علیرضا صفاخو: ظاهرا برخلاف ضرب المثلی مشهور، در جریان اتفاق های اخیر روشن شد که در مورد وزارت جهاد کشاورزی "آب رفته ممکن است به جوی باز گردد..!" در واقع برخلاف تمایل محمود حجتی، این حکایت ناگزیر قصه چرخش قدرت مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی در فرجه زمانی 8 سال است که در تاریخ رویدادهای بخش کشاورزی رقم خورده است. وزیری که 8 سال پیش در آیین تودیع و معارفه سالن هفت تیر ساختمان شیشه ای بلوارکشاورز، کلید اتاق وزیر را به اسکندری مدیر زیر مجموعه خود در طرح خودکفایی گندم سپرد؛ اما پیش از ظهر امروز و در ساختمانی قدیمی و محقر، این بار کلید را از دست معاون مغضوب شده اسکندری، وزیر دولت اول احمدی نژاد و مجری طرح خودکفایی گندم در زمان وزارت خودش، پس گرفت. وزیری که به گفته یک منبع‌ آگاه بسیار تمایل داشت تا بدون هیچ آیین معارفه ای از صبح امروز ساماندهی نابسامانی های پیش آمده در 8 سال اخیر را آغاز کند، اما به احترام تمایل خلیلیان به آیین تودیع از همکارانش به آخرین برنامه تدارک دیده شده تیم کاری خلیلیان گردن نهاد در مراسمی که بر پشت بنری بزرگ نوشته شده بود" مراسم تجلیل از خدمات ارزشمند جناب آقای دکتر خلیلیان" !!!. شاید پربیراه هم نبود که در نقطه مقابل سخنرانی 42 دقیقه ای خلیلیان، حجتی طی 4 دقیقه وقت از همه بابت همراهی ها سپاسگزاری کرد و در عین تشکر متواضعانه از خلیلیان بابت مدیریت دشوار در دوره پرتنش اجرای طرح هدفمندی یارانه ها توسط دولت دهم، جمله ای را زینت بخش پایان کلامش کند و آن این باشد که" دست نیازم را برای حل مشکلات موجود به سوی همه حاضران و غایبان در اینجا دراز می کنم و از همه برای حل موانع تامین غذا و حل تنگناهای روز یاری می خواهم."
صادق خلیلیان که از این لحظه به بعد باید او را وزیر سابق نامید، در آغاز سخن، رشته کلامش را به ذکر خاطره دوران خدمت جوانی خودش در وزارت جهادسازندگی وقت پشت موتور سیکلت هنگام سرکشی به مزارع گندم در روستاها پیوند داد و گفت: در آن هنگام نهاده و بذر کشاورزان را تحویل آن ها می‌دادم و اگر آنها پولی همراه نداشتند، به ازای آن رسید کاغذی می‌دادند و همه این ها را نگهداری می‌کردم.
خلیلیان ادامه داد: یک بار که به مرکز استان می‌رفتم، زمانی که در شهر پیاده شدم، هنگام پرداخت کرایه به جای پول با مشتی از کاغذها مواجه شدم که رسیدهای کشاورزان بود و البته راننده با بزرگواری نبودن پول ما را پذیرفت. ضمن اشاره به تفاوت داد و ستدهای مالی کشاورزان و دولت در آن زمان گفت: این درحالی است که امروز چرخه خرید و فروش گندم و آرد، آزاد شده است.
وی این مثال را در واقع بیان کرد تا برای نخستین بار به واقعه معروف به اخراج شدن خلیلیان از جلسه کارگروه ریاست جمهوری بپردازد! وی با بیان اینکه در یکی از جلسات چنان فشاری روی عدم افزایش قیمت 400 تومانی خرید گندم از کشاورزان یا اصرار شدید روی آزادسازی واردات شیرخشک بود که من هم بدون اینکه زیر بار فشار امضای تصمیم آن ها بروم، قصد خروج از آن جلسه را کردم. لحظه ای که رییس جلسه ( که در آن ایام رسانه ها به نام رحیمی معاون اول رییس جمهوری اشاره شده بود) در واکنش به آزردگی خاطر من گفت" اگه رفتی، دیگه رفتی ها..!" موضعی که بازهم باعث تغییر نظر من نشد، اما بدون آنکه قصد داشته باشم در را بکوبم، صرفا با این تصور که لولای در اتاق جلسه خیلی روان نیست در را بدون تمرکز و محکم تر از روال معمول همیشه بستم، اما از روی خوش شانسی من، کوبیده شدن در اتاق، چنان بازتابی در نهاد ریاست جمهوری ایجاد کرد که موجب شد تا چند روز بعد به اشتباه منعکس شود که وزیر جهاد کشاورزی را از جلسه ریاست جمهوری بیرون کرده اند!
خلیلیان با اشاره به اینکه برای نخستین بار برای دور نگه داشتن وزارت جهادکشاورزی از چالش های رقابت های سیاسی برد و باخت این جناح و آن جناح، از بدنه وزارتخانه خواست تا از هیچ گزینه ای جانبداری نکنند، افزود: در واقع نتیجه این تدبیر نیز آرام ماندن وزارتخانه از تنش های مجادله های انتخابات ریاست جمهوری بود.
خلیلیان در ادامه با ارائه چند باره آمارهای پروژه آبیاری تحت فشار در قیاس با دولت های گذشته، افزود: این درحالی است که به لحاظ تسهیلات نیز 9هزار میلیارد تومان تسهیلات جذب شد.
البته وزیر جهادکشاورزی دولت دوم احمدی نژاد، گریزی هم به طرح انتزاع زد و با انتقاد از عدم عملیاتی شدن طرح انتزاع گفت: با اینکه در ماده 5 این قانون به ابلاغ آئین‌نامه اجرایی آن طی 3 ماه بعد از تصویب تأکید شده بود، اما به رغم اینکه آئین‌نامه آن از سوی وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده است، اختلافات دو وزارتخانه مانع از عملی شدن آن شده است.

در حاشیه

× هنگام ورود حجتی به مجموعه  وزارت جهاد کشاورزی، جمع زیادی از مدیران دوره های اسکندری و خلیلیان از حجتی به گرمی استقبال کردند و به وی، خوش آمد و شادباش می گفتند. این در حالی بود که حجتی هم بدون فوت وقت عزم حضور در سالن جلسه برگزاری آیین تودیع را کرد.

× هنگام همراهی مدیران وزارتخانه پشت سر وزیر جدید جهاد کشاورزی در راه پله ساختمان شهید نعمتی جم، یکی از مدیران که پشت سر خبرنگار "فودپرس" هم بود، با صدای بلند خطاب به سجادی، رییس سازمان تعاون روستایی گفت: "سید ما دیگه اینجا باید خداحافظی کنیم  و بریم..!" سجادی هم در همان حین حرکت به وی گفت: بهت گفته بودم که..!

× در جریان این آیین، به نظر می رسید که مدیران بسیاری از تشکل ها حضور داشتند؛ اما برخلاف انتظار عیسی کلانتری غایب بود که این امر شائبه دلخوری وی از معرفی حجتی را به اذهان چند نفر انداخت. اما حضور عنایت ا.. بیابانی رییس خانه کشاورز از همان اوایل برنامه، به این زمزمه ها پایان داد.
× وقتی خلیلیان به جمع بندی سخنانش رسید، گفت: من بسیار خوشحالم که از بین 5 گزینه مورد بررسی ، مهندس حجتی معرفی شد تا با توجه به تجربه و سابقه مدیریتی قوی بتواند ادامه دهنده برنامه های توسعه بخش کشاورزی باشد.

× هنگامی که خلیلیان در باب دشواری های مسوولیت وزارت جهادکشاورزی صحبت می کرد و با استناد به اظهارات دکتر روحانی، بی رغبتی حجتی به وزیر شدن را گوشزد کرد، جمله ای را گفت که در انتهایش مصداق خود گویی و خود خندی شد! وزیر سابق جهادکشاورزی، با بیان اینکه" اگر کسی قبلا وزیر جهادکشاورزی بوده باشد و خودش بخواهد دوباره وزیر جهادکشاورزی بشود، در واقع می توان گفت یک جای کار او اشکال داره !"، خنده ای کرد، اما هیچ کس به این مزاح بد موقع او نخندید.

× کلیپ موسیقی با سرودی در وصف کشاورزان به قدری نچسب بود که هیچ شور و حالی را در حاضران برنیانگیخت!

×در بخشی از سخنرانی ها که مهندس رضوی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی وزارت جهاد کشاورزی به نمایندگی از 81 صندوق زیر مجموعه این شرکت به پشت تریبون آمد؛ گفت: من اهل سخنرانی نیستم، احتمالا همکاران عزیزم به خاطر "سیادتم"  مرا برای سخنرانی برگزیده اند.

× خلیلیان که طی 3 سال اخیر هیچ نشست مطبوعاتی نگذاشته و  شاید در زمینه رویگردانی از رسانه های مخالف و منتقد بی نظیربوده باشد، برای تودیع و خداحافظی نیز ترجیح داد خبرنگاران دعوت نشوند. اقدامی که با ورود متعهدانه خبرنگار فودپرس، پس از یک ساعت زمینه را برای توجیه سایر رسانه ها برای ورود به مراسم فراهم ساخت.

× پس از پایان مراسم، همه در حال گپ و گفت پیرامون سرنوشت وزارتخانه در دوره حضور دوباره حجتی بودند.

× مدیر یکی از تشکل ها در جمع تعدادی از همکارانش وقتی داشتند پیرامون سرنوشت ساختمان شیشه ای گفت وگو می کردند، به سایرین گفت: یکی از دوستان وقتی فهمید امروز مراسم تودیع خلیلیان است، گفت ای کاش می دانستم تا در آخرین لحظه به جای لوح تقدیر، ماکت دست ساز ساختمان شیشه ای را تقدیم او کند!

× در میان لوح های یادبود و قدردانی تشکل ها، چند لوح باز نشده در اتاق کناری سالن جلسات بود که روی آن ها نام اتحادیه دامداران ایران، اتحادیه مرغداران گوشتی و اتحادیه میهن نیز به چشم می خورد. اما معلوم نشد چرا این لوح ها به صورت علنی داده نشده و سایر اتحادیه ها چرا اقدام به این تدارک نکرده اند.

× غیبت برخی چهره ها مثل اسکندری وزیر اسبق جهادکشاورزی جالب توجه بود.



برای دیدن عکس های مراسم  کلیک کنید




کد خبر 24837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدباقر عابدی ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    1 1
    با سلام و عرض تشکر از همه مسئولان و همکاران این رسانه به واقع وزین من یکی از بازدید کنندگان هر روزه این سایت هستم. دلیلش البته دوستی ام با سردبیر محترم جناب آقای مانی جمشیدی نیست بلکه مطالب جامع و به روز این سایت است که بستر مطلوبی برای انتشار خبر های صنعت غذا و کشاورزی فراهم آورده است و نشان از میزان همت، تخصص، علاقه و دانش مدیران و کارکنان این سایت دارد. اما انتقاد: با تشکر از جناب آقای صفاخو به نظر من تیتر این مطلب غیر واقعی است چراکه آقای حجتی در مراسم حاضر بوده و معارفه شده اند. بهتر بود تیتر دیگری انتخاب و گلایه نویسنده محترم در بخش حاشیه ها آورده می شد. من شخصا فکر کردم آقای حجتی به مراسم تودیع و معارفه نرفته است. این که انتقاد کردم به دلیل علاقه ام به این سایت است. به شخصه اعتقاد دارم وظیفه رسانه اطلاع رسانی است و خوانندگان خود تحلیل خواهند داشت. اگر هم تحلیل نیاز باشد بهتر است تحت عنوان تحلیل نویسنده آورده شود نه اینکه تحلیل نویسنده را به عنوان اصل خبر بیاوریم. محمد باقر عابدی