معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بخش غیرواقعی اقتصاد منتظر استفاده از رانت‌های واگذاری اصل ۴۴ است، گفت: دولت می‌خواهد سالم کار کند و اجازه رانت‌خواری را به کسی نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اسحاق جهانگیری صبح امروز در اولین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نقش کلیدی در اقتصاد ایران داشته و خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اتاق و پارلمان بخش خصوصی طی فرآیندی نمایندگان خود را به نحوی انتخاب می‌کنند که با دولت گفت‌وگو کرده و همچنین به مسئولان دولتی مشورت می‌دهند تصریح کرد: این مشورت‌ها باعث می‌شود سیاستگذاری‌ها به نحوی تعیین شود که برای بخش خصوصی نیز مفید باشد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به وضعیت فعلی اقتصاد کشور افزود: در دوره خاصی از اقتصاد قرار داریم و دولت در مقطعی کار خود را آغاز کرد که شرایط بسیار دشوار است؛ بعد از برنامه سوم توسعه به صورت جدی کشور به این سمت حرکت کرد که بخش خصوصی موتور حرکت اقتصاد کشور باشد و نقش آن از دولت به بخش خصوصی منتقل شود.

جهانگیری با بیان اینکه طبق قانون باید از بخش خصوصی حمایت و سازوکاری برای این حمایت تبیین شود گفت: همچنین در برنامه چهارم توسعه جهت‌گیری به سمت همین موضوع بود؛ نمود اصلی جهت‌گیری اقتصاد کشور در سیاست‌های اصل ۴۴ نهفته بود،‌ در دولت هشتم کار جدی با کمک مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص صورت گرفت.

وی با بیان اینکه پیام سیاست‌های اصل ۴۴ توانمندی بخش خصوصی بود تصریح کرد: این سیاستگذاری نیازمند راهکارهای خاص خود بود؛ اما در نحوه واگذاری‌ها اشکالات زیادی وجود دارد و پیام اصل ۴۴ واگذاری مدیریت کارخانجات به منظور افزایش بهره‌وری سرمایه بود. این در حالیست که هم‌اکنون بهره‌وری سرمایه در کشور در وضعیت فاجعه‌آمیزی قرار دارد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه کارخانجاتی که در طول ۵۰ سال گذشته شکل گرفته‌اند می‌توانند بازدهی بهتری داشته باشند، ادامه داد: اما در حین واگذاری‌ها همچنان مدیریت در اختیار دولت باقی ماند و همین اقدام باعث شد فضای رقابتی به معنای واقعی شکل نگیرد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه هیچ راهی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور جز حضور فعال بخش خصوصی وجود ندارد اظهار داشت: سیاست‌های اصل ۴۴ مهمترین پیام بود که دولت وارد این کارزار شد، در شعار همیشه تاکید می‌کردند که باید تکیه به نفت کاهش پیدا کند ولی امروز در الزام به این نقطه رسیدیم.

وی افزود: بخش خصوصی از اقشار تحصیل کرده و فهمیده کشور هستند ما امروز نه به ضرورت بلکه به اعتقاد به این نتیجه رسیدیم که دولت اصرار دارد که نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور پررنگ شود و گام‌های اساسی در این زمینه برداشته شده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت آمادگی دارد در تمام بخش‌ها نظرات بخش خصوصی را داشته باشد خاطر نشان کرد: رئیس جمهور تاکید دارد طی ۱۵ روز چالش‌های پیش روی بخش خصوصی شناسایی شده تا زودتر بتوان در مورد راهکارهای آن تصمیم‌گیری مناسب انجام داد.

جهانگیری به برطرف کردن موانع و تکیه جدی به بخش خصوصی اشاره و تصریح کرد: این اقدام برای برون رفت از مشکلات فعلی ضروری است در عین حال دولت برای توسعه کشور و ایجاد شغل برای جوانان دست خود را به سوی بخش خصوصی دراز کرده و انتظار دارد که فعالان این بخش نیز به کمک دولت بیایند.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی غیر واقعی در انتظار فرصت‌هاست تا از رانت‌ها در نتیجه واگذاری‌ها استفاده کند؛ عده‌ای در لباس بخش خصوصی قصد دارند به دولت فشار بیاورند و از رانت‌ها استفاده کنند ما آنها را بخش خصوصی نمی‌دانیم و مبارزه با اینگونه رانت‌جویی‌ها را عملی خواهیم کرد.

به گفته معاون اول رئیس جمهور دولت می‌خواهد سالم کار کند از همین رو بخش خصوصی هم باید سالم کار کند تا کشور از این شرایط سخت عبور کند.

کد خبر 25071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =