ربیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی وضعیت برنج‌های آلوده هندی همچنان در دستور کار قرار دارد و منتظر اعلام نهایی نتیجه آزمایشات هستیم.

عباس رجایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفت: بحث برنج‌های آلوده هندی موضوعی بود که چند سال پیش در مجلس مطرح شد و کمیسیون کشاورزی، آب و منابع در خصوص این موضوع کارهای دقیقی انجام داد و آزمایشگاه‌های مرجع نیز آلودگی برنج وارداتی از هند را تائید کردند.

وی افزود: متعاقب آن دستور جمع‌آوری حداقل 15 برند برنج از بازار صادر گردید و این کار انجام شد اما همچنان برنج مورد نیاز کشور از هندوستان وارد می‌شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب خاطرنشان کرد: برای بررسی هر چه بهتر آلودگی برنج‌های وارداتی از هندوستان یک اکیپ از مجلس به کشور هندوستان سفر کرد و با بازدید از فرایند تولید و ارائه گزارش از روند تولید گزارش‌هایی داده شد که منفی نبود.

رجایی افزود: این مساله همچنان در دستور کار وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان جهاد کشاورزی قرار دارد؛ با این حال پیش بینی می‌کنیم که برنج‌های وارداتی کنونی مشکل برنج‌های قبلی را نداشته باشند.

وی در خصوص استفاده از فاضلاب‌های خانگی تصفیه نشده در مصارف کشاورزی گفت: آبهای تصفیه نشده فاضلابی که در مصارف کشاورزی استفاده می‌شود حاوی فلزات سنگین، میکروب‌ها، ویروس‌ها و عوامل پاتوژنی است و ما نگرانی خود را در این خصوص اعلام کرده‌ایم.

رجایی افزود: اگر فرآیند تصفیه آبهای فاضلاب خانگی صورت نگیرد این آبها مناسب کشاورزی نخواهد بود و مصرف محصولات تولیدی قابل قبول نیست.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص استفاده بیش از حد سموم و کودهای شیمیایی در تولیدات باغی و کشاورزی گفت: نمی‌توان گفت که همه محصولات باغی و کشاورزی کشور حاوی باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی مصرفی است؛ اما برای بهبود وضعیت موجود طبق قانون مصوب 1384 باید 30 درصد از کودهای شیمیایی مصرفی تا پایان برنامه پنجم توسعه با کودهای آلی جایگزین شود که پیگیر آن نیز هستیم.
کد خبر بررسی وضعیت برنج‌های آلوده هندی همچنان در دستور کار قرار دارد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =