فود پرس – شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران PET مورد نیاز کارخانجات صنایع غذایی را تحویل نمی دهد و همین امر کارخانجات صنایع غذایی را با بحران مواجه کرده است.

پیمان فروهر، عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی ایران در گفت و گو با خبرنگار «فود پرس» ضمن بیان مطلب فوق افزود: روز گذشته حدود 14هزارتن تقاضا در بورس وجود داشته که شرکت بازرگانی پتروشیمی تنها حدود 500 تن محصول مورد نظر را در بورس عرضه کرده است.

وی یادآور شد: هفته گذشته نیز از حدود20هزارتن تقاضای موجود تنها کمی بیش از سه هزار تن محصول تحویل متقاضیان شده است و این در حالی است که قیمت  PET طی کمتر از  10روز گذشته از حدود کیلویی 4400 تومان به بیش از 5500 تومان رسیده است.

فروهر خاطرنشان کرد: آنچه مشکلات موجود را دو چندان نموده است عدم اجرای به موقع  تعهدات ازسوی مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان  به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان PET در خاورمیانه دربارگیری محموله های خریداری شده و تحویل آنها به مشتریان در زمان مناسب است، به گونه ای که از ابتدای سال جاری تاکنون تحویل مواد به مشتریان با تاخیر فراوان و چند هفته ای صورت می گیرد و محموله های در نوبت به فراتر از 200 رسیده است و این امر موجب آن شده  تا خریداران به دلیل عدم دریافت به موقع مواد خود با هدف جلوگیری از توقف فعالیت واحدهای تولیدی به  بازار آزاد مراجعه و مواد مورد نیاز خود را با قیمت های سرسام آور از طریق دلالان و واسطه ها  با قیمت های گزاف تامین نمایند.

فروهر گفت: نبود تناسب میان عرضه و تقاضای مواد در بورس و هجوم خریداران به بازار موجب افزایش شدید قیمت مواد مذکور درسطح بازار شده و این امر نهایتاً موجب افزایش ناگهانی قیمت تمام شده محصولات می شود و تولیدکنندگان یا ناچار به توقف تولید و یا ناگزیر به افزایش قیمت محصولات خواهند شد.

عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی ایران متذکر شد: ادامه وضعیت کنونی با توجه به گستردگی صنایع مصرف کننده  PET  در کشور، صنایعی نظیر روغن نباتی، لبنیات، آب معدنی، نوشابه، کنسرو(مرباجات و سس)، آبمیوه ، صنایع شوینده، صنایع پلاستیک و محصولات پلیمری و صنایع بهداشتی و آرایشی  را درروزهای پیش رو با بحران تامین ماده اولیه مورد نیاز مواجه کرده و تعداد بسیاری ازآنان مجبور به توقف خط تولید خواهند شد.

 

کد خبر 24154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =