فود پرس - در پی اظهارات مدیر کل استاندارد تهران در خصوص وجود آلودگی آفلاتوکسین در برخی محصولات لبنی، اسماعیل خاتمی مقدم، رییس انجمن صنایع همگن غذایی مازندران در نامه ای به رییس سازمان ملی استاندارد در خصوص ادعاهای مطرح شده واکنش تندی نشان داد.


به گزارش خبرنگار «فود پرس» متن نامه به شرح زیر است:


ریاست محترم سازمان  استاندارد ایران

جناب آقای مهندس برزگری


با سلام و احترام؛

 به اطلاع میرساند؛ روز دوشنبه چهارم آذر ماه جناب بیات، مدیر کل استاندارد تهران، طی مصاحبه مطبوعاتی که از صدا و سیمانیز پخش شد، شیر پاستوریزه دو شرکت لبنی از جمله شرکت لبنی دوشه (با نشان تجاری هراز) و برند هنی را با عدم انطباق حد غیر مجاز افلاتوکسین، غیر استاندارد و غیر قابل مصرف معرفی کرده اند.

شرکت دوشه با برند هراز دومین کارخانه لبنی بزرگ مازندران و یکی از کارخانجات بزرگ  لبنی کشور است که روزانه بیش از 170 تن شیر خام جذب می کند، سیستمهای مدیریتی ایزو 9000 ، 22000، 18000 و 14000 را مستقر کرده، از سوی دستگاه های نظارتی استان و کشورهیچ تخلف کیفی رسمی در دوره فعالیت 10 ساله آن گزارش نشده، در سالیان اخیر سه بار از سوی موسسه استاندارد به عنوان واحد نمونه کیفی و مسئول کنترل کیفیت نمونه معرفی شده است، دو سال پیاپی نیز از سوی کمیته شیر مدارس مازندران به عنوان  واحد نمونه کیفی شناخته شد و در مهر ماه سال 92 نیز با انتخاب بیش از 120 مدیرو کارشناس صنایع غذایی مازندران جزو 10 شرکت برتر کیفی استان قرار گرفته است و ....

انجمن غذایی مازندران به عنوان بزرگ ترین و فعال ترین تشکل صنعتی استان و با سوابق کاملا روشن  در پیگیری اصول کیفی و حمایت از حقوق کیفی مصرف کنندگان و در عین حال دفاع از حقوق مدنی تولیدکنندگان عضو، ضمن تشکر و حمایت از تلاشهای عموما موثر سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و باور به نقش این سازمان در توسعه کیفیت محصولات و امنیت مصرف کنندگان ، با طرح چند سوال و تقاضا، مراتب اعتراض و تظلم خواهی خود را از مدیریت استاندارد استان تهران در مصاحبه اخیر به شما اعلام می دارد:

   سازمان استاندارد با کدام واقع گرایی، ضرورت سنجی، امکان سنجی اجرا و هماهنگی با ممیزی شوندگان، پیگیری آیتم کیفی مغفول مانده از استاندارد شیر خام به نام آفلاتوکسین را، آن هم از حلقه آخر زنجیره تولید، یعنی صنایع لبنی در اولویت قرار داده؟! در زنجیره تولید لبنیات مسئولیتها، وظایف و درعین حال ابزارهای اجرایی در اختیار صنایع لبنی برای کنترل آفلاتوکسین در شیر خام چیستند؟ سازمان دامپزشکی به عنوان مسئول مواد خام دامی در کجای تاکیدات و توجهات و مشاوره موسسه محترم استاندارد قرار دارد؟ آیا موسسه استاندارد مستقلا یا با همکاری سازمان دامپزشکی نفشه آفلاتوکسین شیر خام کشور را مشخص کرده؟ بررسی آفلاتوکسین محصولات لبنی پاستوریزه در حالیکه صنایع لبنی هیچ نقش و توانی در ایجاد یا کاهش و حتی شناسایی آن ندارند چه کمکی به اصل وجود مشکل در شیر خام می کند؟ و بدتر از آن، این شکل از اعلام عمومی عجولانه و غیر کارشناسانه  چه کمکی به سلامت مصرف کننده و تولید کننده و رویکرد توسعه فرهنگ مصرف شیر دارد؟

   اگر پایش های به عمل آمده راجع به افلاتوکسین در محصولات پاستوریزه صرفا در قالب یک طرح مطالعاتی بود چرا به جای انتشار کامل نتایج آن در مجامع صنفی و تخصصی و ایجاد فرصت برای تجزیه و تحلیل آن،  صرفا بریده ای از نتایج، آن هم با ذکر نام دو شرکت تولیدی در رسانه عمومی مطرح شد؟ اگر این طرح  ماهیت اجرایی داشت چرا کمترین هماهنگی و اطلاع رسانی به مخاطبین به ویژه تولید کنندگان شیر خام و صنایع لبنی انجام نشد؟ به راستی از بیش از 2 میلیون تن تولید شیر پاستوریزه تولیدی کشور تنها این دو شرکت شیر خام با افلاتوکسین بیش از حد مجاز دریافت کردند؟!

   آیا موسسه استاندارد تهران به عنوان مجری طرح کنترل آفلاتوکسین در شیر، بعد از شناسایی تخلف، حتی یک بار فرایند تهیه و کتنرل کیفی شیر خام این شرکتها را مورد بررسی قرار داد؟  آیا قبل از انتشار عمومی خبر،مدیریت سازمان یا  مسئول کنترل کیفیت واحد تولیدی، به عنوان نماینده رسمی موسسه استاندارد، مورد مشورت یا حتی بازخواست قرار گرفتند؟! آیا مدیریت محترم موسسه استاندارد تهران برای اعلام خبری که قرار است بنیاد یک برند چند صد میلیاردی را به لرزه درآورد، به خود زحمت هماهنگی با همتای استانی خود را داده و نظر او را جویا شد؟

   آیا برای مدیریت محترم استاندارد تهران حتی با فرض محرز بودن تخلف یک واحد تولیدی، سوابق و دستاوردهای کیفی مستمر و تایید شده آن واحد هیچ تاثیری در روش اعلام تخلف و مجازات آن ندارد که اینگونه اعتبار و حیثیت یکی از واحدهای تولیدی خوش نام و خوش سابقه کشور را ملکوک نکند؟

   در کدام سیستم نظارتی این مملکت چنین قانونی وضع شده که در یک طرح با ماهیت مطالعاتی که هیچ پشتوانه رسمی ملی برای اجرای مستمر ندارد تخلفاتی را شناسایی کنند، به متخلف اخطار و اعلام نکنند، فرصت دفاع به او ندهند بعد هم  بدون تدبیر و شاید خودخواهانه در رسانه های عمومی آن هم نه برای متخلف که  برای مصرف کنندگان حکم صادر کنند که با محصولات این شرکتها چه بکنند! وا اسفا!

اینگونه می پنداریم که کیفیت خبر و روش اطلاع رسانی استاندارد تهران در زمینه عدم انطباق آفلاتوکسین محصولات دو واحد لبنی ، الزاما موید رویه و مواضع رسمی استاندارد کشور و استان مازندران نمی باشد. بر همین اساس به نمایندگی از صنایع غذایی مازندران و برای پیگیری حقوق تولید کنندگان عضو، از آن مقام محترم تقاضا داریم ضمن پیگیری موضوع، امکان تنویر افکار عمومی از نتایج پیگیری را فراهم سازید.بی صبرانه منتظریم! با سپاس.

 
رییس انجمن صنایع همگن غذایی مازندران

اسماعیل خاتمی مقدم

 

کد خبر 26116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شرکت چاشت پسند (هنی) ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    جوابیه شرکت چاشت پسند (هنی) در وب سایت این شرکت موجود میباشد www.chpc.ir