بانک مرکزی ایران از روز شنبه پانزدهم تیرماه با حذف دلار ۱۲۲۶ تومانی در وبسایت خود، به طور رسمی نرخ دلار را ۲۴۷۷تومان اعلام کرده است.

به گزارش افکارنیوز، این در حالیست که پیش از این بانک مرکزی اعلام کرده بود فقط به کالاهای مهم و اساسی نظیر دارو و مواد غذایی ارز دولتی به قیمت ۱۲۲۶ تومان اختصاص خواهد داد . ولی اخیرا" اعلام شده است که دیگر ارز مرجع (۱۲۲۶) به کالاهای اساسی و دارو نیز نخواهد رسید.

بعد از اعلام این خبر، با اعلام گرانی ۱۵درصدی لبنیات اولین موج گرانی ها رقم خورد. ظاهرا دولت دهم بالاترین رقم تورم را به دست روحانی خواهد داد تا کلید حسن روحانی سخت تر در قفل اقتصاد کشور بچرخد.

دبیر انجمن صنایع لبنی روز یکشنبه از افزایش ۱۵ درصدی قیمت انواع لبنیات خبر داد که همراه با آن قیمت‌ ۸۱ قلم کالای لبنی افزایش می یابد. همزمان با اعلام حذف ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی و جایگزینی آن با ارز مبادله ای ۲۵۰۰ تومانی از سوی بانک مرکزی، گزارش ها حاکی از دور جدید تورم و گرانی است به طوری که قیمت شیر بلافاصله با ۱۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل از حذف ارز مرجع، ۲۰۰ درصد تورم در دو سال گذشته را تجربه کرد؛امری که موجب افزایش نگرانی ها درباره سلامت عمومی شده است.

این روزها مردم نسبت به چندین سال قبل خبر گرانی ها را با دقت بیشتری دنبال می کنند؛ از گرانی تخم مرغ تا گرانی مسکن. اما لبنیات در دوران احمدی نژاد چه رکورد هایی را به ثبت رساند؟

افکارنیوز تصمیم داشت تا گرانی و تورم لبنیات را در هر سه دولت سازندگی، اصلاحات و دولت احمودی نژاد بررسی کند اما آمار و ریزداده های بانک مرکزی تنها از سال ۸۱ و یک سال بعد از آغاز دور دوم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در دسترس است.

در سال ۱۳۸۱ طبق داده های بانک مرکزی شاخص بهای گروه لبنیات و تخم مرغ نسبت به سال ۱۳۸۰ معادل ۱۴.۶ درصد افزایش را تجربه کرده بود. این در حالیست که تورم این گروه در سال ۸۰، ۱۰.۹ درصد بوده است.

سهم لبنیات از تورم این گروه در آن سال ۱۲.۹درصد بود و این در حالی بود که لبنیات در سال قبل آن، تورم ۷.۶درصدی را به ثبت رسانده بودند.

با پایان عمر دولت اصلاحات و روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، ساز و کار اقتصادی ایران به طور کلی تغییر کرد. حتی نحوه محاسبه تورم در بانک مرکزی نیز دستخش تغییرات شد؛ به طوریکه قیمت مسکن از محاسبه تورم نیز حذف شد. بنابر این مشخص نیست که بعد از آغاز به کار دولت نهم، سهم لبنیات در محاسبه تورم کم یا زیاد شده است.

اما با این حال طبق آمار بانک مرکزی در سال ۸۴، تورم گروه لبنیات ۹.۴درصد بود که نسبت به سال ما قبل آن کاهش قابل ملاحظه ای را تجربه کرد.

در سال ١٣٨٦ شاخص بهاي انواع شير معادل ۱۵درصد افزوده شد و روند این افزایش در سال بعد آن، تندتر شد؛ چرا که در سال ۸۷ بهای شیر با افزایش ۲۴.۷درصدی بعد از شش سال رکورد جالب توجهی را از خود برجای گذاشت. تورم گروه لبنیات و تخم مرغ در سال ۸۸، ۲۳درصد بوده است.
بهای ماست نیز که در سال ،۸۵ ۱۳.۹ درصد افزایش داشت، در سال ۸۶ و ۸۷ افزایش ۲۲.۹ و ۲۷.۷درصدی را در کارنامه لبنیات به ثبت رساند.
تورم پنیر نیز در حالیکه در سال ۸۶ کمتر شده بود که در سال ۸۷ بادیگر لبنیات در ثبت رکورد همگام شد و از ۸.۷درصد به ۲۲.۳ درصد رسید. این در حالی بود که در این سال نه هدفمندی یارانه ها اجرا شده بود و نه از گرانی دلار و تحریم های فزاینده خبری بود.

در سال ۸۸، شیر، ماست و پنیر هرکدام ۸.۵، ۱۰.۱ و ۱۴.۷درصد گران تر شدند و تورم گروه لبنیات در این سال تنها ۸درصد به ثبت رسیده است.

در سال ۸۹ و در اولین سال آغاز به کار دوباره محمود احمدی نژاد، در گروه لبنیات ماست بیشترین افزایش قیمت را داشت. در این سال شیر، ماست و پنیر هر کدام ۵.۱، ۵.۴ و ۳.۴ درصد گرانتر شدند که شیب این روند افزایشی نسبت به سال ۸۸ کمتر شده بود.

درحالیکه در سال ۸۹ شاخص تورم گروه لبنیات و تخم مرغ تنها ۴درصد بود که در سال ۹۰، این شاخص به رقم ۳۳درصد رسید. در سال ١٣٩٠ انواع شير پاستوریزه معادل ۲۵.۵ درصد گران تر شد. همچنین ۱۹درصد بر قیمت ماست پاستوریزه افزوده شد. پنیرهای پاستوریزه نیز ۱۷.۶درصد گران تر شدند. در این سال تخم مرغ نیز به طور باورنکردنی رقم ۸۳.۷درصد تورم را به ثبت رساند.

اما این پایان ماجرا نبود. بانک مرکزی هنوز ریز آمارهای سال ۹۱ را منتشر نکرده است و در بین شاخص های گروه مواد غذایی، نام لبنیات به چشم نمی خورد. ستاد تنظیم بازار مصوبه جدید افزایش قیمت شیر را اعلام کرد که بر اساس آن شیر خام با ۱۵.۶ درصد افزایش به قیمت ۱۱۹۰ تومان و فرآورده‌های لبنی نیز ۱۵ درصد افزایش قیمت خواهند داشت. این افزایش قیمت در پی ارائه گزارش حسابرسان قوه قضائیه انجام شده است که شیر خام که پیش از این به قیمت ۹۶۰ تومان درب کارخانه تحویل می‌شد به ۱۱۱۰ تومان تحویل کارخانه‌ها تغییر کرد. هم در مورد قیمت شیر خام و هم فرآورده‌های لبنی محصولات عرضه شده کمتر از قیمتی است که حسابرسان قوه قضائیه اعلام کرده‌اند.

افزایش قیمت محصولات لبنی در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این کارشناسان و متخصصان بهداشتی بارها در خصوص مخاطرات افزایش قیمت محصولات لبنی هشدار داده‌ و آنرا تهدیدی جدی برای سلامتی مردم دانسته اند.

بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در آذر سال ۸۹ و حذف یارانه ۵۰۰ میلیارد تومانی مصرف شیر در تیر ماه ۱۳۹۰ ادامه دارد، از آن زمان تاکنون بیش از ۲۰۰ درصد قیمت محصولات لبنی افزایش یافته است.

کد خبر 24167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =