رییس اتحادیه تعاونی‌های پسته کرماناز نصف شدن تولید پسته کرمان به دلیل خشکسالی‌های اخیر خبر داد و گفت: در گذشته ایران بالاترین رکورد در تولید و صادرات پسته را داشت که اخیرا آمریکا گوی سبقت تولید را از ایران ربود و اکنون هم رقبا فاصله زیادی با ما دارند اما چین پس از آمریکا جدی‌ترین رقیب تولید پسته ایرانی است که باید با توجه به تلاش جدی چینی‌ها در افزایش تولید پسته، آن‌ها را جدی بگیریم.

جلیل مظهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: در گذشته سالانه حدود 200 هزار تن پسته در کرمان تولید می‌شد که سهم حدود 70 درصدی تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده بود اما مشکلات اخیر از جمله کم‌آبی و کاهش شدید منابع آبی باعث شده که بسیاری از باغات پسته استان از بین برود و کشاورزان بخشی از باغ‌های خود را از تولید خارج کنند.

پیشنهاد انگلیسی‌ها برای حفر چاه عمیق و نابودی قنات‌ها

وی افزود: در سال‌های قبل از انقلاب حدود 500 حلقه چاه آب در کرمان وجود داشت که آن هم پیشنهاد انگلیسی‌ها بود چرا که پیش از این مردم کرمان از آب قنات برای آبیاری باغ‌های خود استفاده می‌کردند که هیچ فشاری بر سفره‌های آب زیرزمینی وارد نمی‌کرد اما پس از حفر چاه عمیق توسط انگلیسی‌ها نه تنها قنات‌ها خشک شدند بلکه هر سال سطح آب سفره‌های زیرزمینی کاهش بیشتری پیدا کرد.

وجود 11 هزار چاه غیرمجاز در کرمان

رییس اتحادیه تعاونی‌های پسته کرمان ادامه داد: در حال حاضر حدود 7000 حلقه چاه عمیق پروانه‌دار و حدود 11 هزار حلقه چاه عمیق بدون مجوز در کرمان وجود دارد که بهره‌برداری بیش از حد از منابع آب سفره‌های زیرزمینی باعث این مشکلات شده است.

مظهری خاطر نشان کرد: در گذشته اگر کسی چاهی در کرمان حفر می‌کرد با حفر 16 متر چاه از سطح زمین به آب می‌رسید اما پس از آنکه انگلیسی‌ها پیشنهاد حفر چاه عمیق را برای تامین آب کشاورزان دادند ابتدا از چاه‌های 100 متری شروع شد و هر 10 سال یکبار عمق این چاه‌ها بیشتر شد؛ به گونه‌ای که در حال حاضر چاه‌های استان کرمان با عمق 300 متری بی‌آب هستند و مشخص نیست با افزایش عمق این چاه‌ها به 400 متر هم به آب برسیم یا خیر؟

نمی‌توان کشاورزی را در کرمان متوقف کرد


رییس اتحادیه تعاونی‌های پسته کرمان تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل وجود مشکلاتی که ناشی از سوء مدیریت در کرمان به وجود آمده، اعلام می‌کنند کشت هرگونه محصول کشاورزی در کرمان ممنوع است در حالی که اگر امروز کرمان با این مشکل و بحران آب مواجه شده علتش نبود نظارت بر حفر چاه‌های بدون مجوز و صدور مجوزهای بیش از حد برای حفر چاه در این استان بوده است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 40 هزار باغدار پسته در کرمان از این راه ارتزاق می‌کنند که در این میان حدود 10 هزار باغدار دارای چاه‌های عمیق هستند؛ بنابراین نمی‌توان اعلام کرد که کشت هرگونه محصول کشاورزی در کرمان ممنوع است و معیشت 40 هزار خانوار را در این استان به خطر انداخت بلکه به جای آن باید از توسعه‌ باغ‌های پسته در کرمان جلوگیری کرد.

مظهری اظهار کرد: در گذشته ایران دارای بالاترین رکورد در میزان تولید و صادرات پسته بود که اخیرا آمریکا گوی سبقت را از ایران در تولید این محصول ربود. گرچه دیگر رقبای ایران فاصله‌ زیادی با ما دارند اما چین پس از آمریکا جدی‌ترین رقیب پسته ایرانی به شمار می‌رود که باید با توجه به تلاش جدی چینی‌ها در افزایش تولید پسته آن‌ها را جدی بگیریم.
کد خبر 23c80d909a054542b15a5c6eda25e72c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =