دبیر کل خانه کشاورز گفت: اختصاص یارانه برای ثابت نگه‌ داشتن قیمت شیر تا پایان امسال است و تنها می‌تواند در کوتاه مدت اثرگذار باشد اما برای حل مشکل دامداران و بازار شیر، باید قیمت تمام شده این محصول کاهش یابد و سپس با تعرفه‌هایی خاص، قیمت شیر آزاد شود.

عیسی کلانتری - وزیر اسبق جهاد کشاورزی - در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهارکرد: تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله تولید شیر باید اقتصادی شود و در این راستا می‌توان با تعرفه‌ خاص، تعادل را در بازار تولید و مصرف شیر ایجاد کرد اما در حال حاضر تولید برای دامداران صرفه‌ اقتصادی ندارد. از سوی دیگر مردم توان خرید شیر را ندارند که تنها علت آن بالا بودن قیمت تمام شده تولید شیر در کشور است.

وی درباره تاثیر یارانه برای کنترل قیمت شیر افزود: اختصاص یارانه برای کنترل قیمت، فقط می‌تواند بازار تولید و مصرف را به صورت موقتی کنترل کند اما برای حل این مشکل در بلند مدت باید قیمت تمام شده تولید از طریق سرمایه‌گذاری کاهش یابد و با تعریف تعرفه‌های مشخص، بازار را آزاد کنیم.

دبیر کل خانه کشاورز ادامه داد: در این نوع سیستم هر تولیدکننده‌ای بتواند رقابت اقتصادی داشته باشد به کارش ادامه خواهد داد و هر کس نتواند از چرخه تولید خارج می‌شود البته ممکن است در این میان مجبور به واردات برای تامین بخشی از نیاز کشور هم بشویم که با توجه به محدودیت‌های بسیاری از جمله محدودیت شدید منابع آبی در کشور توجیه‌پذیر است.

کلانتری در پاسخ به اینکه اگر شما وزیر جهاد کشاورزی بودید برای حل این مشکل چه تدبیری می‌اندیشید؟ گفت: عرضه و تقاضا در دامداری باید با یکدیگر تطبیق داده شود. تقاضای دامداری‌ها علوفه خشبی است اما این تقاضا با عرضه علوفه هماهنگ نیست در نتیجه این نهاده‌های تولید هر روز گران‌تر از دیروز می‌شوند اما دامداران نمی‌توانند شیر را گران کنند چرا که جامعه کشش قیمت بالای این محصول را ندارد.

وی اظهارکرد: در این نوع سیستم تولید، باید در مرحله نخست توسعه دامداری‌ها متوقف شود و به هیچ وجه مجوز برای افزایش ظرفیت کمی تولید داده نشود سپس دامداری‌هایی که نمی‌توانند فرآیند تولید را اصلاح کنند و خودشان را با اقتصاد تطبیق دهند فقط منابع تولیدی مانند علوفه را هدر می‌دهند لذا باید تعطیل شوند.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگر در این بین برخی واحدهای کوچک یا واحدهایی که نمی‌توانند تولید اقتصادی داشته باشند حذف شوند بی‌رحمانه نیست چرا که در سیستم اقتصاد کنونی در جهان اگر قیمت تمام شده محصولی به حدی بالا برود که جامعه کشش آن را نداشته باشد آن تولیدکننده ورشکسته می‌شود.

کلانتری افزود: همه تولیدکنندگان در یک صنعت نمی‌توانند تولید اقتصادی داشته باشد؛ بنابراین باید شغل دیگری انتخاب کنند چراکه در حال حاضر در دامداری‌های کشور عرضه علوفه با تقاضای آن هماهنگی ندارد. علوفه خشبی هم وارداتی نیست و نمی‌توان یونجه، کلش و ذرت را وارد کرد چون علوفه خشبی تجارت جهانی ندارد؛ بنابراین باید بازار تولید و مصرف و عرضه و تقاضا متعادل شود.

دبیر کل خانه کشاورز گفت: دامداران مشکلات بسیاری دارند و توجهات به این بخش گرچه کم نبوده اما نامتقارن و نامتعادل بوده است چرا دامدارای‌ها بدون توجه به تامین علوفه‌ توسعه یافته‌اند.

وی اظهارکرد: بخش عمده‌ای از علوفه خشبی مورد نیاز دامدران با قیمت بالایی به دستشان می‌رسد و قیمت تمام شده شیر افزاشی یافته است در حالی که به دامدارن اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهند و آن‌ها را وادار کرده‌اند علی رغم افزایش هزینه‌های تولید، محصولشان را به قیمت گذشته بفروشند که گله اصلی دامداران هم همین است.

کلانتری تاکید کرد: اگر دولت یارانه ندهد که پولی برای آن ندارد باعث کاهش مصرف شیر می‌شود و این پدیده علیرغم مشکلاتی مانند خطرناک بودن برای سلامتی افراد در جامعه می‌تواند انباشتگی را بیش از حد افزایش دهد و به تولید ضربه بزند اما باید نسبت به تطبیق ظرفیت دامداری‌ها با میزان علوفه در دسترس در داخل کشور تدبیری اندیشیده شود.

کد خبر 26364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =