نایب رییس کنفدراسیون صادرات گفت: با توجه به بخشنامه دولت در راستای بازگشت ارز صادراتی به کشور، به غیر از یکی از بندها مابقی روش‌ها به دلیل تحریم بانک مرکزی غیر قابل اجراست و دولت باید الزامات اجرایی شدن آن بند را اعلام کند.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد بخشنامه‌ اخیر دولت مبنی بر این‌که صادر‌کنندگان باید برای اخذ جوایز صادراتی، اطلاعات ارزی خود را به سامانه ارزی بانک مرکزی ارائه دهند، اظهار کرد: ما در سه مورد ذکر شده در این بخشنامه بحثی نداریم. پرداخت بدهی ارزی صادر‌کنندگان، فروش ارز حاصل از صادرات به بانک‌ها یا صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی و سپرده‌گذاری ارزی نزد بانک‌ها در شرایطی که بانک مرکزی تحریم است به طور کل غیرقابل اجراست زیرا ارزی وارد کشور نمی‌شود که صادرکنندگان بخواهند آن را به بانک مرکزی ارائه دهند.

وی ادامه داد: اما در مورد یک بند این بخشنامه مبنی بر واردات در مقابل صادرات باید گفت تا زمانی که الزامات قانونی آن اعلام نشود، غیرقابل اجرا است.

لاهوتی با بیان این‌که تشویق صادراتی یک سال و نیم است که به صادر‌کنندگان به‌طور مستقیم پرداخت نمی‌شود، خاطرنشان کرد: اما در بودجه‌های سالانه ردیفی برای حمایت از صادرات پیش‌بینی می‌شود که طی یکسال گذشته به‌طور غیرمستقیم در اختیار صادر‌کنندگان قرار گرفته است. به عبارت دیگر تشویق صادراتی طی دو سال گذشته از پرداخت مستقیم به غیرمستقیم تبدیل شده است.

به گفته‌ی نایب رییس کنفدراسیون صادرات، بخشنامه‌ای که به تازگی ابلاغ شده اعلام می‌کند که اگر از این چهار طریق ارز به اقتصاد کشور باز نگردد صادر‌کنندگان مستوجب استفاده از این تشویق‌ها نیستند.

وی با تاکید بر این‌که از چهار روش اعلام شده فقط یک روش قابل اجرا است، خاطر نشان کرد: در هر سه مورد چون بانک مرکزی تحریم است، عملا امکان وارد‌کردن ارز به داخل کشور وجود ندارد.

لاهوتی با بیان این‌که روش چهارم یعنی "صادرات در مقابل واردات" برای صادر‌کنندگان مطلوب‌تر است، بیان کرد: زیرا صادر‌کنندگان ارز خود را به وارد‌کنندگان می‌دهند. البته این روش در گذشته نیز انجام می‌شده، زیرا در غیر این صورت فعالیت صادر‌کنندگان متوقف می‌شد.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: این بخشنامه تشویق صادرکننده را منوط به این کرده است که باید ارز خود را به چهار روش به داخل کشور باز گرداند و امروز باید دولت الزامات قانونی صادرات در مقابل واردات را فراهم کند. یعنی ابتدا باید اولویت‌های وارداتی با استفاده از ارز حاصل از صادرات مشخص شود.

او با بیان این‌که باید ورود کالا با ارز صادراتی حتما منوط به ارائه‌ی اظهار‌نامه صادراتی در گمرک های داخلی باشد، بیان کرد: در هنگام ثبت سفارش باید گزینه‌ی انتخاب ارز صادراتی برای واردات وجود داشته باشد تا بتوان مشخص کرد که این واردات در مقابل صادرات انجام شده است. در غیر این صورت صادر‌کنندگان نمی‌توانند ثابت کنند که ارز خود را در اختیار واردکنندگان قرار داده‌اند.

به گزارش ایسنا، بر اساس بخشنامه جدید دولت، صادرکنندگان برای اخذ جوایز صادراتی باید اطلاعات خود را به سامانه ارزی بانک مرکزی ارائه دهند. دراین بخشنامه اعلام شده‌ است که صادرکنندگان باید به چهار روش "واردات در مقابل صادرات"، " پرداخت بدهی ارزی صادرکنندگان"، "فروش ارز حاصل از صادرات به بانک‌ها یا صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی" و "سپرده‌گزاری ارزی نزد بانک‌ها" اقدام کنند.

کد خبر 26274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =