مدیر مطالعات اقتصادی، برنامه ریزی و آموزش بورس کالای ایران گفت: بورس کالای ایران درصدد است با کم کردن فاصله خریدار و فروشنده در سطح کشور، بازارهای کشاورزان را در اقصی نقاط مختلف کشور گسترش دهد.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در نشستی که با حضور نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، بورس کالای ایران و سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به همراه جمعی تولیدکنندگان و تشکل ها کشاورزی در شهر کرمانشاه برگزار شد، علی پناهی مدیر مطالعات اقتصادی، برنامه ریزی و آموزش بورس کالای ایران اظهار کرد: هر استان بسته به مزیت تولید هر محصول کشاورزی به عنوان پایلوت گسترش فعالیت های معاملاتی بورس کالای ایران در حوزه محصولات کشاورزی از جمله اجرای آزمایشی سیاست قیمت تضمینی موضوع "ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی" آن محصول انتخاب می شود.

وی افزود: بر همین اساس و با توجه به مزیت نسبی استان کرمانشاه در تولید ذرت، این استان به عنوان پایلوت این موضوع انتخاب شده ا ست تا در آینده بتوان از تجارب این استان برای گسترش بورس در سایر استانها استفاده کرد.

پناهی گفت: تقویت بورس محصولات کشاورزی و عرضه محصولات استراتژیک همچون ذرت در این بورس موجب کاهش تفاوت قیمت خرید و فروش این محصولات و به تبع آن موجب رشد بخش کشاورزی می شود.

وی همچنین تقویت بورس محصولات کشاورزی را موجب کوتاه شدن دست دلالان و واسطه گران از بازار محصولات کشاورزی عنوان کرد.

مدیر مطالعات اقتصادی، برنامه ریزی و آموزش بورس کالای ایران تاکید کرد: باید بورس کالا را به تولید کنندگان خرد محصولات کشاورزی شناسانده و از طرف دیگر شرایط فیزیکی حضور تولید کننده را در بورس فراهم کنیم.

پناهی با اشاره به اینکه اکثر کشاورزان کشور خرده پا هستند، افزود: تدابیری اندیشیده شده که این کشاورزان بتوانند در بورس کالا عرضه مستقیم داشته باشند و به تبع آن با کشف قیمت های منطقی، منافع موجود را به طور مستقیم دریافت کنند.

وی در پایان صحبت‌هایش، توانمندسازی بخش کشاورزی، پوشش ریسک برای کشاورزان و راه اندازی قراردادهای آتی و رونق بخشیدن به معاملات سلف در حوزه کشاورزی را از جمله مهمترین کارکردهای بورس در جهت منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات کشاورزی دانست.

قیمت منطقی ذرت با عرضه در بورس کالا

به گزارش ایسنا،‌ علی اشرف منصوری، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در این جلسه، استان کرمانشاه را یکی از قطب های مهم کشاورزی اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر استان در چندین محصول دارای مزیت نسبی است و در زمینه محصولاتی همچون گندم، جو، ذرت، چغندر قند و نخود جایگاه مناسبی در سطح کشور دارد.

وی با اشاره به تولید 20 درصد ذرت کشور در استان کرمانشاه، خاطر نشان کرد: کرمانشاه با تولید سالانه بیش از 420 هزار تن ذرت حدود یک چهارم ذرت با کیفیت کشور را داشته که قابل رقابت با ذرت وارداتی است. در حال حاضر این محصول استان از لحاظ حجم تولید در جایگاه دوم و از لحاظ عملکرد در هکتار در جایگاه برتر کشوری قرار دارد.

منصوری گفت: با ورود ذرت و سایر محصولات کشاورزی به بورس، قیمت ها منطقی و ثبات در قیمت ها در بازار بوجود می آید که دغدغه کشاورزان را کم خواهد کرد. این اقدام قطعا دغدغه کشاورزان در رابطه با تغییرات آنی قیمت را کم کرده و آرامش را در تولید بوجود خواهد آورد.

به اعتقاد وی بورس کالا تعادل و انصاف را بین تولید کننده، تجار و مصرف کننده محصول کشاورزی ایجاد کرده و در واقع منافع تولید کننده و مصرف کننده را با هم می‌بیند.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی این اولین اقدام است که با تدبیر وزارت جهاد کشاورزی، بورس کالای ایران و پیگیری سازمان جهاد کشاورزی استان شکل گرفته است.

کد خبر 25287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =