شورای عالی جنگل، بالاترین مرجع علمی و فنی است که می‌تواند مطالبات مربوط به طرح‌های جنگلی را اخذ کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون وزیر جهاد کشاورزی در نخستین جلسه مطبوعاتی خود در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا درباره شورای عالی جنگل گفت: این شورا در گذشته نیز وجود داشته و بالاترین مقامی است که می‌تواند اظهار نظرهای فنی و علمی در حوزه جنگل‌ها داشته باشد.

خداکرم جلالی افزود: با توجه به اساسنامه‌های موجود و بودجه منطقی که برای طرح‌های جنگل‌داری در نظر گرفته می‌شود، این شورا می‌تواند مشکلات مربوطه را مرتفع کند.

وی درباره طرح تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از این سازمان خاطرنشان کرد: هنوز این طرح به تصویب مجلس نرسدیده و قرار است کارگروهی پیگیری آن را انجام دهد.

جلالی ادامه داد: اعتقاد داریم که این طرح می‌تواند در تدوین سیاست‌های جدید کمک کند.

وی درباره اظهار نظرهای برخی از نمایندگان مجلس به این سازمان تصریح کرد: همان‌گونه که در دوره گذشته با اقتدار در مقابل برخی از اظهار نظرها درباره اخذ تصدی برخی از معاونان این سازمان ایستادگی کردم و حاضر به کناره‌گیری از پست خود شدم، در این دوره نیز در مقابل اظهار نظرهای بی‌منطق مقاومت کرده و تلاش می‌کنم مسائل به حق پاسخ داده شود.

4660 میلیارد تومان به جنگل‌های زاگرسی خسارت وارد شد

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه جلسه پرسش و پاسخ درباره وضعیت جنگل‌های زاگرسی یادآور شد: سطح جنگل‌های زاگرسی شش میلیون هکتار است و 42 درصد از جنگل‌های کشور را تشکیل می‌دهد.

جلالی تأکید کرد: 80 درصد جمعیت عشایری، شش میلیون واحد دامی، چهارهزار آبادی با 1.5 میلیون جمعیت و 180 گونه درختی و درختچه‌ای در این جنگل‌ها وجود دارد.

وی اظهار داشت، پدیده خشکیدگی حاصل‌شده در جنگل‌های زاگرسی از سال 1388 پدیدار شد و طغیان بیماری‌ها و آفات در این جنگل‌ها به‌وجود آمد، به‌گونه‌ای که بر اساس آمار، بیش از یک میلیون و 130 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرسی تاکنون بر اثر بیماری‌ها و آفات آلوده شده‌اند.

جلالی با اعلام اینکه 15 درصد از سطح جنگل‌های زاگرسی به پدیده خشکیدگی مبتلاش شده است، گفت: عواملی همچون خشکسالی، تغییر اقلیم، افزایش ریزگردها، فشار بیش از حد بر اکوسیستم و سایر موارد این خشکیدگی را دامن زده است.

وی همچنین افزود: بیماری قارچی ذغالی از عوامل اصلی خشکیدگی عنوان شده است و علاوه بر آن، سه گونه سوسک چوب‌خوار طغیان پیدا کرده‌اند.

جلالی خاطرنشان کرد: از مجموع سطح آلوده در 464 هزار و 785 هکتار کمتر از 25 درصد خسارت دیده‌اند و در 193 هزار و 197 هکتار آلودگی به بیش از 95 درصد رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی هفت استان کشور را درگیر در بیماری خشکیدگی بلوط‌ها برشمرد و ادامه داد: استان‌های ایلام، لرستان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، فارس و چهارمحال و بختیاری میزان آلودگی بسیار بالا است.

وی تصریح کرد: حذف پایه‌های آلوده به‌عنوان نخستین مرحله در بخش‌های آلوده انجام شد و علاوه بر آن، بازسازی و احیای مناطق آسیب‌دیده در دستور کار قرار گرفت.

جلالی یادآور شد: توانمندسازی جوامع محلی در جهت کاهش عوامل تخریبی از سومین اقدامات انجام‌شده توسط این سازمان است.

وی تأکید کرد: حدود 900 میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت‌های ناشی از خشکیدگی بلوط‌ها نیاز است و بر اساس برآوردهای انجام‌شده، میزان خسارت رسیده به جنگل‌های زاگرسی چهارهزار و 660 میلیارد تومان برآورد شده است.

جلالی اظهار داشت: بر اساس قیمت‌های کارشناسی، قیمت هر درخت 250 هزار تومان است.

وی همچنین گفت: تهیه نقشه و پایش شاخصه‌ها از اقداماتی است که انجام شده و علاوه بر آن، از تجارب سایر کشورهایی که این بیماری در آنها وجود داشته، استفاده شده است.

توقف تخریب در جنگل‌های ابر

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره وضعیت جنگل ابر نیز افزود: موضوع تخریب با پیگیری‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور متوقف شده و در حال حاضر هیچ مشکلی در منطقه وجود ندارد.

جلالی درباره واگذاری‌هایی که از سال 1385 به‌صورت غیرقانونی انجام شده است، خاطرنشان کرد: این سازمان با سازمان امور اراضی کشور همکاری می‌کند و نظرهای فنی را درباره واگذاری‌ها انجام می‌دهد و از آنجا که 11 میلیون هکتار زمین دیم در کشور داریم، بهتر است در واگذاری‌ها از آنها استفاده کنیم تا به سمت منابع ملی برویم.

وی درباره استفاده بی‌رویه از جنگل‌ها نیز ادامه داد: سالانه 800 هزار مترمکعب از جنگل‌های شمال در قالب طرح‌های جنگل‌کاری برای مصارف صنعتی توسط دو شرکت و بر اساس ضوابط خاص استفاده می‌شود.

جلالی تصریح کرد: آنچه که در کمیسیون‌های زیربنایی دولت به تصویب رسیده، در راستای پایش و حفظ جنگل‌های شمال قرار است مصوبه‌ای اختصاص پیدا کند.

وی درباره ثبت جهانی اراضی جنگلی نیز یادآور شد: پنج منطقه هیرکانی، ارسباران، ایران‌تورانی، زاگرسی و خلیج فارس عمانی وجود دارد که باید توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت جهانی برسد.

نیاز کشور به چوب 5.5 میلیون مترمکعب است

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره استفاده از چوب جنگلی تأکید کرد: از 5.5 میلیون مترمکعب نیاز کشور به چوب، حدود یک میلیون مترمکعب از طریق واردات تأمین می‌شود و علاوه بر آن محصولات چوبی نیز حدود دو میلیون وارد می‌شود؛ پس اولویت در تولید داخل بر واردات استوار است.

جلالی درباره ادغام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: ادغام این دو سازمان، وضعیت هردو را با مخاطره روبه‌رو می‌کند، چرا که جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور سازمانی حاکمیتی - اجرایی و حفاظت محیط زیست سازمانی حاکمیتی - نظارتی است.

وی در پایان گفت: ادغام این دو سازمان در دستور کار مجلس نیست و ما نیز مخالف هستیم، همچنین اجرای این طرح نیز به صلاح کشور نیست.

کد خبر 26122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =