نخستین همایش تخصصی تعاونی‌های موفق بخش کشاورزی، ظهر امروز با حضور مسئولان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی برگزار و نمونه‌های این بخش معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)،نخستین همایش تخصصی تعاونی‌های موفق بخش کشاورزی ظهر امروز درحالی توسط سازمان تعاونی روستایی استان تهران برگزار شد که در این همایش، از چهار واحد نمونه ملی و استانی و همچنین بیش از 11 تعاونی موفق تشکل‌های تحت پوشش سازمان تعاونی روستایی تقدیر شد.

در ابتدای این آیین، معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاونی روستایی گفت: بر اساس اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری بازار به تشکل‌ها و سند چشم‌انداز 1404، تعاونی‌ها به‌عنوان رکن اساسی تولید، نقش ویژه‌ای در خودکفایی می‌توانند داشته باشند.

نقش تشکل‌ها در خرید تضمینی پررنگ شد

فرخ ایران‌فرد افزود: در پیش‌نویس خرید تضمینی محصولات اساسی که به‌تازگی نگاشته شده است، نقش تشکل‌های تولید پررنگ شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قانون انتزاع به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و به‌زودی مسئولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی به خود بخش برمی‌گردد، تعاونی‌های روستایی و تولیدی، یکی از مجریان اصلی در این زمینه خواهند بود.

ایران‌فرد ادامه داد: بر اساس وظایف اساسنامه‌ای تعاونی روستایی، تنظیم بازار محصولات کشاورزی ازقبیل مرغ، برنج، چای و... نیز باید به تعاونی روستایی سپرده شود.

وی تصریح کرد: تاکنون سه‌هزار و 700 غرفه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در سطح استان تهران راه‌اندازی شده است که با افتتاح بارانداز محصولات کشاورزی امین‌آباد نیز می‌توان در توزیع مستقیم از تولید به مصرف و حذف واسطه‌ها نقش ویژه‌ای داشت.

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاونی روستایی یادآور شد: تعاون روستایی نیز در راستای خصوصی‌سازی بخش عمده عوامل ستادی خود را به تعاونی‌های تولید سپرده است.

ایران‌فرد تأکید کرد: در کشاورزی پیشرفته امروز، علاوه بر عملیات کاشت، داشت و برداشت باید به بازار محصولات تولیدشده نیز توجه ویژه داشت که مشکل امروز پس از تولید، تعدد عوامل سیاست‌گذاری است.

تهران؛ ششمین تولیدکننده محصولات کشاورزی

در ادامه این مراسم، معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان تهران با اعلام اینکه استان تهران در رتبه پنجم تولیدکنندگان محصولات کشاورزی قرار دارد، گفت: در استان تهران 17 هزار واحد بهره‌برداری و 55 هزار بهره‌بردار محصولات کشاورزی وجود دارد و این استان در تولید شش محصول از رتبه نخست برخوردار است.

ابراهیم کمال‌وند با بیان اینکه تصویب قانون انتزاع یک فرصت طلایی برای بخش کشاورزی است، افزود: جهاد کشاورزی به‌عنوان حاکمیت، انتظاراتی نیز از تعاونی‌های روستایی دارد که مهم‌ترین آن در بخش سلامت محصولات و تنظیم بازار است.

وی خاطرنشان کرد: "برای توانمندسازی تشکل‌ها به‌زودی گفتگویی نیز با مدیر سازمان تعاون روستایی استان تهران انجام خواهد داد."

تشکل‌های بخش کشاورزی الک می‌شوند!

در این جلسه غلامحسین طباطبایی معاون فنی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز اظهار داشت: اقسام مختلف تشکل‌ها در بخش کشاورزی در حال فعالیت هستند که در مواردی به‌دلیل تعدد آنها باید غربال‌گری صورت گیرد که در این زمینه گزارش‌هایی به حسین صفایی مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ارائه شده است.

در پایان این جلسه، علی بزلی مدیرعامل شرکت تعاون روستایی امیرکبیر ملارد، احمد احمدی کافشانی مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی روستایی شهرستان ری، رضا بادله مدیرعامل شرکت تعاون کشاورزی دامداران فیروزکوه و هادی اعظمی مدیرعامل شرکت تعاونی تولید روستایی نواب صفوی به‌عنوان نمونه‌های ملی و استانی معرفی و با اهداء تندیس مورد تقدیر قرار گرفتند.

کد خبر 25803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =