۰ نفر
۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱

 پریسا امام‌وردیلو: تولیدکنندگان برتر صنایع غذایی، آنها که طعم شیرین موفقیت و حس و حال خوشنامی را چشیده‌اند، می‌دانند که توجه به کیفیت با توجه به بهداشت تولید هم‌ترازند؛ شما ممکن است بهترین مواد اولیه را فراهم آورید ولی اگر در مراحل مختلف تولید و حتی توزیع امر بهداشت را در نظر نگیرید، شکست قطعی است. گاه در برنامه‌های خبری سیما، فیلم‌هایی پخش می‌شود که نشان می‌دهد در چه مکان غیربهداشتی و کثیفی غذا پخته و حتی بسته‌بندی و توزیع می‌شود. مجید افلاکی دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده های گوشتی در این باره اعتقاد دارد پخش این فیلم‌های خبری به این صنعت لطمه می‌زند، مردم بدبین و بدگمان می‌شوند و صنعت ضرر می‌بیند. در کارخانه‌های خوب همانقدر به مواد اولیه مرغوب توجه می‌شود که بهداشت مهم دانسته می‌شود.


اگر به کارنامه تولیدکنندگان موفق توجه کرده باشید متوجه می‌شوید نتیجه توجه به کیفیت چه در تولید خرد و چه در تولید کلان یک وجه دارد، بسیاری از تولیدکنندگان از تولید خرد شروع کرده‌اند و بسیاری از آنها نیز به عوامل ماندگاری در بازار رقابت اشاره داشته‌اند. موسس حلواشکری «عقاب» در آغاز (شاید حدود ۷۰سال پیش) در یک مغازه زیرزمینی در خیابان بوذرجمهری حلوا ارده فله‌ای می‌ساخت و می‌فروخت و هفته‌ای یک پاتیل می‌زد. در آن دوران که از صنعت بسته‌بندی در ایران خبری نبود و مشتریان حلواشکری عموما کارگران و طبقات ندار و فقیر کارگری بودند توجه به کنجد و روغن امر پیش پا افتاده‌ای بود.
یکی از صاحبان این دکان نقل می‌کند: حتی یک روز و برای یک‌بار هم که شده از کنجد دورریز استفاده نکردم. آن روزها توجه ویژه من به کنجد مرغوب به نظر کسی نمی‌آمد اما چند سال بعد وقتی که وارد بسته‌بندی حلبی شدیم و من در چاپخانه نوروزخان اتیکت چاپ کردم و روی حلب‌ها چسباندم نام «عقاب» سر زبان‌ها افتاد. مشتری‌های من که قبلا فقط از مغازه خودم خرید می‌کردند حالا هرجا که می‌رفتند حلوا ارده حلب عقاب را می‌خریدند تا اینکه به زودی نام عقاب سر زبان‌ها افتاد و مشتری‌های مرفه هم در صف خرید ما قرار گرفتند. یکی دوتا شاگرد مغازه‌ تبدیل به چندصد نفر شدند ولی توجه به کنجد مرغوب یادمان نرفته است.

توجه به کیفیت و افزایش تولید
صاحبان «کاله» را می‌توان از معدود تولیدکنندگان ایران دانست که از همان آغاز به کیفیت توجه ویژه‌ای داشتند و به زودی موفق شدند برای انواع تولیداتشان (که حالا اعداد چند رقمی شده) آرم «کاله» را پشتوانه فروش سازند. تمام هوش و حواس مدیران تولید از اول کار، صرف این می‌شد که از بابت کیفیت خیال مشتری را راحت کنند.
«مان» اقتصاددان آلمانی با استدلال ریاضی ثابت کرد کیفیت، گردش مالی مطلوب را تضمین می‌کند و تیراژ بالای تولید تمام آرزوهای تولیدکننده را محقق می‌سازد.
«برتولوچی» یکی از سهامداران روغن زیتون «دانته» ایتالیا در پاسخ این پرسش که شما چگونه وارد بازار مدیترانه ‌شده‌اید، آنها خود بهترین باغ‌های زیتون جهان را دارند؟‌ گفته بود: کیفیت! من به کیفیت روغن زیتون دانته توجه داشتم، تمام مراحل تولید و بسته‌بندی را کنترل می‌کردم، عادت داده بودم همه کارکنان من به کیفیت توجه داشته باشند، روی کیفیت حساس باشند، تبلیغات مهم است، بسته‌بندی هم مهم است، حتی رنگ‌بندی بسته‌بندی هم مهم است اما آنچه از همه اینها مهم‌تر است کیفیت کالا است، ترفندهای زیادی برای فروش هرچه بیشتر کالا وجود دارد، اما فقط برای یک‌بار. عالی‌ترین ترفند فروش دایمی و همیشگی کالا، کیفیت کالا است.

تبلیغات، مکمل کیفیت در کسب بازار
همه می‌دانند شهرت کیفیت بهترین تبلیغ برای هر کالاست، شما وقتی به عنوان یک برند، بازار را به دست می‌آورید به عوامل مختلفی فکر می‌کنید، توزیع و بسته‌بندی زیبا مهم است، تبلیغات رسانه‌ای اهمیت خودش را دارد، خیلی‌ها فکر می‌کنند تبلیغات فریبی برای جذب مشتری است، درحالی که دکتر بنیامین و تقریبا همه کارشناسان امر تبلیغات اعتقاد دارند: تبلیغات رسانه‌ای بویژه در صنایع غذایی باید نقش خبررسانی و آگاهی خبری داشته باشد، آنچه مشتری را ماندگار می‌کند کیفیت کار شماست، ‌بهترین تبلیغات رسانه‌ای می‌تواند مشتری بیاورد ولی کیفیت کالای شماست که مشتری را ماندگار می‌کند.
در تبلیغات سنتی، در روزگاری که فروش کالاهای خوراکی با داد کشیدن سر چهارراه‌ها و اماکن شلوغ فروش خوب میسر می‌شد، «دادزن» یا «هوارکش» می‌گفت: خانم، آقا، بخور و ببر، مشتری دائمی ما شو!
مشتری دائمی و تداوم فروش شاه‌بیت اقتصادی هر تولیدکننده‌ای است، پروفسور پیاژه معتقد است: اگر شما به عنوان تولیدکننده، از کیفیت تولید خود مطمئن نشدید هیچ کالایی را وارد بازار نکنید. به اعتقاد او امر تولید بدون استمرار تولید و صعود تیراژ تولید سودآور نمی‌شود و تا سودی در کار نباشد تجارتی برقرار نمی‌شود. توجه به کیفیت تمام این آرزوها را محقق می‌کند.

منبع: کسب و کار

 

کد خبر 25307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =