صنایع غذایی> آمار وزارت بهداشت نشان می دهد، 90درصد مردم کشور دچار کمبود کلسیم هستند.

به گزارش روابط عمومی صنایع شیر ایران، مدیر تضمین کیفیت شرکت پگاه هم در میزگرد ایرنا با اشاره به اینکه آمار فوق گفت: با توجه به چنین معضلی باید فرهنگ سازی در خصوص مصرف شیر صورت گیرد زیرا شیر منبع مهمی برای جذب کلسیم است.
شهریار دبیریان افزود: کاهش مصرف شیر در میان مردم به ویژه زنان بسیار نگران کننده است زیرا پوکی استخوان هزینه های بالایی برای بخش درمان ایجاد می کند و بهتر است پیش از شکستگی استخوان به فکر پیشگیری باشیم که همان مصرف درست کلسیم بجای درمان پس از وقوع حادثه است.

مصرف نوشابه در ایران بالاتر از استاندارد جهانی است
دبیریان توضیح داد: متاسفانه مصرف نوشابه در ایران علیرغم ضررهایی که این ماده غذایی دارد بالاتر از استاندارد جهانی است.
وی اظهار داشت: یک لیتر نوشابه 2300تومان است در حالیکه قیمت یک لیتر شیر 1700 تومان است.با وجود این فاصله باز هم مردم نوشابه را به شیر ترجیح می دهند.

یارانه باید به شیر تعلق بگیرد
وی اظهار داشت: برای مصرف شیر باید یارانه را به شیر تخصیص دهیم به طوری که قیمت آن در حدی باشد که همه مردم بتوانند این ماده غذایی ارزشمند را مصرف کنند.
دبیریان با تاکید بر اینکه شیر غذای کامل است،گفت: در صورت تخصیص یارانه و ارزان شدن شیر، مردم تمایل بیشتری به مصرف شیر پیدا می کنند.
این کارشناس با اشاره به شیر مصرفی در مدارس ابتدایی گفت: علیرغم تنوع بالای شیر در ایران اما آموزش و پرورش فقط شیر ساده می خواهد که در برخی از مدارس مشاهده شده که تعدادی از دانش آموزان شیر خود را مصرف نمی کنند.

تبلیغات نادرست،مصرف شیر را کاهش می دهد
عضو رسمی در کمیته های ایمنی مواد غذایی و سلامت دام گفت: یک سری ناخواسته بحث هایی را مطرح می کنند که متاسفانه در کاهش مصرف شیر تاثیر دارد. به طور مثال در کتاب علوم سوم دبستان تصاویری است در خصوص استفاده از مواد نگهدارنده که پاکت شیری در میان کالاهایی که این نوع مواد را دارند، نشان داده شده است.
وی ادامه داد: چنین تصویری در ذهن کودکان نقش می بندد و تمایل آنها را به مصرف شیر کاهش می دهد و این رویه حتی در بزرگسالی ادامه می یابد.
دبیریان تاکید کرد: روش فرا دما باعث می شود که شیرهای مدت دار عاری از هر گونه میکروبی شوند و علت ماندگاری شش ماهه آنها همین موضوع است.این شیرها پس از باز شدن باید در یخچال نگه داری و مصرف شوند.
وی یادآور شد: هم اکنون در لبنیات پرچرب هم از روغن پالم استفاده نمی کنند و چربی محصولات لبنی از چربی حیوانی و کاملاٌ طبیعی است.

مصرف شیر در ایران یک سوم جهانی است
وی اظهار داشت: هم اکنون سرانه مصرف شیر در ایران یک سوم میانگین مصرف جهانی است.به عبارتی این میزان یک سوم کف میانگین مصرف شیر در جهان است.
اگر برای رفع کمبود کلسیم تمایل به مصرف قرص کلسیم دارید ولی نمی‌دانید بهترین زمان مصرف کلسیم چه زمانی است ما در مقالات دیگر به بررسی کامل این موضوع پرداخته ایم.

برخوردهای غیر کارشناسی در خصوص شیر
دبیریان تبلیغات نادرست را از علل مهم کاهش مصرف شیر دانست و اظهار داشت: صحبت های غیر مسئولانه در خصوص شیر باعث می شود که میزان مصرف کاهش یابد. یک روز اعلام می کنند که در شیر مواد سفید کننده(وایتکس) ریخته و روز دیگر مدعی می شوند که در شیر مقدار زیادی چربی پالم استفاده می شود.
وی در ادامه اضافه کرد: همه اینها دست بدست هم می دهند و جامعه را سوی مصرف نکردن شیر هدایت می کنند و این در حالی است که قدرت خرید مردم به دلیل کاهش درآمد، تقلیل یافته است که این موضوع هم در کاهش مصرف شیر بی تاثیر نیست.
به گفته این کارشناس، نباید هرکس در حوزه ای که مسئولیتی بر عهده دارد غیر مسئولانه اظهار نظر کند.
وی معتقد است: دیگر باید از فرهنگ سازی در میان مردم عبور کنیم و به فرهنگ سازی در خصوص متخصصانی که در حوزه شیر اشراف ندارند اما اظهار نظر می کنند بپردازیم. لازم است کسانی که می خواهند در خصوص شیر صحبت کنند یکبار هم که شده به کارخانه های تولید شیر مراجعه و از نزدیک با عمل آوری این محصول ارزشمند آشنا شوند تا مردم را با خبرهای نادرست به سوی عدم مصرف شیر سوق ندهند.

تخلف یک یا دو کارخانه را نباید به حساب همه کارخانه ها گذاشت
وی معتقد است: در صورتی که یک یا دو کارخانه تخلف کردند باید با همان کارخانه ها برخورد کرد نه اینکه تخلف را به همه شرکت های لبنیات تعمیم داد.
دبیریان گفت: حتی برخورد با تخلفات نباید به گونه ای باشد که مردم را در مصرف شیر دچار اضطراب کند.

مردم بیشتر به دنبال طعم غذا هستند
وی با اشاره به اینکه مردم وقتی مهر استاندارد را بر روی محصولی مشاهده کنند ، خیالشان آسوده می شود، بیان داشت: بیشتر مردم به دنبال طعم غذا هستند و کیفیت از دیدگاه مشتری عطر،رنگ و مزه غذا است.

استفاده از شیر فله ای ممنوع
وی توضیح داد: طی چند سال اخیر فروشگاه هایی که لبنیات غیر پاستوریزه عرضه می کنند افزایش یافته است که این خود عاملی برای افزایش بیماری تب مالت است.
دبیریان با اشاره به دیگر راه های انتقال بیماری تب مالت گفت: این بیماری می تواند از طریق جراحات پوستی که با شیر آلوده در تماس باشد هم رخ دهد.
وی ادامه داد: تنها با جوشاندن شیر میکروب ها از بین می روند در حالیکه دیگر مواد مغذی شیر با جوشاندن از بین خواهد رفت و در صورت پاستوریزه کردن شیر بسیاری از مواد مغذی شیر حفظ می شوند.
کد خبر 250544a470f84253b4e3f0915d531fb9

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =