قیمت مرغ در حالی به رغم وعده مسئولان در آستانه رمضان کاهش نیافته است که رئیس شرکت تعاونی مرغداری‌های کشور می‌گوید: عرضه مرغ منجمد تاثیری در کاهش قیمت بازار ندارد و اظهار نظر برخی در خصوص ارز مرجع نیز تا 20 درصدی قیمت نهاده‌ها را بالا برده است.

حمید فاضلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه چرا قیمت مرغ به رغم ذخیره 90 هزار تن و تولید مازاد به گفته مسئولان در آستانه ماه رمضان افزایش یافته است، گفت: قیمت را همواره عرضه و تقاضا تعیین می‌کند، متأسفانه حداقل طی دهه اخیر هیچ کدام از مسئولان و دست‌اندرکاران به این استاندارد بین‌المللی اقتصادی دنیا توجهی نداشته و بر آن اساس برنامه‌ریزی نکرده‌اند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری شرکت تعاونی مرغداری‌های کشور افزود: تقاضا در آستانه ماه رمضان به دو دلیل عملی و روانی بالا رفته و به همین دلیل با بر هم خوردن تناسب عرضه و تقاضا قیمت تا حدودی بالا رفته است.

وی در پاسخ به اینکه چرا ذخیره 90 هزار تن مرغ منجمد برای کاهش قیمت استفاده نمی‌شود؟ گفت: مرغ منجمد تأثیر معنی‌داری در کاهش قیمت بازار ندارد زیرا مردم با این تفکر که مرغ منجمد کیفیت کمتری نسبت به مرغ گرم دارد از آن استقبال نمی‌کنند.

فاضلی با بیان اینکه در خصوص کیفیت مرغ منجمد باید فرهنگسازی شود، گفت: در صورتی که تفاوت معنی‌دار قیمت 30 تا 40 درصدی بین مرغ منجمد و مرغ گرم وجود داشته باشد شاید استقبال مردم برای خرید بیشتر شود.

به گزارش فارس؛ دو روز پیش وزارت صنعت از عرضه مرغ منجمد به قیمت کیلویی 4600 تومان خبر داده است، اما با این حال قیمت بازار که قبلاً کیلویی 6200 تومان بود تغییری نداشته است.

برخی معتقدند با زمزمه خداحافظی از ارز مرجع قیمت نهاده‌های کشاورزی در بازار بالا رفته و همین عاملی برای افزایش قیمت مرغ شده است.

*قیمت مرغ از کیلویی 6 هزار تومان پایین نمی‌آید

فاضلی در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت مرغ در ماه رمضان کاهش خواهد داشت، گفت: بعید می‌دانم قیمت مرغ به کمتر از 6 هزار تومان برسد زیرا قیمت باید طوری باشد که تولید‌کننده هم متضرر نشود و تولید ادامه‌دار باشد در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ کمتر از 6400 تا 6500 به ضرر مرغدار است.

*وارد کننده اصلی به بهانه عدم اختصاص ارز مرجع نهاده مرغداران به نمی‌دهد

فاضلی در این باره که شنیده می‌شود واردکنندگان نهاده با دستاویز قرار دادن ارز تک نرخی‌ و عدم اختصاص ارز مرجع از تحویل نهاده‌های وارداتی به دامداران امتناع می‌کنند، گفت: تاکنون به طور رسمی و غیررسمی از سوی مسئولان اعلام نشده است که ارز مرجع به کالاهای اساسی و نهاده‌های دام و طیور نمی‌دهند اما برخی واردکنندگان اصلی زمزمه‌های خداحافظی ارز مرجع را دست‌آویز قرار داده و نهاده‌های وارداتی را به دامداران و مرغداران نمی‌دهند.

وی ادامه داد: این وارد‌کننده اصلی که نامش را نمی‌برم 60 تا 70 درصد نهاده وارداتی کشور را وارد می‌کند.

*افزایش تا 20 درصد قیمت نهاده‌ به دلیل اظهارات مسئولان در باره ارز مرجع

به گفته فاضلی طی چند روز گذشته قیمت نهاده‌های دامی  ذرت و سویا در بازار آزاد 15 تا 20 درصد افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه سراسری شرکت تعاونی مرغداری کشور راهکار فایق آمدن به مشکلات تنظیم بازار به ویژه مرغ را اصلاح ساختاری و سپردن سیاست‌گذاری‌ها به بخش خصوصی عنوان کرد که در این میان نقش دولت تنها باید نظارت باشد.

کد خبر 24068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =