مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران نسبت به کاهش 70 درصدی تولید عسل در سال جاری به دلیل بروز شرایط جوی نامساعد هشدار داد.

عفت رییسی سرحدی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: تاکنون شرایط سختی برای زنبورداران وجود داشته چرا که به دلیل کاهش بارش برف در سال گذشته، گرمای شدید از ابتدای سال تاکنون و وجود ریزگردها منابع شهدی خشک شده‌اند و میزان برداشت از زنبورستان‌ها به شدت کاهش یافته است.

وی با اشاره به برداشت 10 کیلوگرمی عسل از هر کندو در سال گذشته افزود: زنبورداران تاکنون اعلام کرده‌اند که میزان برداشت آنها دو تا چهار کیلوگرم کاهش یافته است که با ادامه این روند پیش‌بینی می‌شود تولید عسل در سال جاری به شدت کاهش یابد و به 20 هزار تن برسد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران خاطر نشان کرد: حدود پنج میلیون کندو در کشور وجود دارد.

رییسی سرحدی خاطرنشان کرد: بر اساس دستور رییس‌جمهور در اسفند ماه سال گذشته 15 میلیارد تومان اعتبار باید به این صنعت تزریق می‌شد اما صندوق مادر تخصصی این اعتبار را در انحصار خود قرار داده و و در اخیتار بخش خصوصی قرار نداده است.

وی ادامه داد: اگر این اعتبار در زمان مناسب و در همان ابتدای سال در اختیار تعاونی‌های تولید قرار می‌گرفت می‌توانستیم با انجام اقداماتی مانند تامین اعتبار هزینه جابه‌جایی زنبورداران یا خرید نهاده برای آن‌ها از میزان کاهش تولید جلوگیری کنیم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران گفت: در حال حاضر که از استان‌های بسیاری مانند کردستان، لرستان، آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، خوزستان، چهار محال و بختیاری و ... گزارش‌هایی مبنی بر وجود مشکل و کاهش چشمگیر میزان برداشت عسل از کندوها ارسال شده، ضروریست هر چه سریع‌تر این اعتبار در اختیار زنبورداران قرار گیرد تا از زیان بیشتر جلوگیری شود.

کد خبر 24414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =