مدیرکل دفتر پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نرخ اعلام‌شده تضمینی ۲۱۰ تومانی چغندرقند پایین است و باید به ۲۵۰ تومان افزایش یابد، از اجرا نشدن ۱۰ ساله طرح جامع شکر انتقاد کرد.

 به گزارش خبرگزاری فارس، چغندر قند و نیشکر در شمار محصولات صنعتی و استراتژیک است حاصل فرآوری آن در کارخانه‌ها «شکر»  است که تقریبا مصرف روزانه دارد.

نیاز کشور به شکر سالانه 2.2 میلیون تن است که تنها حدود یک میلیون تن آن در داخل تولید می‌شود و یک میلیون تن دیگر باید از کشورهای دیگر وارد شود.

علاوه بر سیاست‌هایی مانند دامپینگ (قیمت شکنی) که سال 85 به تولید این محصول ضربه زد، برنامه‌های خرید تضمینی پایین طوری که تولید کنندگان این محصول استراتژیک ترجیح می‌دهند، به سه برابر قیمت به عنوان علوفه بفروشند و یا معطلی 10 ساله طرح جامع تولید شکر، از مواردی است که تولید این محصول راتحت تاثیر قرار داده است، تا جایی که پیش‌بینی می‌شود تولید شکر از چغندر قند امسال 5 درصد کاهش یابد.

............

محمدرضا درگاهی مدیر کل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با فارس، وضعیت تولید چغندر قند و نیشکر و مسائل پیش رو را مطرح می‌کند.

محمدرضا درگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اعلام این خبر اظهار داشت: در سال زراعی جدید، قیمت خرید تضمینی چغندر قند 210 تومان اعلام شده که در مقایسه با هزینه‌ها و قیمت سایر محصولات رقیب پایین است و بیم آن می‌رود که این مسئله سطح زیر کشت چغندر قند را کاهش دهد.

*درخواست افزایش 40 تومان خرید تضمینی چغندر قند

مدیر کل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی افزود: طی نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی درخواست شد مبلغ 40 تومان به عنوان کمک هزینه حمل چغندر قند تصویب و اعلام شود.

*نرخ پایین خرید تضمینی چغندر قند سطح کشت را افزایش نداد

وی ادامه داد: سال زراعی گذشته نیز چغندر قند کیلویی 135 تومان بود و به ازای حمل نیز کیلوگرمی 30 تومان پرداخت می‌شد، اما به دلیل نرخ پایین و نیز اعلام دیر هنگام تأثیری در افزایش سطح زیر کشت نداشت.

*طرح جامع چغندر قند 10 سال است اجرا نمی‌شود

درگاهی در ادامه به اجرای طرح جامع چغندرقند و نیشکر تأکید کرد و گفت: این طرح که در سال 81 به تصویب رسید، بر اساس آن قرار بود تا سال 91 کشور در زمینه تولید شکر خودکفا شود، اما این طرح هنوز اجرا نشده است.

*کشاورز چغندر قند را به سه برابر قیمت به عنوان علوفه فروخت

وی ادامه داد: قیمت پایین چغندر قند و قیمت بالای علوفه طی سال‌های گذشته باعث شد کشاورز چغندر قند را به عنوان علوفه کیلویی 400 تومان به دامداران بفروشد.

مدیر کل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برداشت چغندر قند از نیمه دوم شهریور ماه سال جاری آغاز شده و تاکنون حدود 2.8 میلیون تن برداشت و تحویل کارخانه‌های قند کشور شده است.

وی ادامه داد: همچنین برداشت نیشکر از نیمه دوم مهر آغاز و تاکنون 1.4 میلیون تن نیشکر با عملکرد 74 تن در هکتار برداشت و تحویل کارخانه‌ها شده است.

*پیش بینی‌کاهش 21 درصدی تولید چغندر قند در سال جاری

درگاهی پیش‌بینی کرد: در سال زراعی جاری 3.2 میلیون تن چغندر قند با عملکرد 40 تن در هکتار از 80 هزار هکتار سطح زیر کشت برداشت شود که در مقایسه با سال قبل که حدود 4.07 میلیون تن بود کاهش 21 درصدی خواهد داشت.

*افزایش 28 درصدی تولید نیشکر

درگاهی همچنین گفت: در سال زراعی جاری 7 میلیون تن نیشکر با عملکرد 70 تن در هکتار از 88 هزار هکتار زمین کشاورزی برداشت و تحویل کارخانه‌ها شود که در مقایسه با سال قبل که حدود 5.05 میلیون تن بود 28.5 درصد افزایش خواهد داشت.

*پیش‌بینی کاهش 5 درصدی تولید شکر در سال زراعی جدید

مدیر کل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان شکر استحصالی از چغندر قند حدود 440 هزار تن و میزان شکر نیشکر حدود 630 هزار تن و در مجموع یک میلیون و 70 هزار تن شکر سفید در داخل تولید شود که در مقایسه با سال قبل که یک میلیون و 124 هزار تن بود 5.2 درصد کاهش دارد.

*نیاز به واردات یک میلیون تن شکر، خودکفایی 50 درصد

به گفته درگاهی، در حال حاضر مصرف شکر کشور حدود 2.2 میلیون تن است و نیاز به واردات یک میلیون و 130 هزار تن است و ضریب خودکفایی در این محصول 50 درصد است.

* کشت پاییزه چغندر قند گامی برای افزایش تولید شکر

مدیر کل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه محدودیت منابع آب، کاهش مصرف آب و چگونگی افزایش کارایی و راندمان آن مهمترین چالش توسعه کشاورزی در سال‌های اخیر است، گفت: کشت پاییزه چغندر قند به دلیل کاهش مصرف آب کمتر و تولید قند بیشتر به عنوان برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید شکر دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: چغندر قند بهاره در مناطقی کشت می‌شود که از کمبود منابع آبی رنج برده و افزایش سطح زیر کشت و توسعه آن در اکثر مناطق مغایر با اصل حفظ‌ منابع آب و خاک کشور است.

درگاهی ادامه داد: برنامه توسعه کشت پاییزه امکانی فراهم می‌کند که ضمن استفاده از بارندگی‌های پاییزه و دسترسی بهتر به آب‌های فصلی زمستانه با یک گیاه جدید با مزایای تناوبی بسیار خوب وارد سیستم تناوب زراعی پاییزه کشور شود.

* مزایای کشت پاییزه

درگاهی در خصوص مزایای کشت پاییزه چغندر قند گفت: پایین بودن هزینه تولید به لحاظ مصرف پایین آب و نهاده‌ها به ویژه سموم، بالا بودن و برابری میزان قند چغندر پاییزه به ازای هر مترمکعب آب مصرفی نسبت به کشت بهاره، کاهش جمعیت آفات، بیماری‌ها و اشتغال‌زایی بالا از مزایای کشت پاییزه چغندر قند است.

وی ادامه داد: میزان مصرف آب چغندر قند بهاره 12 تا 14 هزار مترمکعب اما پاییزه 7 تا 9 هزار مترمکعب است.

به گفته درگاهی در ایران استان‌های خوزستان، ایلام، فارس، کرمان، کرمانشاه، گلستان، اردبیل (مغان) از مناطق مستعد کشت پاییزه است.

درگاهی در پاسخ به اینکه چه اقداماتی برای توسعه کشت چغندر قند و افزایش عملکرد این محصول انجام شده است گفت: تمامی نهاده‌ها به ویژه بذر و کود تهیه و توزیع شده است، همچنین 50 درصد بهای بذر چغندر قند پاییزه به عنوان یارانه پرداخت می‌شود نیز برای کشت و برداشت مکانیزه کشاورزان حمایت می‌شوند.

وی همچنین اضافه کرد: با صندوق بیمه نیز برای بیمه محصولات چغندرکاران هماهنگی شده است.

درگاهی پراکنش کشت چغندر قند پاییزه را خوزستان 2100 هکتار، خراسان رضوی 10 هکتار، خراسان شمالی 30 هکتار  گلستان 800 هکتار عنوان کرد.

کد خبر 26164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =