افزایش تولید مرکبات امسال و بی‌نیازی به واردات مرکبات، زمزمه‌های اجرای قانون انتزاع در کمتر از یک هفته، ثبات قیمت شیر تا پایان سال و سلامت برنج ایرانی از اهم اخبار بخش کشاورزی هفته گذشته است.


 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تولید 4.8 میلیون تن مرکبات در سال جاری و بی نیازی به واردات مهمترین خبر حداقل برای کشاورزان و مردم بود که منتشر شد.

اهمیت این خبر به این دلیل است که پیش از این، وزارت صنعت با بحث‌هایی در مورد لغو ممنوعیت واردات کالاهای مشمول اولویت 10 زمزمه‌های واردات انواع میوه را ایجاد کرد.

 انتشار این خبر از سوی رئیس اتحادیه باغداران شاید آبی بر آتش واردات باشد که طی سال‌های گذشته دامن بسیاری از کشاورزان را گرفته است، واردات بی‌رویه طی سالهای گذشته خسارت‌های زیادی را به کشاورزان وارد کرد و آنها تجربه بسیار تلخی دارند.

واردات بی رویه در سال 86 و ورود بیش از دوبرابری شکر هنوز از یادها نرفته است که باعث شد 50 درصد سطح زیر کشت چغندر قند کشور کاهش یابد و هنوز سطح زیر کشت و تولید به وضعیت قبلی خود بر نگشته است.

در این میان، مجلس نیز طرحی را دنبال می‌کند تا واردات محصولات کشاورزی در فصل برداشت ممنوع و در خارج از فصل نیز با تعرفه به نحوی که به نفع تولیدباشد صورت گیرد.

تقابل نظرات وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجلس ادامه داشت که در این هیاهو روز گذشته عباس قبادی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد تمام مقدمات اجرای قانون انتزاع آماده شده و در صورت ابلاغ دولت در طی یک هفته به وزارت جهاد کشاورزی منتقل می‌شود.

قانون انتزاع (تمرکز وظایف کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی) نقطه عطف اختلاف نظر دو وزارتخانه وزارت جهاد، صنعت و  مجلس در خصوص سیاستهای واردات محصولات کشاورزی است.

این قانونون می‌گوید تمام سیاست‌های تولید، واردات و صادرات باید در وزارت جهاد کشاورزی مدیریت شود اما در بلاتکلیفی این قانون هر وزارتخانه ساز خود را میزند.

 از آنجایی که وزارت صنعت متولی قیمت است تلاش می‌کند به هر نحوی ولو با واردات قیمت را برای مصرف‌کننده پایین نگه دارد تا از گزند انتقادات مردم در امان ماند غافل از اینکه همواره تناسب مستقیمی بین قیمت محصولات کشاورزی و میزان تولید است.

در سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی نیز مخالف واردات بی رویه برای حمایت از تولید داخل است چرا که تامین امنیت غذایی بر عهده این وزارتخانه است و در صورت تعلل باید پاسخگو باشد.

مجلس شورای اسلامی با درک درست از این وضعیت و پراکندگی وظایف، قانونی را در سال 91 به تصویب رساند که به قانون انتزاع (تمرکز وظایف کشاورزی در وزارت جهاد) معروف است. این قانون در اسفند 91 توسط شورای نگهبان ابلاغ و قرار شد تا 3 ماه بعد اجرا شود اما با گذشت 8 ماه از تائید شورای نگهبان اجرایی نشده است.

خبرها حاکی از این است که دولت مانع اجرای این قانون است و اجرای آن را تا آخر سال جاری مسکوت گذاشته است. دولت به دلیل شرایط خاصی که کشور دارد ظاهراً اجرای این قانون را معوق گذاشته و نگران است که جابجایی‌ وظایف در قیمت و تامین اقلام اساسی مشکل ایجاد کند.

در دیگر سو، مجلس تاکید دارد این قانون حتما اجرای شود حتی به دلیل عدم اجرای قانون، امضاء برای استیضاح وزیر صنعت جمع‌آوری شده و نمایندگان مجلس می‌گویند شرط عدول از استیضاح تنها اجرای قانون انتزاع است.

به هرحال اگرچه وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید مرکبات را بسیار خوب عنوان کرده و بی نیازی به واردات را مطرح می‌کند اما به دلیل عدم اجرای این قانون معلوم نیست که آیا سفره عید ما با میوه‌های داخلی یا خارجی رنگین خواهد شد.

*برنج ایرانی آلوده نیست

خبر مهم دیگر هفته گذشته آلوده نبودن برنج ایرانی بود که از سوی معاون سازمان حفظ نباتات کشور مطرح شد.

بعد از آلوده بودن برنج‌های هندی که سر و صدای زیادی را در چندسال اخیر ایجاد کرد و حتی خود مسئولان هندی نیز بر درستی آن صحه گذاشتند طی چند روز اخیر خبر آلوده بودن برنج‌های ایرانی، نیز خبرساز شد.

کیفیت برنج ایرانی که در دنیا معروف است و ذائقه هرکسی با آن سازگار است با این خبر کمرنگ می‌شد اما معاون سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد با بررسی‌هایی که انجام شده برنج‌های ایرانی هیچ باقیمانده سمی ندارند و مشکلی برای مصرف نیست.

سالانه 2 میلیون و 200 هزار تن برنج در داخل کشور تولید می‌شود که نسبت به برنج خارجی که سالانه حدود یک میلیون تن واردات است، کیفیت مثال‌زدنی دارد.

*واکنش خلیلیان به گزارش عملکرد روحانی

واکنش صادق خلیلیان وزیر سابق جهاد کشاورزی به گزارش عملکرد 100 روزه رئیس جمهور در بخش کشاورزی نیز جزء خبرهای جذاب هفته گذشته بود.

خلیلیان در نامه‌ای که به دفتر رئیس جمهور ارسال کرد به صحبتهای اخیر روحانی درباره تولید گندم و ذخایر دولت اخیر واکنش نشان داده و آمارهای متفاوتی را اعلام کرد.

 شاخص‌ترین صحبت‌های روحانی در ارائه گزارش عملکرد 100 روزه در بخش کشاورزی بر محوز تولید گندم و ذخایر بود که اعلام کرد: در یک استان کشور ذخیره گندم 3 روز و در استانی دیگر تا یک هفته بوده است، در حالیکه براساس مصوبه شورای امنیت ملی حداقل ذخایر گندم در سیلوها باید برای 3 ماه کشور باشد.

خلیلیان در گزارش خود، آمارهای رئیس جمهور را نقد کرده و آمارهای جدیدی که حاکی از تولید بیش از 14 میلیون تن گندم در کشور بود، ارائه کرد.

البته گزارش خلیلیان در رسانه‌ها خبرساز شد و برخی تلاش کردند از این فرصت بدست آمده در جهت رسانه‌ای نبودن وزیر سابق مطالب انتقام جویانه بنویسند.

*قیمت شیر تا پایان سال گران نمی‌شود

خبر دیگری که بیشتر با استقبال مردم و بویژه طبقه فرودست مواجه شد، ثبات قیمت شیر تا پایان سال بود.

طی 2 سال اخیر بعد از هدفمندی یارانه‌ها قیمت لبنیات شاید پرنوسان‌ترین کالا بود و مردم همواره انتظار قیمت جدیدی را می‌کشیدند.

این وضعیت برای مردم اصلاً خوشایند نبود چرا که تاثیر شیر و لبنیات برای سلامتی بر کسی پوشیده نیست و آنها از اینکه سرانه مصرف شیر در خانوار مرتب پایین می‌آمد ناراحت بودند.

سرانه مصرف شیر در کشور 65 کیلوگرم است که نصف میانگین جهانی و ربع کشورهای اروپایی است که با اجرای هدفمندی یارانه‌ها طی دو سال گذشته 22 درصد دیگر نیز کاهش یافته است.

این در حالی است که براساس قانون برنامه پنجم توسعه سرانه مصرف شیر کشور باید به 80 کیلوگرم برسد.

زمان حذف یارانه مصرف شیر، کارشناسان و اعضای کمیسیون بهداشت مجلس بارها درباره پایین بودن سرانه مصرف شیر و نقش حیاتی آن هشدار دادند، امید است دولت تدبیر و امید قیمت این محصول ضروری را برای سال‌های آینده متعادل نگه دارد که برای سلامتی مردم بسیار تاثیرگذار است.

*بهروز نوری

کد خبر 26374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =