در حالی که طی یک ماه گذشته روند واردات کالا به کشور با اخلال مواجه شده بود، از روز شنبه 12 مردادماه بر اساس تفاهم‌نامه سه جانبه بین بانک مرکزی، شرکت بازرگانی دولتی و گمرک روند ترخیص کالاهای اساسی از گمرک آغاز شد.

مجیدرضا حریری، رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام خبر فوق بیان کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه در صورتی که شرکت بازرگانی دولتی مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و ارز مبادله‌ای را پرداخت کند، می‌تواند کالاهای اساسی را از گمرک ترخیص کند.

او با تاکید بر اینکه کالاهایی که مورد منازعه بانک مرکزی و شرکت بازرگانی دولتی بود، عمدتا شامل کالاهای اولویت اول و دوم بودند که توسط شرکت بازرگانی دولتی یا مباشران بخش خصوصی وارد می‌شود خاطرنشان کرد: بانک مرکزی اعلام کرد که باید مابه‌التفاوت ارز مرجع و ارز مبادله‌ای از سوی شرکت بازرگانی دولتی و مباشران بخش خصوصی پرداخت شود تا گواهی ترخیص این کالاها صادر شود.

وی ادامه داد: روز شنبه مشکل واردات و ترخیص کالاهای اساسی به طور موقت حل شد و بر این اساس تفاهم‌نامه سه جانبه بین بانک مرکزی، شرکت بازرگانی دولتی و گمرک منعقد شد که بر اساس آن واردات و ترخیص کالاهای اساسی در حال انجام است.

اما در حالی که صافدل، رئیس سازمان توسعه تجارت به یکی از خبرگزاری‌های داخلی گفته بود که هیچ مشکلی در روند ثبت سفارش کالاها به وجود نیامده است، رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در حالی شاهد ترخیص کالاهای اساسی هستیم که مابقی کالاها و آنهایی که شامل دریافت ارز مرجع نشده و در اولویت‌های 3 تا 10 قرار دارند همچنان بلاتکلیف است و ثبت سفارش آنها انجام نمی‌شود.

کد خبر 24595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =