سرج ناکوزی اعتبارنامه خود را پیش از ظهر امروز  تقدیم وزیر جهاد کشاورزی کرد و بر همکاری فائو و ایران در دور جدید همکاری ها تأکید شد.

وزیر جهاد کشاورزی در مراسم تقدیم اعتبارنامه سرج ناکوزی، نماینده جدید فائو در جمهوری اسلامی ایران گفت: محدودیت‌های منابع آب در جهان و ایران وجود دارد و هرروزه این کم‌آبی محدودیت‌هایی را برای بخش کشاورزی کشورمان به‌وجود می‌آورد.

محمود حجتی افزود: باید بتوانیم راهکاری را برای مقابله با این بحران پیدا کنیم، از قبیل آنکه از آب‌های غیرمتعارف و گیاهانی که مقاوم به خشکی بوده و در آب‌های شور قابلیت تولید دارند، استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از زمینه‌های همکاری که می‌توانیم با فائو به آن دست یابیم، شناسایی ارقام و گیاهانی است که بازدهی بیشتری داشته و در مقابل خشکی و شوری مقاوم است.

حجتی ادامه داد: امروزه توانایی علمی بشر و تجارب موجود برای استفاده از آب‌های نامتعارف در حال پیگیری است، اما فعالیت ایران در این زمینه بسیار محدود بوده؛ در حالی که برای تأمین علوفه می‌توانیم از این آب‌ها بهره ببریم.

وی تصریح کرد: با استفاده از تجارب سایر کشورها به مرکزیت سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد و پتانسیل‌هایی که در جنوب ایران وجود دارد، می‌توانیم با مدیریت آب، از آب‌های فوق بهره ببریم.

انتقال گاز به مناطق روستایی در دستور کار است

وزیر کابینه یازدهم به اصلاح روش‌های آبیاری اشاره کرد و یادآور شد: یکی از راهبردهایی که برای استفاده مناسب از آب پیگیری می‌کنیم، ورود سبزی و صیفی به گلخانه‌ها است و لازمه این کار نیز سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، تکنولوژی‌های کارآمد و به‌روز و استفاده از بسترهایی است که قابل بهره‌برداری باشد.

حجتی با اشاره به فشار بر عرصه‌های طبیعی تأکید کرد: استفاده از سوخت‌های فسیلی باعث می‌شود که به منابع طبیعی و عرصه‌ها فشار وارد شود که در این زمینه راهکارهایی برای انتقال سوخت‌های طبیعی و گاز به مناطق روستایی در حال اتخاذ است.

وی بر زراعت چوب برای مصارف صنعتی تأکید کرد و اظهار داشت: توسعه زراعت چوب در کشور، فشار بر منابع جنگلی را کاهش می‌دهد.

حجتی با بیان اینکه به‌رغم افزایش جمعیت، کاهش استفاده از ظرفیت مراتع کشور برای جلوگیری از فشار بر عرصه‌های طبیعی در دستور کار است، گفت: حفظ منابع پایه و حفاظت بیشتر از عرصه‌های طبیعی مورد تأکید ویژه است.

وی در ادامه افزود: از آنجا که فائو به بانک اطلاعاتی و کارشناسی قوی مجهز است، می‌توانیم از آخرین تجارب و علم و دانش دانشمندان برجسته دنیا استفاده کنیم.

کمک فنی از فائو برای افزایش عملکرد گندم و جو


وزیر جهاد کشاورزی به دور جدید همکاری‌ها خوشبینانه نگریست و از فائو خواست که برای حل مشکلات بخش کشاورزی جمهوری اسلامی ایران تلاش کند.

حجتی با اشاره به مشکلاتی که برای طرح توسعه زیتون در ایران ایجاد شد، خاطرنشان کرد: اگر فائو در این زمینه بیشتر همکاری می‌کرد، شاید امروز مشکلات کنونی را درباره ارقام، سازگاری‌ها و بیماری‌ها نداشتیم و طرح موفق‌تر پیش می‌رفت.

وی با اعلام آنکه متوسط تولید گندم و جو در کشور بسیار پایین است، ادامه داد: اگر کمک‌های فنی فائو در این قسمت به‌کار گرفته شود، از این پس شاهد چنین عملکردهای پایینی نخواهیم بود.

حجتی تصریح کرد: با توجه به ضرورت‌های فوق، امید می‌رود که دور جدیدی از همکاری‌ها را برای حل مشکلات آغاز کنیم و با حضور مجید دهقان‌شعار، نماینده ایران در سازمان فائو شاهد حل مشکلات در بخش باشیم.

وی یادآور شد: بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی به قبل و بعد از تولید مربوط می‌شود که در این راستا در زمینه فرآوری، بسته‌بندی و بازاررسانی باید فکری اساسی شود.

حجتی تأکید کرد: برخی مشکلات ساختاری بوده و به ما تحمیل شده است و امید می‌رود تا با دور جدید همکاری‌ها با فائو، بتوانیم بخشی از آنها را حل کنیم.

منبع:ایانا
کد خبر 802e2d2e0c94462ab4519bd36d988b45

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =