جدیدترین گزارش نهاد غذایی سازمان ملل حاکی از این است که غذای اتلاف شده در جهان بیش از هر کشوری به جز آمریکا و چین، گازهای گلخانه‌ای منتشر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هر سال حدود یک سوم از کل غذا برای مصرف انسانی که به حدود 1.3 میلیارد تن بالغ می‌شود، به هدر می‌رود و در نتیجه انرژی، آب و مواد شیمیایی مورد نیاز برای تولید و پاکسازی آن نیز بیهوده مصرف می‌شود.

تقریبا 30 درصد از زمین‌های زراعی جهان و حجم آبی برابر با تخلیه سالانه رودخانه ولگا در حقیقت بیهوده استفاده شده‌اند.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در گزارشی با عنوان "ردپای اتلاف غذا"، برآورد کرده که میزان کربن تولید شده از غذای اتلاف شده برابر با 3.3 میلیارد تن دی اکسید کربن در سال است.

اگر این میزان کربن توسط یک کشور تولید می‌شد، در این صورت در رتبه سومین منتشر کننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای در جهان پس از چین و آمریکا قرار می‌گرفت که نشان می‌دهد استفاده بهینه از غذا تاثیر قابل توجهی در تلاش‌های جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و محدود کردن روند افزایش گرمای زمین خواهد داشت.

در جهان صنعتی عامل اصلی اتلاف غذا، مصرف کنندگانی هستند که بیش از اندازه خرید می‌کنند و غذایی که مصرف نمی‌کنند را دور می‌ریزند اما در کشورهای در حال توسعه، اتلاف غذا نتیجه زراعت ناکارآمد و فقدان تسهیلات ذخیره‌سازی مناسب است.

بر اساس گزارش فائو، کاهش اتلاف غذا نه تنها از فشار بر منابع طبیعی محدود جلوگیری می‌کند بلکه نیاز برای افزایش تولید به میزان 60 درصد به منظور تامین تقاضای جمعیت جهان تا سال 2025 را کاهش می‌دهد.

این امر ضرورت بهبود ارتباط میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به منظور مدیریت موثرتر زنجیره تامین و سرمایه‌گذاری بیشتر در روش‌های برداشت، خنک‌سازی و بسته‌بندی را بارز می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، مصرف‌کنندگان در جهان توسعه یافته باید برای مصرف میزان کمتر و استفاده بیشتر از غذای باقی مانده تشویق شوند.

شرکت‌ها باید غذای اضافی را به سازمان‌های خیریه دهند و راه‌های دیگری به جز ریختن زباله غذای ارگانیکی در مکان دفن زباله پیدا کنند.

فائو هزینه غذای اتلاف شده به جز ماهی و غذای دریایی را بر مبنای قیمت‌های تولیدکننده 750 میلیارد دلار در سال برآورد کرده است.

کد خبر 25110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =