فود پرس - نخست وزير ساحل عاج در ديدار با یونس ژائله ، رییس هیات مدیره گروه صنايع غذايي شيرين عسل و عضو هيات رئيسه خانه صنعت و معدن ايران بر توسعه روابط اقتصادي و تجاري 2 كشور تأكيد كرد.

به گزارش خبرنگار «فود پرس» نخست وزير و وزراي اقتصاد، خارجه و حمل و نقل كشور آفريقايي ساحل عاج در ديدار با سفير كشورمان و رییس هیات مدیره گروه صنایع غذایی شیرین عسل بر توسعه روابط اقتصادي و تجاري 2 كشور تأكيد كردند.

در اين ديدار «دانيل كابلان دونكان» نخست وزير ساحل عاج ضمن بيان علاقمندي كشورش در توسعه روابط اقتصادي با جمهوري اسلامي ايران خواستار نزديكتر شدن همكاري ها و افزايش سطح مناسبات تجاري بين 2 كشور شد.

نخست وزير اين كشور آفريقايي تصريح كرد: ساحل عاج نيازمند نفت است و از صادرات نفت ايران به كشورش استقبال مي كند.

دونكان در ادامه افزود: بازار ساحل عاج مي تواند بازار مناسبي براي نفت و صنايع وابسته به آن براي ايران باشد.
 
نخست وزير اين كشور آفريقايي گفت: ما علاوه بر نفت، علاقمنديم تا از تكنولوژي بالاي ايراني ها در كشورمان بهره مند شويم و آماده ايم تا دانه كاكائو، چوب، چوب پنبه، نارگيل و ساير محصولات كشاورزي را در بازار ايران عرضه كنيم.

وي در پايان در خصوص افزايش تجارت بين دو كشور گفت: ما براي توسعه همكاري ها خواستار لغو رواديد في مابين و حذف تعرفه گمركي براي محصولات وارداتي و صادراتي هستيم تا تجار و توليد كنندگان دو كشور موانعي بر سر توسعه روابط نداشته باشند.


يونس ژائله ، رییس هیات مدیره گروه صنايع غذايي شيرين عسل نيز ضمن استقبال از پيشنهادات نخست وزير ساحل عاج به بيان توانمندي هاي توليدي كشورمان در بخش هاي مختلف به خصوص در انتقال تكنولوژي و صنايع وابسته به مواد غذايي پرداخت و بر لزوم همكاري هاي بيشتر تأكيد كرد.

عضو هيات رئيسه خانه صنعت و معدن ايران گفت: در شرايط كنوني و با وجود بسترهاي مناسب و بازارهاي بالقوه و وجود مزيت هاي تجاري منحصر به فرد براي دو كشور مي بايست سرعت بيشتري به توسعه روابط داده شود تا دو كشور از اين مزيت ها بهره مند شوند.

رییس هیات مدیره گروه صنايع غذايي شيرين عسل در اين ديدار كه در «ابيجان» صورت گرفت، افزود: از آنجا كه ساحل عاج بزرگترين كشور توليد كننده كاكائو دنياست، اين گروه به عنوان پيشرو در صنعت شيريني و شكلات خاورميانه برنامه هاي دراز مدتي را براي توسعه روابط با ساحل عاج دارد.

گفتني است گروه صنايع غذايي شيرين عسل به عنوان بزرگترين توليد كننده شيريني و شكلات خاورميانه ، قصد دارد علاوه بر فرآوري مواد اوليه مورد نيازش مانند كاكائو در ساحل عاج ، با برنامه ريزي هاي انجام شده در بازارهاي اين قاره سهم به سرايي ايفا كند.

كشور ساحل عاج با وسعت ۳۲۲٬۴۶۰ كيلو متر مربع در ساحل شمالي خليج گينه و اقيانوس اطلس واقع شده است.اين كشور از غرب به كشورهاي ليبريا و گينه، از شمال به كشورهاي مالي و بوركينافاسو، از شرق به كشور غنا و از جنوب به اقيانوس اطلس محدود مي شود. از سال ۱۹۸۳ پايتخت ساحل عاج از آبيجان به ياموسوكرو تغيير كرد با اين حال هنوز سفارتخانه هاي كشورهاي مختلف در آبيجان قرار دارند.

توليد ناخالص داخلي اين كشور ۳۲٫۸۶ ميليارد دلار است. ۶٬۹۰۷٬۰۰۰ نفر است كه ۶۸ درصد آنها در بخش كشاورزي مشغول به كارند.

آمار دقيقي از تعداد بيكاران در اين كشور در دست نيست اما تخمين زده مي شود نرخ بيكاري در اين كشور ۴۰ تا ۵۰ درصد باشد. ۴۲ درصد مردم زير خط فقر زندگي مي كنند و نرخ تورم در سال ۲۰۰۷ ميلادي ۱٫۸ درصد بود.

محصولات صادراتي اين كشور شامل كاكائو، قهوه، الوار، نفت، پنبه، موز، آناناس، روغن خرما و ماهي است كه به كشورهاي فرانسه (۱۸٫۳ درصد)، هلند (۹٫۷ درصد)، آمريكا (۹٫۱ درصد)، نيجريه (۷٫۲ درصد) و آلمان (۴٫۲ درصد) صادر مي شود.

محصولات وارداتي اين كشور شامل سوخت، كالاهاي اساسي و مواد غذايي است كه از كشورهاي نيجريه (۲۷٫۶ درصد)، فرانسه (۲۵٫۴ درصد) و چين (۴٫۳ درصد) وارد مي شود.



کد خبر 24132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهزاد زیادی ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    4 2
    سلام صنایع غذایی شیرین عسل میتواند تولیدادت استاندارد واحدهای کوچک را صادر کند.زیرا قادر به بازار یابی هست.امیدوارم بزرگترهای صنایع غذایی وجودشان برای کوچکترها خیر و برکت باشد.آیا تابحال به این فکر کردند که چه کمکی برای صنایع کوچک میتوانند بکنند؟
  • علی ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    12 0
    یونس ژائله تنها پدر صنعت شیرینی و شکلات نیست او پدر معنوی یکصد هزار نفر خانواده گروه صنایع غذایی شیرین عسل است که خود را وقف افزایش شمار این خانواده کرده است .
  • حسین ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 0
    بنده خودم صادرات صنایع غذایی انجام میدهم فقط تماس بگیرید لیست قیمت محصول را به دلار تهیه کنید محل تحویل حداقل میزان قابل سفارش نحوه بسته بندی استاندارد کالا و همچنین نمونه محصول خود را در دست داشته باشید و با بنده تماس حاصل نمایید
  • حسینی ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 0
    ژائله کاش کمی هم به فکر سهامدارانش در بورس می بود ؛ سهامش از 16 هزار تومان الان رسیده به 300 تومان ؛ سهام دار خرد چه گناهی کرده