۰ نفر
۲۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۷

مهرداد مولوی - بازرس انجمن کنسانتره و آبمیوه

 ایران دارای یک درصد جمعیت دنیا و 4 درصد میوه جهان را تولید می کند، اما نه تنها جزو صادرکنندگان بزرگ میوه و آب میوه نیست، بلکه به علت مشکلات اقتصادی صنعت آب میوه کشور دچار رقابت منفی شده است.
 با توجه به قیمت تمام شده مواد اولیه که به طور معمول با قیمتی معادل 4 برابر تهیه می شود، دیگر تولید آبمیوه برای کارخانه ها توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
در کشوری مانند چین که بیشترین حجم آبمیوه و کنسانتره سیب دنیا را تولید می کند، تولیدکنندگان و صادرکنندگان از طرف دولت انواع حمایت های دولتی از قبیل معافیت مالیاتی و عوارضی و همچنین دریافت انواع تشویق ها از قبیل کمک هزینه حمل و نقل برخوردار می شوند.
اما در داخل کشور از طرفی وضع قوانین دست و پا گیر و فلج کننده که گاهی بصورت شوکه آور و بدون هیچ مشورت و رایزنی با اتحادیه صنفی آبمیوه صورت می پذیرد بصورت ضربه های مهلکی بر پیکره صنعت تولید آبمیوه و کنسانتره کشور وارد می گردد که این امر نه تنها به امر تولید ملی خسارات وارد می نماید بلکه این محصول را از شرایط رقابت پذیر صادرات خارج نموده و عملا از صادرات این محصول به بازارهای جهانی و ارزآوری ممانعت بعمل می آورد.
کارخانه های آبمیوه و کنسانتره هم اشتغالزایی دائمی و هم اشتغال فصلی دارند، هم اکنون حدود 35 کارخانه هم تولید کنستانتره) آبمیوه غلیظ شده (دارند که در برخی از ماه های سال فعال هستند و به دلیل کمبود میوه قادر به کار در تمام ایام سال نیستند.
در این واحد ها حدود 10 هزار نفر به صورت مستقیم در صنعت آبمیوه سازی و کنستانتره اشتغال دارند.
معمولا کارخانه‌های بزرگ به آبمیوه‌های خود افزودنی خاصی نمی‌زنند و اگر عبارت «بدون افزودنی» را روی پاکت آبمیوه‌های آنها ببینید، باید به آن اعتماد کنید و مطمئن باشید که چنین ادعایی بدون نظارت سازمان‌های مربوط صورت نمی گیرد. در واقع کارخانه‌های بزرگ و معتبر تولید آبمیوه در ایران، حجم بالایی از آبمیوه‌های طبیعی، سالم و استاندارد را در طول سال تهیه و با بهترین عطر و طعم به مشتری عرضه می‌کنند.
استریل و پاستوریزه‌کردن آبمیوه‌ها و ریختن آنها در پاکت‌های چندلایه مخصوص، اجازه ورود یا رشد هیچ نوع میکروارگانیسمی را نمی‌دهد، بنابراین نیازی به استفاده از نگهدارنده‌ در آبمیوه‌ها نیست. البته امکان ورود و رشد میکروب‌ها درون پاکت‌های آبمیوه‌ای که درِ آنها باز شده است، وجود دارد و به همین دلیل آبمیوه‌ها را در مدت کوتاهی پس از باز‌کردن بسته‌بندی‌شان باید حتما مصرف کرد. ضمن اینکه اگر در آبمیوه را باز کردید، حتما آن را تا اتمام زمان مصرف، داخل یخچال نگهداری کنید.
هر انسان بزرگسال باید در هر روز بین 1.5 تا 2.5 لیتر مایعات استفاده کند و یکی از بهترین مایعات که برای بدن مفید می باشد، آبمیوه است که هم آب مورد نیاز بدن و هم انواع ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن را فراهم می کند.
آب‌ميوه‌ها حاوي تركيب خاصي از مواد مغذي هستند كه براي حفظ سلامت سودمندند و به كاهش خطر ابتلا به بعضي از بيماري‌ها منجر مي‌شود. علاوه بر مواد مغذي اصلي(مانند ويتامين‌ها و مواد معدني و غيره) آب‌ميوه‌ها اغلب حاوي تركيبات شيميايي خاصي هستند كه از ميوه منشا مي‌گيرند. اين تركيبات شيميايي عبارتند از: آنتي اكسيدان‌ها، تقويت كننده‌هاي سيستم ايمني بدن و تركيباتي كه با عنوان مواد ضد باكتري يا ضد ويروس فعاليت مي‌كنند. تحقيقات متعدد در اين زمينه نشان مي‌دهند كه اين تركيبات فعال زيستي قادرند به تنهايي يا در كنار ويتامين‌ها و مواد معدني موجود در ميوه به حفظ سلامت بدن كمك كنند.

تعدادي از آثار سودمند و مفيد ناشي از آب‌ميوه‌های اصلي در زير ذكر شده است:
• آب مركبات داراي مقادير مكفي ويتامين C براي تامين نياز بدن هستند.
• آب انگور و آب گوجه‌فرنگي منبع غني از آنتي اكسيدان‌ها هستند.
• تركيبات خاص موجود در آب انگور موسوم به پلي فنول‌ها، آثار مثبتي در كاهش علايم مربوط به بيماري‌هاي قلبي‌عروقي دارد.
• آب گريپ فروت حاوي مقادير در خوري آنتي اكسيدان است كه اثر مثبتي در كاهش شاخصه‌هاي مربوط به بيماري افزايش سطح كلسترول خون دارد.
• آب پرتقال، گريپ‌فروت و آناناس حاوي مقادير مناسبي فولات‌ها هستند كه در كاهش خطر آسيب‌هاي نخاعي موثراست.
• تركيبات موجود در سيب‌ها و آب سيب در كاهش خطر آسيب‌هاي مجراي تنفسي موثر است.
• ترکیبات ملاتونین که بعنوان یک آنتی اکسیدان قوی در آب آلبالو و انگور قرمز موجود است.


 

کد خبر 24194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =