آیا تا حال فکر کرده‌اید چرا برخی ماستها این قدر سفت و پرچرب به نظر می‌رسد، آیا این سفتی به خاطر چربی زیاد است؟

 به گزارش خبرگزاری فارس، حتما پیش آمده است که برند خاصی از ماست را از فروشگاه خریداری می‌کنید و زمان مصرف خیلی سفت و پرچرب به نظر می‌رسد و تفاوت زیادی با ماست‌های نوع دیگر دارد.

این سئوال مطرح است که در این وانفسا که کارخانه‌داران لبنی هر روز از قیمت پایین محصولات ناله می‌کنند، چطور ممکن است، یک نوع ماست این چنین با کیفیت و تفاوت زیادی با برندهای نوع دیگر داشته باشد.

اخیرا شایع شد که برای یک نوع ماست که به نظر می‌رسد چربی زیادی دارد و به قولی کش می‌رود، نشاسته اضافه می‌کنند.

موضوع دیگر این است که خریداران این نوع ماست هم بسیار زیاد است و مشتریان خوبی هم دارد.

پس اگر این ماست‌ها به روش معمولی پرچرب نشان داده شوند، مردم از نظر سلامت و مالی هر دو ضرر می‌کنند.

به همین دلیل با دبیر انجمن صنایع لبنی در این باره صحبت کردیم، تا صحت موضوع را درک کنیم.

رضا باکری گفت: معمولا برای تغلیظ (سفتی) فرآورده‌های لبنی 1.5 تا 2 درصد وزن کالا، شیرخشک یا قوام دهنده به آن اضافه می‌شود، اما در برخی برند‌ها برای اینکه محصول لبنی از نظر ظاهری، کیفیت خوبی داشته باشد، شیرخشک بیشتری مخلوط می‌کنند و  قوام دهنده‌ای هم به آن اضافه می‌کنند.

از باکری در مورد دلیل بیش از اندازه یک نوع ماست پرچرب سئوال شد، گفت: به این نوع ماست‌ها شیر خشک تا 12 درصد اضافه می‌کنند و میزان قوام دهنده‌ها را که چسبندگی بین آب و ماده خشک ایجاد می‌کند، را بیشتر در نظر می‌گیرند.

 وی اضافه کرد: در شیر طبیعی 8.5 درصد ماده خشک، 3.2 درصد چربی و 88.3 درصد آب است و قوام دهنده‌ها چسبندگی بین آب و ماده خشک را افزایش می‌دهند، بنابراین ماست سفت به نظر می‌رسد.

به هر حال افزایش شیر خشک و قوام دهنده کالای مصرفی را از حالت استاندارد خارج می‌کند، موسسه استاندارد هم که باید به این مسائل رسیدگی کند، توجهی نمی‌کند.

آخرین گزارش این موسسه در باره لبنیات در خصوص کم‌فروشی‌ها بود.

از سوی دیگر در فقه هم اینکه کالایی را خوب جلوه دهند و به مردم بفروشند، منع شده است و عنوان تدلیس بر آن گذاشته‌اند.

این موضوع در فقه «تدلیس» گفته می‌شود، به معنای خوب جلوه دادن یک کالای نا مرغوب است که معنی روان آن گنجشک را به جای قناری رنگ کردن و فروختن است.

کد خبر 26635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =