حضور دولتمردانی مانند حسن روحانی، رئیس جمهوری یا چهره‌های شاخص هنری و حتی مدیریتی در کوه و طبیعت‌گردی آنها، به لحاظ فرهنگ‌سازی می‌تواند الگوی مناسبی برای تعمیم فرهنگ حفاظت از محیط زیست و همچنین تقویت سیستم گردش خون و افزایش ضریب ایمنی بدن شهروندان شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در تاریخ سنتی ایران آمده است که آرش کمانگیر از قله کوه دماوند بالا رفت تا با پرتاب تیر، مرز ایران و توران را مشخص سازد، کما اینکه بر اساس تاریخ علم جورج سارتون، نخستین کوهنوردی ثبت شده در تاریخ نیز مربوط به صعود سرداران ایرانی آرتاخه و بوبراندا بر فراز کوه آتوس در زمان خشایارشاه است که جهت ثبت نقشه‌برداری برای ساخت دالان یا کانال آبی است تا کشتی‌های نیروی دریایی ایران از آن گذر کنند.

بنا بر این گزارش، اقدام اخیر رئیس جمهوری در حضور بر ارتفاعات کوه‌های شمال تهران یکی تدبیرهای هوشمندانه وی در تأکید بر فرهنگ همراه بودن با مردم و در عین حال ترویج فرهنگ حضور در مناطق خوش آب و هوا در روزهای تعطیل است.تا آنجا که گفته می شود کوهنوردی یکی از ورزش‌های مورد علاقه حسن روحانی است و رئیس جمهوری کشورمان معمولا هفته‌ای یک یا دوبار برای حفظ سلامتی خود به کوه‌های اطراف تهران می‌رود و عکس هایی هم که از وی منتشر شد او را با لباس ورزشی و در کنار همراهان خود در کوه‌های اطراف تهران در حال کوهنوردی نشان می دهد که در عین حال به ابراز احساسات مردم حاضر در این کوه هم واکنش نشان می‌دهد.

مرد سال صنعت غذا، عضو هیات رییسه فدراسیون کوهنوردی

کما اینکه در سال‌های اخیر چهره‌های شناخته‌شده در صنعت غذا مانند مرتضی سلطانی بنیانگذار شرکت موفق زرماکارون و شخصیت سال صنعت غذا در سال 1390 خورشیدی که نه‌تنها قله دماوند (بلندترین کوه ایران و خاورمیانه و بلندترین قله آتشفشانی آسـیا) را فتح کرد و به رسانه‌ای کردن آن نیز مبادرت کرده است، بلکه تا آنجا پیش رفته که از سوی رئیس فدراسیون کوهنوردی کشور نیز به‌عنوان عضو هیأت رئیسه فدراسیون برگزیده شده است.

بنا بر این گزارش، اما این اقدام فقط شامل حال این کارآفرین موفق نمی‌شود، بلکه محمد شبنم، دبیر سابق انجمن صنایع لبنی پاستوریزه ایران نیز ازجمله چهره‌های فرهنگی و مدیریتی کشور و صنعت غذا بوده که 40 سال پیوسته و در روزهای پایانی هر هفته به کوه می‌رفته است. اگرچه کوهنوردی‌های وی برخلاف مرتضی سلطانی، هیچ‌گاه به‌صورت تصویری رسانه‌ای نشده است.

 

اما روز جهانی کوهستان (20 آذر) فرصت خوبی شد تا خبرنگار ما در گفتگو با محمد شبنم، دبیر انجمن صنایع لبنی پاستوریزه ایران جویای جایگاه خطیر ارزش‌های جسمی و روحی کوهنوردی شود.


اعجاز کوهنوردی برای دبیرانجمن صنایع لبنی

در این میان محمد شبنم، از چهره‌های فرهنگی کشور که از دی ماه سال 75 تا دی ماه 1389 خورشیدی (14 سال) دبیری انجمن صنایع لبنی پاستوریزه کشور را بر عهده داشته است نیز جزء مدیران بخش صنایع غذایی کشور است که 40 سال تمام برنامه هفتگی او حضور در ارتفاعات توچال و سایر ارتفاعات شمال تهران بوده است.

وی به مناسبت روز جهانی کوهستان و در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه طی سه سال اخیر به‌دلیل ابتلا به بیماری بسیار سخت ذات‌الریه، چهار ماه مداوم را در حال معالجه بوده و به‌دلیل عفونت ریوی یک هفته در بیمارستان بستری بوده و تب و لرز شدید داشته است، گفت: به گفته پزشک معالجش، اگر سابقه آن کوهنوردی پیوسته و درازمدت را نداشت، توفیق تیم پزشکی در ترخیص او از بیمارستان نیز ممکن نبود و بدون او نمی‌توانست بر این بیماری غلبه کند.

دبیر سابق انجمن صنایع لبنی کشور از ورزش به‌عنوان اعجاز یاد می‌کند و می‌گوید: "امروز بسیار ناراحتم که نمی‌توانم مثل گذشته هر هفته به ارتفاعات بالا بروم و هنگامی که به اتفاق همسر مهربانم از میدان تجریش گذر می‌کنیم، با حسرت به قله‌های کوه نگاه می‌کنم؛ گویی که گم‌کرده‌ای عجیب در آنجا دارم."

وی با اشاره به اینکه چه در زمان فعالیت فرهنگی در آموزش و پرورش یا دبیری انجمن صنایع لبنی هیچ‌گاه جز موارد بسیار استثنایی، کوهنوردی را از برنامه فعالیت هفتگی خارج نکرده است، افزود: به لطف استمرار 40 ساله کوهنوردی و به گواه اطرافیانم امروز به نسبت هم‌دوره‌های خودم( متولد 1313 خورشیدی)، 20 سال جوان‌تر هستم و خوشبختانه هیچ معذوریت رایج پزشکی سنین بالا و کسالت خاصی ندارم.

شبنم با اشاره به اینکه ورزش اگر تداوم نداشته باشد، زیانش بیش از منفعتش است، خاطرنشان کرد: اگر ورزش تداوم داشته باشد، همچون خوردن غذا لذت‌بخش خواهد بود.

وی با بیان اینکه به لطف اقدام به کوهنوردی، بازدهی روحی، جسمی و شغلی‌اش نیز مطلوب می‌شد، ادامه داد: "هرگاه در کوهستان خلوت عارفانه نیم‌ساعته‌ای می‌کردم، به لحاظ روحی توان مضاعفی برای فعالیت پرنشاط در طول یک هفته کاری را نیز پیدا می‌کردم."

کوهنوردی، یعنی...!

پس بی‌راه نیست که در وصف کوهنوردی نوشت: کوهنوردی عشق به طبیعت است.... عشق به پاکی‌ها... عشق به زیبایی‌ها... عشق به خالق هستی‌بخش...و کوهنوردی ورزش خصلت‌هاست. کوهنوردی یعنی پاکی و صفا... دور شدن از کبر و غرور... کوهنوردی یعنی در غم و شادی هم شریک بودن... کوهنوردی یعنی یار و غمخوار هم بودن... کوهنوردی یعنی خویشتن‌داری... کوهنوردی یعنی ایستادگی... کوهنوردی یعنی همچون کوه استوار بودن... کوهنوردی یعنی وحدت و یگانگی... کوهنوردی یعنی نظم و انضباط... کوهنوردی یعنی یک سیب را بین هم تقسیم کردن... کوهنوردی یعنی مقاومت در تشنگی و گرسنگی... کوهنوردی یعنی استقامت در مقابل گرما و سرما... کوهنوردی یعنی تحمل مشکلات و سختی‌ها... کوهنوردی یعنی پی بردن به رازهای آفرینش... و درنهایت کوهنوردی یعنی پی بردن به عظمت و قدرت خالق یکتا و نزدیک شدن به خالق هستی‌بخش.

آری... امروز روز جهانی کوهستان است و کوه به‌عنوان یکی از مظاهر طبیعت،‌ اگرچه به تلطیف روح و روان پویندگان و فاتحان قله‌ها کمک کرده است، اما با نامرادی‌های بسیاری از نامهربانان با طبیعت نیز مواجه بوده است.

یادآوری می‌شود اشاره به نام این مدیران بر اساس اطلاعات موجود است و اگر فردی از میان مدیران جهاد کشاورزی در سراسر کشور یا تشکل‌های کشاورزی و صنایع غذایی افرادی را سراغ دارند که برنامه‌های جدی در زمینه کوهنوردی دارند، آن را به ایمیل خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) ارسال کنند./


نویسنده: علیرضا صفاخو

 

کد خبر 26409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =