فود پرس - مدیر عامل اتحادیه زنبورداران گفت: در سال جاری به دلیل کاهش حجم تولید عسل، زنبورداران هزار میلیارد ریال ضرر و زیان را تحمل کرده اند.

عفت رییسی سرحدی در گفتگو با «فودپرس» با بیان این مطلب اظهار داشت: بخشی از این زیان به دلیل عدم تامین به موقع منابع مالی برای کوچ زنبورداران و تامین نهاده ها بود.
وی ادامه داد: امسال از هر کندو بین دو تا پنج کیلوگرم عسل برداشت شد. حجم کل تولید عسل در سال جاری حدود 20 هزار تن است که نسبت به سال گذشته کاهش 70 درصدی داشته است.
مدیر عامل اتحادیه زنبورداران با تاکید بر اینکه باید منابع مالی مورد نیاز زنبورداران هرچه سریعتر تامین شود، گفت: با تلاش زیاد مبلغ ناچیز 15 میلیارد تومان برای تامین نیازهای صنعت زنبورداری از محل صندوق ذخیره ارزی به زنبورداران اختصاص یافت. این مبلغ در اختیار صندوق مادر تخصصی حمایت از سرمایه گذاری در بخش کشاورزی قرار گرفت تا به صندوق زنبورداران برای توزیع بین تولیدکنندگان منتقل شود.
وی اضافه کرد: متاسفانه این پول در صندوق مادر تخصصی بخش کشاورزی بلوکه شده و گروهی به دنبال سهم خواهی از اتحادیه زنبورداران هستند.
رییسی سرحدی در پاسخ به سئوالی درباره دلیل بلوکه شدن کمک دولت، بیان کرد: صندوق مادر تخصصی بخش کشاورزی مدعی است، 49 درصد اعتبار تخصیص یافته، سهم دولت است و باید در این صندوق باقی بماند. در حالی که کمک های دولت به بخش تولید، باید به طور کامل در اختیار تولیدکننده قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه خلیلیان تشکل های فعال در بخش کشاورزی را قبول نداشت، اظهار امیدواری کرد: وزیر جدید دیدگاه دیگری نسبت به تشکل ها داشته باشد و هرچه سریعتر به این مشکل رسیدگی کند. زیرا ماندن کمک دولت در حساب صندوق مادر تخصصی بخش کشاورزی، مشکلی از تولیدکنندگان را حل نخواهد کرد.
مدیر عامل اتحادیه زنبورداران با اشاره به اینکه شیوع ریزگردها و کمبود شهد، کندوها را با کمبود مواد غذایی مواجه کرده است، از تخلیه برخی از کندوها به دلیل بازنگشتن زنبورها خبرداد.
وی ادامه داد: قیمت شکر از کیلویی 1300 تومان به 1900 تا دو هزار تومان تغییر کرده و این مساله کمبود مواد غذایی برای کندوها را به همراه داشته است.

رییسی سرحدی بیان کرد: بروز مشکل برای زنبورستان ها در سایر کشورها به شکل جدی دنبال می شود. در انگلیس مشکلات زنبورداران در مجلس سنای این کشور بررسی می شود. در آمریکا یا استرالیا نیز وضع به همین منوال است اما در ایران کمک های دولت به زنبورداران در صندوق ها بلوکه می شود.
 

کد خبر 24869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =