مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان گفت: امسال قیمت میگو در بازارهای جهانی نسبت به سال گذشته 20 تا 50 درصد افزایش یافته که با توجه به اینکه ایران در بین هشت تولیدکننده برتر میگوی جهان قرار دارد می‌توانیم ارزآوری بالاتری را نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

عیسی گلشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: میانگین قیمت میگو در بازارهای جهانی در سال گذشته حدود چهار دلار بود که امسال تقریبا به شش دلار افزایش یافته که البته با توجه به اندازه و شرایط فرآوری میگو، قیمت‌ها فرق می‌کند.

وی افزود: عمدتا میگوهایی در بازارهای جهانی مبادله می‌شوند که در شرایط پرورشی قابلیت تولید دارند و از مهمترین گونه‌های میگوهای صادراتی میگوهای وانامی، ببری سیاه که در آسیای جنوب شرقی پرورش می‌یابد هستند.

سهم 20 میلیون دلاری میگوی ایرانی در بازارهای جهانی

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان ادامه داد: سالانه بالغ بر سه میلیون تن میگو به ارزش حدود 12 میلیارد دلار در بازار جهانی مبادله می‌شود که ایران در این بین سهم 20 میلیون دلاری از تجارت این محصول شیلاتی دارد.

گلشاهی گفت: رتبه‌بندی دقیقی در زمینه تولید و صادرات میگو وجود ندارد چرا که کشورها آمارهای دقیقی از میزان تولید خود ارائه نمی‌کنند و بیماری نیز سبب می‌شود تولید با نوسانات بسیاری مواجه شود.

ایران جزو 8 تولیدکننده برتر میگو

وی اظهار کرد: در بین تولیدکنندگان میگو می‌توان کشورهای تایلند، ویتنام، چین، اکوادور، هند، برزیل، ایران و عربستان را نام برد که سهم بالایی در تولید و صادرات این محصول در بازار جهانی را دارند.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان ادامه داد: برخی کشورها در تولید میگو سهم بالایی دارند اما در صادرات آن نقش چندانی ندارند؛ به عنوان مثال چین حجم تولید بالایی را هر سال به خود اختصاص می‌دهد اما سهم بسیار ناچیزی در بازار جهانی دارد چراکه این کشور میزان مصرف داخلی بالایی دارد و به دلیل باقیمانده‌های دارویی و شیمیایی نمی‌تواند میگوی خود را به بازارهای جهانی عرضه کند.

گلشاهی تاکید کرد: میگوی ایران از نظر کیفیت و میزان باقیمانده‌های شیمیایی و دارویی هیچ مشکلی ندارد و از این نظر به عنوان یکی از با کیفیت‌ترین میگوهای پرورشی در بازارهای جهانی با محصولات تولیدی دیگر کشورها رقابت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تحریم‌های به وجود آمده که در سال‌های اخیر شدت گرفته‌اند نه تنها در صادرات محصولات شیلاتی تاثیر منفی نداشته‌ بلکه میزان صادرات و تراز تجاری ایران را در زمینه محصولات تجاری افزایش دهد.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان گفت: صادرات محصولات شیلاتی در سال گذشته بالغ بر 262 میلیون دلار بود که نسبت به سال ماقبلش 22 درصد افزایش یافت. همچنین تراز تجاری محصولات شیلاتی در سال گذشته حدود 194 میلیون دلار بود که نسبت به سال قبل از آن 38 درصد افزایش دارد.

کد خبر 26288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =