مسئولان وزارت جهاد کشاورزی زمان برداشت سیب‌زمینی تابستانه را موعد ارزان شدن این محصول اعلام کرده بودند اما انگار سیب‌زمینی تابستانه استان‌های مختلف هم حریف دلالان نشده تا بتواند قیمت را کاهش دهد و این بار صادرات بهانه‌ای دیگر برای گرانی سیب‌زمینی مطرح می‌شود.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیب‌زمینی امسال جزء محصولاتی بود که قیمت‌های بالایی را تجربه کرد و از عوامل طبیعی ماند بارش سیل‌آسای باران در استان‌های غربی گرفته تا عوامل انسانی مانند دلالان و نگه‌داشتن محصول از سوی برخی کشاورزان، علت گرانی این محصول در بازار مصرف را رقم زد.

اما آنچه تاکنون بدون تغییر مانده قیمت بالای سیب‌زمینی در بازار است و گویا قرار است سیب‌زمینی همچنان ویترین مغازه‌های میوه‌فروشی باشد و قانون ممنوعیت اعمال سود 30 درصدی حاصل از فروش محصولات کشاورزی قرار است روی کاغذ بماند تا دلالان یکه‌تازی کنند.

ناصر توکلی - معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی - در این باره به ایسنا گفت: صادرات سیب‌زمینی و واسطه‌گری‌ عوامل اصلی افزایش غیر منطقی قیمت سیب‌زمینی در بازار مصرف هستند چراکه میزان تولید و سطح زیر کشت در حدی است که می‌تواند پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان باشد اما در حالی که سیب‌زمینی کیلویی 600 تومان از کشاورز خریداری می‌شود و در عمده‌فروشی هم کیلویی 900 تومان فروخته می‌شود، این محصول کیلویی 1700 تا 2000 تومان دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

وی افزود: نبود مکانیزم مناسب برای بازاررسانی و نظارت بر روند قیمت‌گذاری این محصول و سایر محصولات کشاورزی باعث می‌شود تا قیمت محصولات کشاورزی از زمان خرید از تولیدکننده تا بازار مصرف چندین برابر شود؛ به گونه‌ای که اگر هر کیلوگرم سیب‌زمینی از کشاورز هزار تومان خریداری شود در بازار مصرف حدود 2500 تومان فروخته می‌شود.

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی اظهارامیدواری کرد با برداشت و عرضه حدود 800 هزار تن سیب‌زمینی تابستانه استان اردبیل به بازار مصرف قیمت این محصول کاهش یابد.

پیش از این حسن خدنگی - مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی - نیز وعده داده بود که با توجه به افزایش میزان تولید سیب‌زمینی تابستانه در سال جاری و عرضه سیب‌زمینی استان‌هایی مانند همدان قیمت این محصول تا 10 تیرماه به شدت کاهش می‌یابد که با گذشت حدود یک ماه، هنوز این وعده محقق نشده و هر کیلو سیب‌زمینی در تعاونی های تره‌بار بیش از 1900 تومان فروخته می‌شود.

کد خبر 24474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =