حوزه بازرگانی در هفته ای که گذشت علاوه بر طرح استیضاح وزیر صنعت توسط نمایندگان و همچنین ابهامات در مورد سبد کالایی دولت ،‌شاهد انتشار اخباری در زمینه افزایش قیمت شیرخام و تعیین قیمت میوه شب عید بود.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در هفته جاری خبرهای حوزه بازرگانی بیشتر حول سبد کالایی و تعیین و تکلیف اجرای طرح انتزاع بود. البته اخبار دیگری در راستای قیمت شیر و احتمال افزایش نرخ شیرخام به 1350 تومان نیز از سوی برخی مسئولان اعلام شده بود که هنوز مشخص نیست که آیا واقعا چنین اتفاقی رخ داده یا خیر؟

اما یکی دیگر از اخبار مهم حوزه بازرگانی درخواست 63 نفر از نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر صنعت به دلیل انتخاب مدیران بازنشسته و نداشتن برنامه مدون برای صنعت و برخی موارد دیگر بود که جزئیات ‌آن در ادامه گزارش بیان خواهد شد.

* اعتبار 1000 میلیارد تومانی برای سبد کالایی دولت

براساس این گزارش مهمترین موضوع که بیشتر اقشار جامعه به دنبال دریافت اخبار بیشتری در مورد آن بودند سبد کالایی است که دولت وعده آن را داده بود. اما معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت که برنامه ریزی در این زمینه را بر عهده داشت تا سه شنبه هفته جاری صحبتی در این مورد نکردهه بود و در نهایت اعلام کرد که هزار میلیارد تومان برای این دو سبد کالایی اعتبار در نظر گرفته شده است.

همانطور که پیش از این نیز اعلام شده بود این دو سبد کالایی در بهمن و اسفندماه سال جاری بین کارکنان دولت ،‌مستمربگیران دولت، مستمربگیران تامین اجتماعی، بازنشستگان کشوری و لشگری ،‌ سازمان بهزیستی ،‌کارگران، کمیته امداد، خبرنگاران و دانشجویان متاهل توزیع می‌شود.

عباس قبادی معاون وزیر صنعت طی نشست خبری خود در هفته گذشته، اعلام کرده بود این سبد شامل برنج،‌روغن، پنیر، تخم مرغ و مرغ بوده و حسن یونس سینکی نیز که معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت است این موضوع را تایید کرد و البته به گفته وی امکان دارد ترکیب سبد دوم اندکی تغییر کند و یا شاهد مشابه همین سبد باشد.

همچنین قرار است با استفاده از نظام الکترونیک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها این دو سبد در اختیار گروه هدف که حدود 14 تا 15 میلیون نفر است قرار گیرد.

* ارائه نامه استیضاح وزیر صنعت در یکشنبه هفته آینده به هیئت رئیسه مجلس

خبر استیضاح وزیر صنعت یکی از خبرهای مهم هفته جاری بود که برخی از نمایندگان به دنبال جمع آوری امضای آن بودند البته بیشتر امضا کنندگان این طرح از اعضای کمیسیون کشاورزی و صنایع هستند. در هفته ای که گذشت سید محمد بیاتیان عضو کمیسیون صنایع مجلس از جمع آوری 63 امضا برای استیضاح وزیر صنعت خبر داد و اعلام کرد: که یکشنبه آینده این نامه تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌شود.

البته سه‌شنبه هفته جاری کمیسیون کشاورزی جلسه ای با وزرای صنعت و جهاد برای بررسی دلایل عدم اجرای طرح انتزاع داشت؛ با توجه به نتیجه مثبتی که از این جلسه حاصل شد یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی از احتمال پس‌گیری امضای اعضای کمیسیون کشاورزی خبر داد.

اما با توجه به پیگیری‌هایی که در چهارشنبه هفته جاری شد با خبر شدیم اعضای کمیسیون کشاورزی امضاهای خود را پس نگرفته‌اند زیرا طرح انتزاع تنها یکی از دلایل استیضاح وزیر صعنت بوده و موارد دیگری وجود دارد که باید نعمت‌زاده نسبت به آنها پاسخگو باشد.

* اجرای کامل طرح انتزاع تا پایان دی‌ماه

طرح انتزاع موضوع دیگری بود که پس از تصویب آن در دولت دهم بنا به دلایلی اجرا نشد و نهایتاً اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به وزیر صنعت نسبت به اجرای سریع آن اخطار دادند ولی نعمت زاده هم تا کنون آنرا اجرا نکرد و این موضوع باعث شد تا استیضاح کنندگان عدم اجرای طرح انتزاع را هم در نامه مربوط به استیضاح وزیر صنعت لحاظ کنند.

اما نهایتا در جلسه روز سه شنبه کمیسیون کشاورزی که وزرای صنعت و کشاورزی در آن حضور داشتند مقرر شد که این قانون در دو مرحله اجرا شود. برهمین اساس نخستین مرحله تا دوشنبه آینده و مرحله دوم آن تا پایان دی ماه باید به وزارت جهاد منتقل شود.

به گفته ایرانپور عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بخش نخست طرح انتزاع مربوط به بخشی از بند الف ماده یک قانون است که در این بند صادرات و واردات،  تنظیم بازار محصولات زراعی ،‌باغی ، دارویی،‌مرکبات،‌ کنجاله،  نهاده دامی، گوشت قرمز و سفید ذکر شده که تا دوشنبه هفته آینده موضوع نهاده‌های دامی که در این بند ذکر شده در کنار انتقال شرکت پیشیبانی امور دام به وزارت جهاد کشاورزی منتقل می‌شود.

مرحله دوم اجرای این قانون مربوط به مابقی موارد انتقالی اختیارات در ماده یک است که تا پایان دیماه باید به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شود.

قانون طرح انتزاع دارای 5 ماده است که ماده 2 آن مربوط به صنایع تبدیلی کشاورزی که به عمل آوری و حفاظت تولیدات گوشت، آبزیان و روغن کشی و همچنین سایر موارد است که در جلسه کمیسیون کشاورزی با وزیر صنعت مقرر شد این بند نیز پس از تدوین آیین نامه توسط این دو وزارت خانه اجرایی شود.

بند3این قانون مربوط به واردات محصولاتی است که در بند 1 مطرح شده و بند 4 این قانون نیز به انتقال شرکت پشتیبانی امور دام اختصاص دارد که باید تا دوشنبه اینده به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شود. بند 5 قانون نیز مربوط به تدوین آیین نامه اجرایی این قانون است که باید توسط وزارت صنعت و کشاورزی انجام شود.

* افزایش قیمت شیرخام به 1350 تومان مصوبه قانونی ندارد

شیر یکی از موضوعاتی است که همه تلاش می‌کنند با جلوگیری از عدم افزایش قیمت، این کالای با ارزش را در سبد خانوارها حفظ کند. دولت یازدهم نیز با قول تامین نهاده دامداران به نرخ سال گذشته سعی کرد از این افزایش قیمت جلوگیری کند اما به نظر می‌رسد دولت 5 ماه است که به وعده خود عمل نکرده  ودامداران نهاده را با نرخ بازار آزاد تامین می‌کند.

برهمین اساس احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران از فروش شیر خام به کارخانه‌ها با توج به پیشنهاد وزارت جهاد به هیئت دولت،‌ به نرخ 1350 تومان خبر داده بود که این یعنی گران شدن شیرخام و در نهایت افزایش قیمت محصولات لبنی .

در مقابل این خبر سعید سلطانی رئیس اتحادیه دامداران و رضا باکری رئیس انجمن صنایع لبنی از این افزایش قیمت بی‌خبر بوده و هیچکدام مصوبه ای در زمینه افزایش قیمت شیر به 1350 تومان دریافت نکرده است. بنابراین هنوز تکلیف قیمت شیرخام مشخص نشده است.

* هنوز نرخ میوه شب  عید نهایی نشده است

نرخ میوه شب عید از موضوعاتی است که دستگاه‌های مربوطه در وزارت صنعت و کشاورزی در حال بررسی و تامین است. البته براساس گفته های مجتبی شادلو رئیس اتحادیه باغداران، هفته گذشته جلسه تنظیم بازار میوه تشکیل شد ولی قیمت نهایی نشده است  و قرار بود چهارشنبه هفته جاری این جلسه تشکیل و نرخ نهایی اعلام شود.

شادلو خاطر نشان کرد: به دلیل تعطیلی روز دوشنبه هفته جاری و نبودن برخی از اعضای کمیته به دلیل مسافرت و ماموریت این جلسه تشکیل نشد.

در این بین برخی از رسانه ها از احتمال تعیین قیمت پرتغال برای شب عید به نرخ 1800 تا 2000 تومان خبر داده بودند که شادلو اعلام کرد این نرخ ها هنوز نهایی نشده و باید همه اعضای کمیته نظر خود را اعلام و سپس قیمت نهایی تعیین شود.

* فراوانی میوه شب یلدا در میدان بزرگ

نخستین روز هفته جاری مصادف بود با شب یلدا، اما نکته جالب در بازار بزرگ تهران این بود که مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان اعلام کرد: به حدی بار میوه در میدان بزرگ زیاد است که به دنبال مشتری برای خرید هستند.

با توجه به فراوانی میوه وی معتقد است قیمت‌ها نیز ارزان بوده در حالی که مغازه‌ها در این ایام میوه را به چند برابر قیمت به مردم می‌فروشند که وزارت صنعت باید بر آن نظارت داشته باشد.

* طرح بازرسی از نانوایی‌ها توسط سازمان حمایت

سازمان حمایت به عنوان نهاد ذیربط برای بررسی کالا و خدمات به منظور حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده طرح های مختلفی را طراحی می‌کند که به تازگی طرح بررسی کیفیت و کمیت است از خبازی‌ها را شروع کرده است.

این طرح با همکاری سازمان غذا و دارو ، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شروع شده تا در مورد کیفیت چانه های خمیر نانوایی ها بررسی لازم انجام شود.

اما براساس اعلام مجتبی فراهانی معاون سازمان حمایت نتیجه بررسی طرح‌های گذشته این سازمان از واحدهای تولیدی نشان می‌دهد که واحدهای بسته بندی حبوبات بیشترین تخلف را به خود اختصاص داده‌اند. که با کمک تعزیرات و اماکن اقدام به تعطیلی و یا جریمه این واحدها شده است.

کد خبر 26662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =