرف کنندگان را برای بازدید به کارخانه می بریم و بعید می دانم که تولیدکننده‌ای حاضر به انجام این کار باشد و این اقدام باعث می شود تا 95 درصد از تردیدها از بین برود. همچنین فیلمی روی وب سایت شرکت است که کلیه مراحل تهیه و تولید آب معدنی را نشان می دهد. لازم به ذکر است که نیترات ماده ای است که در طبیعت وجود دارد و گیاهان برای بقا و رشد به آن نیاز دارند، اما میزان آن باید کنترل شده باشد. طبق استاندارد جهانی و ایران میزان آن باید زیر 50 میلی گرم در لیتر باشد که تمام آبهای بسته بندی از این استاندارد برخوردار هستند.

شرکت آب معدنی دماوند چه اقداماتی در زمینه فرهنگ سازی برای مصرف آبهای معدنی انجام داده است؟
«دنون» به سلامت جامعه اهمیت می دهد و وظیفه خود را ارایه غذای سالم اعلام می کند. به همین دلیل ما هم برای فرهنگ سازی از 3 سال پیش همکاری با انستیتو تغذیه و وزارت بهداشت را آغاز کردیم تا از این طریق در زمینه آموزش و فرهنگ سازی قدم برداریم و با برگزاری همایش‌های مختلف سعی داریم تا فرهنگ سازی را در حد توان انجام دهیم.

چند وقتی است که کارخانه آب معدنی دماوند، محصولات خود را با یک بسته بندی جدید روانه بازار می کند. دلیل این اقدام چیست؟
آبهای بسته بندی 2 دشمن دارند:گرما و نور مستقیم خورشید که در ایران هردوی اینها وجود دارد. ما متوجه شدیم که سوپرمارکتهای موجود در ایران به دلیل کمبود فضا این محصول را در محوطه باز و زیر نور مستقیم خورشید قرار می‌دهند. به همین دلیل در ابتدا برای آموزش سوپرمارکت داران اقدام کردیم که متاسفانه کمبود فضا باعث شد تا آنها به ما یاری نرسانند. ما هم به فکر افتادیم تا راهی برای جلوگیری از تابش مستقیم خورشید به محصولات بیابیم. در همین رابطه ما ابتدا بسته بندی بیرونی محصولات را رنگی چاپ کردیم. این اقدام ابتدا در سایز یک و نیم لیتری که پر فروش ترین محصول است آغاز شد و پس از آن بسته های نیم لیتری را هم با همین مدل بسته بندی روانه بازار کردیم. بنابر این تا حد توان محصولات را از گزند این 2 دشمن در امان قرار داده‌ایم و مطمئن هستیم که سایر تولیدکنندگان هم به زودی این اقدام را انجام خواهند داد.

برنامه شما برای آینده چیست؟
بسیاری از تولیدکنندگان آب معدنی با مشکل تامین آب روبرو هستند، اما ما به اندازه کافی آب معدنی داریم و می توانیم که بیش از این برداشت داشته باشیم. همچنین ما قصد داریم فرمت جدیدی را وارد بارد بازار کنیم و برنامه بعدی ما تولید نوشیدنی سلامتی است که پایه آن آبهای معدنی بوده به آن طعم داده خواهد شد.

منبع: اقتصاد سبز

 

کد خبر 23304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =