نشست رؤسا و نمایندگان اتحادیه‌های دامداران استان‌های سراسر کشور با حضور دبیر کل خانه کشاورز و قائم مقام این تشکل صنفی در محل اتحادیه دامداران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای نشست که امروز در سالن جلسات اتحادیه دامداران آغاز شد مسائلی از جمله پیشگیری و کنترل تب سه روزه در استان‌ها مطرح شد که در این راستا اتحادیه دامداران درصدد است هفته‌ای یک جلسه در استان‌های مختلف برای آموزش، پیشگیری و کنترل این بیماری درسطح واحدهای دامپروری استان‌ها برگزار کند.

در ادامه این نشست مسئولان سازمان دامپزشکی نیز سخنرانی کردند که نهایتا به توافقاتی برای افزایش همکاری‌ها در کنترل و کاهش بیماری تب سه روزه در استان‌های کشور منجر شد.

یکی دیگر از مسائلی که دامداران سراسر کشور از آن انتقاد داشتند مشکلات ناشی از هزینه‌های افزایش یافته تولید آن‌ها، هدر رفتن امکانات، نبود برنامه ریزی برای پیشبرد اهداف و حل مشکلات در برخی سطوح مدیریتی وزارت جهاد کشاورزی، نبود مطالعه اکوسیستم برای انجام پروژه‌هایی مانند سدسازی، تعطیل شدن تحقیقات در دولت گذشته و نبود ارائه در جهت بهبود و اصلاح وضعیت دامپروری بود که در این راستا عیسی کلانتری، دبیر کل خانه کشاورز با دامداران به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

کلانتری اظهار کرد: تا دهه 1970 هیچ کس در دنیا توسعه پایدار را نمی‌فهمید و از آن اطلاعاتی نداشت به گونه ای که در برخی ایالت‌های آمریکا به علت نداشتن علم کافی آب‌های زیرزمینی را تخلیه کردند که البته این کشور آن قدر پتانسیل داشت که این مشکل بزرگ نتوانست بحرانی در آمریکا ایجاد کند.

وی افزود: توسعه پایدار باید با رعایت اصول آن پیگیری شود به گونه‌ای که در توسعه پایدار باید ابتدا توجه کنیم که فعالیت اقتصادی باشد و این در کشوری مانند ایران به این معنی است که با پول نفت، شیر و دیگر محصولات کشاورزی را تولید نکنیم.

دبیر کل خانه کشاورز ادامه داد: یکی دیگر از مسائل مورد توجه و مهم در توسعه پایدار این است که در هر گونه فعالیت باید به مسائل زیست محیطی و حفظ اکوسیستم توجه کنیم.

وی تاکید کرد: توجه به مسائل اجتماعی و حقوق نسل‌های آینده جزو دیگر مسائلی است که باید در توسعه پایدار به آن توجه کرد اما توسعه پایدار در ایران در همان زمانی که مطرح شد مورد توجه قرار نگرفت چرا که برخی تصور می‌کردند توسعه پایدار اصطلاحی غربی است و آن را با کفر مساوی می‌دانستند.

کلانتری در ادامه این نشست به دیگر مشکلات مطرح شده از سوی دامداران و رؤسای اتحادیه‌های استانی آن‌ها در زمینه افزایش هزینه‌های تولید و مشکلات آن‌ها پرداخت و به گونه‌ای علت افزایش قیمت نهاده‌های تولید و نوسان آن را در بازار را بالا بودن میزان تقاضا نسبت به عرضه محصولات اساسی در بازار دانست و راهکارهای مناسبی را برای حل مشکلات آن‌ها ارائه داد.

کد خبر 26359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =