رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، تسهیل تجاری را رویکرد اصلی دولت یازدهم دانست و گفت: در این خصوص مذاکراتی در دولت انجام شده که امیدواریم به تسهیل روند تجاری منجر شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، ˈمحمد نهاوندیانˈ در حاشیه نشست روسای اتاق های بازرگانی کشورهای اسلامی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: فرایند صادرات و واردات در کشور باید به فرایندی آسان تبدیل شود، به گونه ای که مقررات اداری و ناهماهنگی دستگاههای دولتی به حداقل برسد.
وی افزود: در مسایل ارزی به دلیل بلاتکلیفی بین بانک و گمرک، شرکت های اقتصادی در سرگردانی به سر می بردند، ضمن این که، در بخش صادرات نیز با عاملی به نام تعهد صادراتی مواجه بودیم که این سبب تاخیر و بی علاقگی بین صادرکنندگان شده بود.
نهاوندیان با اشاره به تلاش گسترده ایران برای حضور در صحنه اقتصاد جهانی اظهار داشت: این حضور جهانی بی ارتباط با کشورهای اسلامی نیست و به همین دلیل ارتباط با این کشورها در اولویت تجاری ایران است، ضمن این که، اتاق های بازرگانی کشورهای اسلامی ظرفیت مناسبی برای تحقق این هدف را دارند.
رییس دفتر رییس جمهوری افزود: برخی از کشورهای اسلامی دارای بزرگترین اقتصاد جهانی هستند که خوشبختانه در اتاق های بازرگانی این کشورها عضویت دارند و ایران نیز به عنوان عضوی از این اتاق، هم اکنون میزبان روسای اتاق های بازرگانی کشورهای اسلامی است.
وی با بیان این که، در نشست روسای اتاق های بازرگانی کشورهای اسلامی مباحث جاری و رسیدگی به برنامه سالانه و نظارت بر واحدهای وابسته صورت می گیرد، گفت: در کنار این نشست نمایشگاه تجاری کشورهای اسلامی در تهران برگزار می شود که این رویداد فرصت مناسبی برای آشنایی کشورهای اسلامی با اقتصاد ایران است و امیدواریم این فرصت منجر به عقد قراردادها و سرمایه گذاری های مشترک شود.
نهاوندیان سپس بر ضرورت فراهم شدن فضای سیاسی مناسب برای مشارکت بیشتر میان کشورهای اسلامی تاکید کرد و افزود: تلاش های ایران بلافاصله اثر خود را بر فضای مذاکرات اقتصادی گذاشته است و اکنون در مذاکرات با کشورهای اسلامی با کمترین مانع روبرو هستیم.
وی گفت: ضرورتی وجود ندارد در موافقتنامه های شرکت های خصوصی با همتایان خود در کشورهای اسلامی بورکراسی دولتی را وارد کنیم، ضمن این که، فضای مثبت اندیشی فراهم شده تا انگیزه سرمایه گذاری بیشتر شود.
نشست روسای اتاق های بازرگانی کشورهای اسلامی شامگاه گذشته با حضور رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، سفرا و روسای اتاق های بازرگانی کشورهای اسلامی و مسئولان مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی(ایکریک) در محل سازمان ایرانی مجامع بین المللی برگزار شد.

کد خبر 25674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =