۰ نفر
۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۹

 عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس، درواکنش به افزایش قیمت حبوبات دربازارهای کشور،گفت:عدم تعیین قیمت خرید تضمینی حبوبات ازسوی دولت منجر به ورود دلالان به این حوزه شده است که این دلالان ازشرایط بحرانی کشاورزان نیز سوءاستفاده کرده وبا خرید فله ای حبوبات از کشاورزان و احتکار آن موجب بی ثباتی و افزایش قیمت حبوبات در بازارهای داخلی شده اند.

رحمت اله نوروزی درگفت وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری خانه ملت، درواکنش به افزایش  1.3 درصدی قیمت حبوبات دربازارهای کشور، گفت: با توجه به اینکه تولید حبوبات درسال جاری 850 هزارتن برآورد شده و این میزان تولید نسبت به مدت مشابه درسال قبل حدود 50 هزار تن افزایش یافته است اما متأسفانه با توجه به این حجم تولید شاهد افزایش 1.3 درصدی  قیمت این محصول در بازارهای مصرف هستیم.

نماینده مردم علی آباد کتول درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عملکرد ضعیف مسئولان دولتی منجر به راهیابی دلالان به این حوزه شده است، تصریح کرد: عدم تعیین قیمت خرید تضمینی حبوبات ازسوی دولت موجب شد که هزینه های تولید حبوبات برای کشاورزان بسیاربیشترازدرآمدهای حاصل از فروش آن باشد که این امر برای کشاورزان نه تنها سودآوری نداشت بلکه با ضررهم مواجه شدند.

این نماینده مردم درمجلس نهم،اظهار داشت: واسطه گران و دلالان از شرایط بحرانی کشاورزان نیز سوءاستفاده کرده وبا خرید فله ای حبوبات از کشاورزان و احتکار آن موجب بی ثباتی و افزایش قیمت در بازارهای داخلی شده اند.

نوروزی،افزود: متأسفانه موضوع قیمت گذاری وتنظیم بازارازمعضلات اصلی بخش کشاورزی کشورمحسوب می شود به طوری که تا به امروزازسوی مسئولان دولتی درجهت تنظیم بازارو قیمت گذاری مناسب برای محصولات عملکرد مؤثروجدی مشاهده نشده است.

وی، با بیان اینکه وزارت صنعت و معدن و تجارت متولی اصلی تنظیم بازاردربخش کشاورزی کشوراست، تصریح کرد: قانون طرح انتزاع و تمرکزوظایف که ازمفاد آن صادرات، تنظیم بازاروصنایع تبدیلی بخش کشاورزی است باید ازوزارت صنعت و معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شود که متأسفانه به علت نبود دستگاه تخصصی دربحث حاکمیت و نظارتی تا به امروز این اقدام صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس،گفت: دولت جدید با برنامه ریزی مدون و دقیق درخصوص تنظیم بازارو نیز خرید تضمینی محصولات کشاورزی و همچنین توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری باید بتواند ازکشاورزان حمایت عملیاتی کند وکشوررا دراین زمینه به استقلال اقتصادی  نیز برساند.

کد خبر 24569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =