شروع ترخیص یک میلیون تن کالاهای اساسی از بنادر کشور با ارز 1226 تومانی از چند روز پیش با روندی از سر گرفته شد که پیش از این قبادی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به عدم تامین ارز مرجع مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی از سوی بانک مرکزی اعتراض کرده‌ بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اختصاص ارز 1226 تومانی به واردات کالاهای اساسی در هفت ماه اخیر با چالش‌های بسیاری همراه بود، به طوری که اولین زمزمه‌های حذف ارز مرجع در زمستان سال گذشته شنیده و در نهایت واردات گوشت قرمز و برنج با ارز مبادله‌ای انجام شد و این کالاها از لیست اولویت‌های اول خارج شدند.

اما در روند واردات مابقی کالاهای اساسی نیز اختلالات زیادی وجود داشت. به گفته قبادی، بانک مرکزی ارز مورد نیازشرکت بازرگانی داخلی را برای واردات کالاهای اساسی تامین نمی‌کند و این شرکت خود از منابع خود اقدام به خرید کالا کرده است.

اما چند روز پیش بر اساس مصوبه‌ای از سوی وزرای اقتصادی، قرار شد که ارز کالاهای اساسی تا پایان سال جاری از سوی بانک مرکزی همچنان با ارز مرجع 1226 تومانی تامین شود.

در همین زمینه قبادی در پاسخ به این سوال که آیا تامین ارز شرکت بازرگانی دولتی از سوی بانک مرکزی همچمان با مشکل روبه رو است اظهار کرد: به تازگی با بانک مرکزی بر سر تامین ارز مورد نیاز شرکت بازرگانی دولتی توافق کرده‌ایم و قرار است از این پس شرکت بازرگانی برای خرید کالاهای اساسی مشکل تامین ارز 1226 تومانی نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، درحالی شاهد روند واردات کالاهای اساسی با ارز 1226 تومانی هستیم که بسیاری از کارشناسان و فعالان بخش خصوصی جلوگیری از حذف نشدن ارز 1226 تومانی و پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز را دلیل اصلی کسری بودجه دانسته و اعلام می‌کنند دولت فعلی تا کنون بیش از چهار دوازدهم از بودجه را خرج کره که همین موضوع دولت یازدهم را با مشکلات عدیده‌ای در تامین بودجه مواجه می‌کند.

کد خبر 24412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =