سازمان ملل متحد طی یک پروژه مشترک با بانک کشاورزی سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را سبز می‌کند و تسهیلاتی به کشاورزان داده می‌شود که پیامد منفی زیست محیطی ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز سند پروژه مشترک بانک کشاورزی و برنامه عمران سازمان ملل متحد در ساختمان مرکزی بانک کشاورزی در تهران به امضا رسید.

این پروژه که قرار است به مدت سه سال با همکاری سازمان ملل متحد برای ایجاد بانکداری سبز در ایران اجرا می‌شود، تسهیلات و سرمایه‌گذاری بانک کشاورزی را به سمتی می‌برد، تا سبز باشد، یعنی کمترین پیامدهای زیست محیطی را داشته باشد.

پروژه مشترک بانک کشاورزی و برنامه سازمان ملل متحد به صورت آزمایشی در سه استان، خراسان شمالی، استان مرکزی و زنجان انجام خواهد شد.

مدیر عامل بانک کشاورزی گفت: همکاری‌های سازمان بیشتر در جهت انتقال دانش، تجربیات، برگزاری کلاسها و دوره‌های آموزشی برای کارشناسان ایرانی خواهد بود، اما کمک‌های مالی هم خواهند داشت.

طالبی گفت: میزان اعتبار این پروژه یک میلیارد و 100 میلیون تومان است که سازمان ملل متحد 5 تا 7 درصد این اعتبار را به میزان 125 هزار دلار پرداخت خواهد کرد.

دفتر عمران سازمان ملل متحد برنامه‌های پنج‌ساله را در برخی کشورها از جمله ایران در راستای مدیریت محیط زیست، رفع بلایای طبیعی، رعایت عدالت در بهره‌مندی از منابع، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده و بهبود در دسترسی به خدمات دنبال می‌کند که پروژه همکاری با بانک کشاورزی هم در همین راستا است.

بانک کشاورزی 60 درصد نیاز اعتباری کشاورزان را تامین می‌کند

مدیرعامل بانک کشاورزی معتقد است با توجه به اینکه 60 درصد اعتبارات مورد نیاز بخش کشاورزی از طریق بانک کشاورزی تامین می‌شود، همراهی این بانک با برنامه‌های سازمان ملل متحد می‌تواند آنچه را این سازمان به عنوان برنامه‌های بشردوستانه دنبال می‌کند، تحقق بخشد.

در این جلسه گری لوئیس نماینده سازمان ملل متحد که 5 ماه است به ایران آمده است، گفت: با بررسی که انجام دادم سالانه 1.7 میلیون نفر از بانک کشاورزی وام می‌گیرند که کمتر از 5 هزار دلار است، مفهوم آن این است که حمایت‌های این بانک در جهت حمایت از اقشار کم درآمد بوده است.

نماینده سازمان ملل متحد دیروز با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست داشته و مسائل زیست محیطی و راه رسیدن به توسعه پایدار را بررسی کرده است.

لوئیس که در این مدت 5ماه زبان فارسی هم یاد گرفته است به سختی صحبت می‌کند، بخش خوش و بش اول سخنرانی‌اش را به زبان فارسی می‌گوید.

وی گفت: پروژه‌های سازمان ملل در کشورها در سطح وزارتخانه انجام می‌شود، اما پروژه با بانک کشاورزی نخستین قراردادی است که با مرکز دولتی خارج از وزارتخانه انجام شده است.

پیش از این نیز سازمان ملل متحد برنامه‌های مختلفی با وزارت جهاد کشاورزی در زمینه مقابله بیابان‌زدایی و ترسیب(رسوب دادن) کربن اجرا کرده است و اکنون نیز این پروژه‌ها را اجرا می‌کند.

مدیر عامل بانک کشاورزی گفت: پیش از این نیز برنامه‌های بانک کشاورزی و تسهیلاتی که می‌داد در جهت بانکداری سبز بوده است و این موضوع در طرح طوبی، بهینه‌سازی سوخت در دامداری‌ها و مرغداری‌ها، بهینه کردن مصرف سوخت فسیلی حاشیه نشینان جنگل دیده می‌شود، اما قرار است این برنامه‌ها ارتقاء یافته و از دانش و تجربیات آنها استفاده شود.

کد خبر 25238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =