فود پرس – ممنوعیت صادرات شیرخشک که به منظور تنظیم بازار داخل وضع شده بود در لیست جدید ممنوعیت های صادراتی حذف شده است.

به گزارش خبرنگار "فود پرس" چندی پیش معاون کل سازمان توسعه تجارت از کاهش ممنوعیت های صادراتی به 17 قلم خبر داده بود و این در حالی است که برخی اقلام از جمله شیرخشک به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت شیرخام و لبنیات بدون هیچ گونه همفکری و مشورت با صنایع لبنی از لیست ممنوعیت های صادراتی خارج شده است.

در همین حال کارخانجات لبنی بر این باورند که از قلم افتادن ممنوعیت صادرات شیرخشک منجر به خروج این محصول شده و در نتیجه قیمت شیر خام با افزایش 40 درصدی به  حدود 1500 تومان افزایش می یابد و در نتیجه ثبات نسبی بازار لبنیات ناشی از واردات شیرخشک در شش ماهه نخست امسال، با جهش قیمتی مواجه می شود.

اما از طرف دیگر مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران با بیان اینکه تولید شیرخام بیش از نیاز کشور است می گوید: طبق پیش ببنی های انجام شده 9 میلیون و  800 هزار  تن شیر در کشور تولید می شود که این میزان بیش از نیاز کشور است و جلوگیری از صادرات شیرخشک منجر به فشار بیش تر به دامداران و کاهش تولید خواهد شد.

این آمار ها در حالی عنوان می شود که مدیران صنایع لبنی آمارهای ارایه شده توسط دامداران و حتی وزارت جهاد کشاورزی را غیر واقعی و شعاری می دانند و معتقدند بر اساس آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران تولید شیر در کشور حدود 6.6 میلیون تن است و  صدور مجوز برای صادرات شیرخشک منجر به بروز نوسانات قیمتی شدید در شش ماهه دوم سال 92 خواهد شد.

گفتنی است افزایش قیمت لبنیات در کشور باعث کاهش مصرف سرانه شیر در کشور شده به طوری که مصرف سرانه شیر در ایران حدود نصف میانگین مصرف سرانه شیر در جهان است.

 

کد خبر 25331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =