در حالي‌که معاون سازمان ملي استاندارد گفته پایش بازار برنج برنامه مستمری است و وزارت بهداشت نیز به صورت جداگانه بر بازار نظارت دارد، رييس کميسيون کشاورزي گفت:سازمان‌هاي فوق وظایف خود را در اين زمينه انجام نمی‌دهند و به گردن دیگران می‌اندازند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، موضوع آلودگی برنج‌های وارداتی از سال ۸۸ مطرح شده و تاکنون به سرانجامی نرسیده است، مسئله‌ای که مانند یک علامت سوال روز به روز بزرگ‌تر شده و هیچ مسئولی پاسخ درستی به آن نمی‌دهد. هر کدام از سازمان‌های نظارتی دیگری را در این رابطه متهم می‌کنندو توپ را به زمين يکديگر مي اندازند.

به نظر می‌رسد آنان این مسئله را خیلی جدی نمی‌گیرند ودر این میان تنها مصرف کنندگان هستند که کسی به حقوق آنان فکر نمی‌کند و دلواپس نگرانی و سلامت آنان نیست.

چندی پیش "رئیس کمیسیون کشاورزی" مجلس در مورد واردات برنج‌های آلوده هندی گفت: "وزارت بهداشت در زمینه سموم کشاورزی فرار به جلو می‌کند چرا که از زمان مجلس هشتم تا کنون هنوز برنج‌های آلوده را آزمایش نکردند."

در همین زمینه باشگاه خبرنگاران نظر چندتن از مسئولین را جویا شده است.

هدایت الله میرمراد زهی ،عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت : ادارات و سازمان های نظارتی مسئول در این زمینه باید با عمل به وظایف خود، اجازه ندهند مواد غذایی آلوده به دست مردم برسد و بعد از اینکه به جامعه خسارت وارد کرد، پیگیر آن شوند.

وی افزود: سازمان استاندارد، معاونت غذای وزارت بهداشت و سایر سازمان های مربوطه باید برنج های وارداتی را در مرزهای ورودی کنترل کرده و آزمایشات لازم در این زمینه را انجام دهند.

 میرمراد زهی تاکید کرد: سازمان های فوق در انجام این امر نباید تحت تاثیر هیچ گونه مسئله ای باشند که چنین چیزی سلامت جامعه را تهدید می کند.

وی با بیان اینکه وجود یک دستگاه نظارتی قوی نیز برای کنترل اجرای وظایف این سازمان ها لازم است ،اضافه کرد: مبحث برنج های وارداتی موضوعی قابل نظارت و برنامه ریزی است .

نماينده مردم سيب، زابلي و سراوان در خانه ملت ، در پاسخ به این پرسش بحث آلودگی برنج های وارداتی در کمیسیون کشاورزی مطرح شده است یا خیر؟ گفت: رجایی این موضوع را در کمیسیون مطرح نکرده و گزارشی به ما نرسیده که این برنج ها آلوده هستند یا خیر .

میر مراد زهی افزود : حتما در این زمینه شواهد و مستنداتی به رییس کمیسیون کشاورزی ارایه شده و ایشان را به دغدغه انداخته است.وی با بیان اینکه وظیفه نمایندگان مجلس این است که اجازه ندهند مشکلی برای جامعه پیش آید،اضافه کرد: نباید اجازه داد مردم با مشکلات درگیر شوند و پس ازآن ما به دنبال چاره باشیم.

وی با بیان اینکه باید زودتر وضعیت برنج های خارجی مشخص شود، تصریح کرد: اگر مشکلی در این زمینه وجود ندارد نباید با در تنگنا گذاشتن جامعه کار را بر خودمان سخت کنیم .عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این امر نیاز به یک بازنگری و بررسی دارد که سازمان های مربوطه باید با بررسی سلامت برنج های وارداتی به مصرف کنندگان اطمینان دهند این محصولات سالم هستند یا خیر ؟

* تکلیف برنج‌های وارداتی یک بار برای همیشه مشخص شود

جمیل عیزاده شایق ، دبیر انجمن برنج نيز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در مورد مباحث موجود در زمینه آلودگی برنج‌های وارداتی و سخنان رییس کمیسیون کشاورزی در این رابطه، اظهار کرد: من نظر خاصی در این مورد ندارم اما به نظر من باید تکلیف این مسئله یکبار برای همیشه مشخص گردد.

وی با بیان اینکه مردم باید تکلیف خود را بدانند و از نگرانی خارج شوند، خاطرنشان ساخت: زمانی رییس سازمان استاندارد استان تهران ۱۳ رقم ازبرنج‌های وارداتی را آلوده اعلام کرد اما بررسی‌هایی که در این زمینه انجام گرفت نشان داد که ۱۰ رقم از این برنج‌ها اصلا در ایران وجود ندارد!

شایق تاکید کرد: بنابراین مشخص نیست چند درصد از برنج‌های وارداتی این مشکل را دارند؟

وی با تاکید بر اینکه این موضوع باید برای همیشه حل شود، افزود: زمانی که بحث آلودگی برنج‌های وارداتی مطرح شد دکتر دستجردی (وزیر بهداشت وقت) ۲۴ ساعت بعد طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این موضوع صحت ندارد.

شایق با اشاره به اینکه چگونه می‌توان در مدت ۲۴ ساعت این برنج‌ها را ازمایش کرد و از این موضوع مطمئن شد، اضافه کرد: عجله وزیر بهداشت در این زمینه مقداری سوال برانگیز بود.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت باید صریحا اعلام کند برنج‌های وارداتی آلوده بوده یا خیر؟ و اگر این محصولات آلوده نبوده پای حرف خود بایستد و مردم را از نگرانی خارج کند.

شایق ادامه داد: در حال حاضر خیلی‌ها از جمله انجمن برنج مایلند بدانند داستان این برنج‌ها واقعا چه بوده است؟ و بالاخره در مباحث به راه افتاده حق با چه کسی است؟

* لزوم اجرای نظارتی دقیق بر واردات برنج های خارجی
 
غلامرضا خانکشی‌پور، عضو هیات رییسه موسسه تحقیقات برنج نیز  در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه مطابق قانون باید کلیه برنج‌های وارداتی در مبادی ورودی کشور از نظر میزان آرسنیک موجود آزمایش شده و تاییدیه سلامت بگیرند، اظهار داشت: ادعای رییس کمیسیون کشاورزی در مورد آلودگی این برنج‌ها حکایت از این دارد که قانون فوق اجرا نمی‌شود.

عضو هیات علمی موسسه برنج با بیان اینکه این موسسه به دلیل کمبود تجهیزات آزمایشگاهی توانایی اظهار نظر در این زمینه را ندارد، اضافه کرد: سازمان استاندارد و وزارت بهداشت مسئولیت این امر را بر عهده داشته و می‌توانند در این رابطه اظهار نظر دقیق کنند.

خانکشی‌پور با تاکید بر اینکه این موضوع با بحث امنیت غذایی و سلامت جامعه در ارتباط است، افزود: باید مسئله آلودگی برنجهای وارداتی را از مباحث ژورنالیستی و... خارج ساخت و با دیدی قانونی، جدی و علمی به این موضوع پرداخت.

وی ادامه داد: باید یک اقدام عملیاتی جدی در این رابطه انجام شود و تمام نهادهای مسئول در این زمینه باید تلاش لازم را انجام دهند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج با بیان اینکه برنج‌های وارداتی کیلو به کیلو آزمایش نمی‌شود و آزمایش آرسنیک از یک نمونه آماری گرفته می‌شود، اظهار کرد: با توجه به این موضوع ممکن است نمونه‌هایی از این برنج‌ها از سطح بازار جمع آوری شده و پس از آزمایش آلودگی را تایید کند و ممکن است درست عکس این مسئله رخ دهد.

خانکشی‌پور تاکید کرد: بنابراین بهتر است مسئولان به جای تاکید بر نمونه‌های آزمایشگاهی و ایجاد تشویش و نگرانی در میان مردم نظارت خود را بر مبادی ورودی این محصولات بیشتر، جدی‌تر و دقیق‌تر ساخته و براین اساس در مورد برنج‌های خارجی اظهار نظر کنند.

وی تصریح کرد: در غیر این صورت دعوا بر سر این مسئله هرگز به پایان نمی‌رسد.

خانکشی‌پور با اشاره به نقش مهم مجلس در حسن اجرای قوانین گفت: نمایندگان مجلس می‌توانند از بعد نظارت وارد این موضوع شده و با دقت در امر و... این مسئله را حل و فصل کنند.

همچنين نکته قابل توجه در این زمینه اظهارات اخیر معاون سازمان ملی استاندارد است که در ادامه اين گزارش به آن پرداخته مي‌شود

*پایش بازار برنج برنامه مستمری است

" معاون سازمان ملی استاندارد ایران با بیان به اینکه برنامه‌ای برای ممنوع کردن واردات برنج نداریم، گفت: در حال رهگیری برنج‌های آلوده موجود در بازار هستیم تا ببینیم این برنج‌ها از مبادی رسمی وارد کشور شده‌اند یا غیررسمی.

وی افزود: برنج‌های وارداتی که از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند از سوی سازمان استاندارد و وزارت بهداشت کنترل می‌شوند و اگر مشکلی نداشته باشند وارد بازار خواهند شد اما مواردی وجود دارد که برنج از مبادی غیررسمی وارد می‌شود؛ مانند ته لنجی‌ها که در این حالت ما حضور نداریم و نمی توانیم بگوییم مطلقا مشکلی در محموله‌های وارداتی وجود ندارد.

کاظمی درباره اینکه برنج‌های آلوده کشف شده از مبادی رسمی وارد شده‌اند یا غیررسمی؟ گفت: اکنون در حال پیگری هستیم که این برندها از مبادی رسمی وارد شده‌اند یا خیر؟ اما بعید است از مبادی رسمی وارد شده باشند؛ بررسی‌های انجام شده در جنوب کشور نشان می‌دهد یکی از عمده‌ترین کالاهایی که از طریق ته لنجی‌ها وارد می‌شود برنج است.

درباره برنامه سازمان استاندارد برای مقابله با برنج‌های آلوده نیز توضیح داد: پایش بازار برنج برنامه مستمری است. در سال علاوه بر کنترل محموله‌های وارداتی، حداقل دوبار نمونه‌برداری از بازار برنج انجام می‌شود و وزارت بهداشت نیز به صورت جداگانه بر بازار نظارت دارد و موارد عدم انطباق را هم بدون نگرانی اعلام می‌کنیم. "

*دستگاههای نظارتی وظایف خود رابه گردن دیگران می‌اندازند

این در حالی است که رییس کمیسیون کشاورزی گفت: "ما در  زمان  مجلس هشتم آزمایش کردیم و ثابت کردیم که میزان آرسنیک و کادمیوم این برنج‌ها بیش از حد مجاز است اما وزارت بهداشت زیربار نرفت و وقتی سوال کردیم چرا زیربار نمی‌روید؟، گفتند:"چون ما آزمایش نکردیم". ما گفتیم:" چون آزمایش نکردید صورت مسئله را پاک می‌کنید؟" و بعد متعهد شدند که دانشگاه‌های علوم پزشکی مبادی کشور، این آزمایش را انجام دهند و جالب است که امروز هم شما پیگیری کنید متوجه می‌شوید که این آزمایش انجام نمی‌گیرد."

رجایی با بیان اینکه موسسه استاندارد هم آزمایش نمی‌گیرد خاطرنشان کرد: "سازمان استاندارد با فشار مجلس استانداردی را تعریف کرد اما او هم کاری را انجام نداد و رعایت نمی‌کند، این گناه کیست؟ آنها وظایف خود را انجام نمی‌دهند و به گردن دیگران می‌اندازند".

*احتمال بروز سرطان با جذب آرسنیک در بدن

براساس این گزارش "آرسنیک" یکی از سمی ترین عناصر موجود است. علیرغم اثرات سمی این عنصر، مقدار آرسنیک غیرآلی طبیعی موجود در زمین اندک است.

"آرسنیک" از طریق غذا، آب و هوا وارد بدن انسان می شود. تماس پوستی با خاک یا آب آلوده به" آرسنیک" هم باعث ورود "آرسنیک "به بدن انسان می شود. میزان" آرسنیک" موجود در غذا بسیار کم است و به علت سمیت به غذا افزوده نمی شود.

قرار گرفتن در معرض"آرسنیک غیرآلی"، سبب ایجاد عوارض مختلفی مانند سوزش معده و روده، کاهش تولید سلولهای قرمز و سفید خون، تغییر پوست و سوزش ریه می شود.

 جذب مقدار زیادی "آرسنیک غیرآلی" احتمال بروز سرطان و به ویژه سرطان پوست، سرطان ریه، کبد و غدد لنفاوی را افزایش می دهد.

قرار گرفتن در معرض" آرسنیک غیرآلی"، سبب نازایی و سقط جنین در زنان می شود و در زنان و مردان باعث ناراحتیهای پوستی، کاهش مقاومت در برابر ویروسها، ایست قلبی و آسیب مغز می شود." آرسنیک غیرآلی" به DNA هم آسیب می رساند.

"آرسنیک آلی"هم باعث سرطان می شود اما به DNA آسیب نمی‌رساند. اما دوز بالای آن باعث صدمات عصبی و ناراحتی معده می شود.

آمار بدست آمده در سال 2000 نشان مي دهد كه 200 تا 270 هزار مرگ و مير در "بنگلادش" به دليل سرطان ناشي از مصرف آب چاه حاوي آرسنيك رخ داده است .

هم چنين تحقيقات نشان مي دهد كه ميان" آرسنيك" و ابتلا به "ديابت" ارتباط مستقيمي وجود دارد.

*لزوم توجهی بیشتر بر سلامت جامعه

با توجه به تمامی مسایل عنوان شده به نظر می رسد مسئولین باید با دقت نظر و جدیت بیشتری وظایف خود را در زمینه واردات برنج و کنترل سلامتی آن ها به خرج دهند چرا که با توجه به عوارض جبران ناپذیر آرسنیک این مسئله امری مهم است که جدی نگرفتن آن سلامت جامعه را تهدید می کند و این نکته همان مسئله ای است که نمی توان آن را شوخی گرفت.

کد خبر 26174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =