سازمان حمایت با هدف برخورد با کم فروشی و عرضه کالاهای بی کیفیت، با همکاری دیگر دستگاههای متولی اقدام به اجرای طرح نظارتی ویژه بررسی کمیت و کیفیت کالاهای بسته بندی شده در سطح بازار کرده است.

مجتبی فراهانی، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایرن (ایسنا)، با اشاره به اینکه با تشکیل جلسات با مسئولان انجمن ها، سندیکاها و اتحادیه ها و دیگر بخش هایی که متولی بخش تولید و توزیع هستند سعی شده است تا از بروز تخلفات احتمالی جلوگیری شود، اظهار کرد: سیستم بازرسی به دنبال رفع معضل گرانفروشی و برخورد با گرانفروشان و دیگر تخلفات نظیر کم فروشی است.

وی ادامه داد: بازرسان سراسر کشور باید با تفاوت بین گرانی و گرانفروشی به ماموریت خود بپردازند. در عین حال بازرسان باید مراقب باشند عده ای با پوشش گرانی وارد بازار نشده و گرانفروشی نکنند.

فراهانی با بیان این که چنانچه ظرفیت های تولیدی جامعه به حدی افزایش پیدا کند که پاسخگوی تقاضای کل باشد فضای بازار برای متخلفان و گرانفروشان ناامن می شود، گفت: این موضوع همان حمایت از حقوق مصرف کننده است.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت با تاکید بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان تصریح کرد: تولیدکننده باید احساس کند که بازرسی کمک کار او در ایجاد فضای بازار سالم است تا بتواند کالا و محصول خود را نهایتا با قیمت مناسب به مصرف کننده عرضه کند.

وی با بیان این که بازرسان سازمان حمایت اولویت اول خود را معطوف به رسیدگی به شکایات مردمی کرده اند، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون 240 هزار شکایت مستقیم از مردم دریافت شده که پس از بررسی حدود 40 درصد از تخلف این شکایت‌ها محرز و وفق مقررات احقاق حقوق و دیگر اقدامات لازم به عمل آمده است.

به گفته فراهانی حدود 60 درصد از شکایت های مردمی پس از بررسی کارشناسی احراز تخلف نشده اما در تمامی موارد نتایج حاصل از آن با توجه به کد رهگیری که به فرد شاکی داده می شود به آنها منعکس می شود.

هشت درصد از بازرسی های انجام شده به تشکیل پرونده تغزیراتی منجر شد

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت گفت: از ابتدای سال تاکنون بازرسان در برخی از حوزه ها مانند مواد لبنی 298 هزار مورد، مواد پروتئینی 39 هزار، غلات و حبوبات 470 هزار، قندوشکر و روغن نباتی 310 هزار، مواد شوینده 192 هزار، لاستیک و روغن موتور 142هزار، نهاده های دامی 74هزار، مصالح ساختمانی 152 هزار و در نهایت در بخش صیفی جات 625 هزار مورد بازرسی داشته اند که حدود هشت درصد از آنها نیز به تشکیل پرونده تغزیراتی منجر شده است.

وی با تاکید بر این که اخیرا سازمان حمایت باهدف برخورد با کم فروشی و عرضه کالاهای بی کیفیت، با همکاری دیگر دستگاههای متولی اقدام به اجرای طرح نظارتی ویژه بررسی کمیت و کیفیت کالاهای بسته بندی شده در سطح بازار کرده است، خاطرنشان کرد: در چهار ماه گذشته 19 هزار و 200 مورد شکایت مردمی در خصوص کم فروشی یا عدم کیفیت کالا داشته ایم که حدود 50 درصد از شکایات واصله منجر به برخورد قانونی شده و همچنین 1350 مورد گشت مشترک نیز با نهادهای مربوطه انجام شده است.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت در پایان با بیان این که طی همین مدت468 هزار مورد بازرسی در خصوص کمیت و کیفیت کالا بر روی کالاهایی که دارای بسته بندی نظیر مواد لبنی و پروتئینی، غلات، حبوبات، شویندگان، قند و شکر، ماکارونی، برنج و غیره هستند انجام شده است گفت: حدود 10درصد از این کنترلها منجر به احراز تخلف شده است.

 

کد خبر 25991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =