با وجود اینکه در سال جاری 100 هزار تن زیتون در کشور تولید شده است که بخش عمده از آن وارد کارخانه‌های روغن‌کشی می‌شود؛ لذا باید 10 هزار تن روغن زیتون از خارج از کشور وارد کشور کرد.

رییس هیئت مدیره شورای ملی زیتون ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: خسارت مگس زیتون در سال جاری عامل ریزش و آفت‌زدگی حدود 16 درصد این میوه در باغ‌های کشور شده است، به‌طوری که در قزوین 50 درصد محصول از بین رفت!

سیداحمد بلندنظر با اشاره به اینکه زنجان، قزوین و گیلان قطب‌های زیتون در کشور هستند، افزود: با وجود اینکه امسال سال آور زیتون در کشور بود، اما آفت، تولید زیتون را از 120 هزار تن به 100 هزار تن کاهش داد که بیشترین خسارت مربوط به استان‌های قزوین، زنجان و گیلان بوده است، البته در استان‌هایی مانند فارس، خوشبختانه آفت‌زدگی مشاهده نشده است.

وی با مقایسه تولید امسال با سال گذشته خاطرنشان کرد: تولید زیتون در سال جاری حدود 60 هزار تن افزایش یافت، اما با توجه به اینکه امسال سال آور این محصول است، برآورد تولید 120 هزار تن زیتون وجود داشت که این رقم به 100 هزار تن کاهش یافت.

رییس هیئت مدیره شورای ملی زیتون ایران با اشاره به اینکه در تولید این محصول سبقت غیرمجاز اجرا از تحقیقات وجود دارد، ادامه داد: افزایش سطح زیر کشت و تولید زیتون برای تأمین بخشی از روغن مورد نیاز کشور از سال‌ها قبل آغاز شده است، اما به‌دلیل عدم انجام تحقیقات مورد نیاز قبل از اجرای طرح خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی منجر به کاشت درختانی شد که با وجود پربازده بودن در رودبار در خوزستان محصولی نداشتند.

بلندنظر تصریح کرد: بخش زیادی از محصول امسال به‌صورت تازه‌چین برداشت یا ریزش پیدا کرد، بنابراین بخش کمی از زیتون به کارخانه‌های روغن‌کشی رفته است.

گفتنی است، تولید زیتون در 22 استان کشور و 38 واحد روغن‌کشی و فرآوری با ظرفیت 90 هزار تن در کشور وجود دارد، اما سالانه 10 هزار تن روغن زیتون از خارج کشور وارد می‌شود و بخش کمی از تولیدات داخلی وارد کارخانه‌های روغن‌کشی می‌شود، به‌طوری که بنا بر اعلام رییس هیئت مدیره شورای ملی زیتون ایران به ایانا، امسال تنها چهارهزار تن روغن از محصولات داخلی استحصال می‌شود.

کد خبر 26739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =