۰ نفر
۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶

 یخ‌زدایی از سطح جاده‌ها در فصل زمستان بسیار پرهزینه است، اما محققان آمریکایی به راه‌حل ساده و کم هزینه‌ای برای حل این مشکل با استفاده از آب پنیر دست پیدا کرده‌اند.


به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شوراب یا آب نمک پنیر یکی از محصولات جانبی صنعت تولید پنیر محسوب می‌شود که به طور معمول دور ریخته می‌شود، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که می‌توان از آن برای یخ‌زدایی از سطح جاده‌ها در فصل زمستان استفاده کرد.

آب شور پنیر در دمایی پایین‌تر از آب نمک معمولی یخ می‌زند و برخلاف مخلوط ملاس - باقیمانده شربت حاصل از تصفیه شکر گرفته شده از چغندر قند و نیشکر- پس از گرم شدن جاده در اثر تابش نور خورشید، بوی بدی تولید نمی‌کند.

آب نمک باقی‌مانده از پنیرهای پروولون یا موزارلا دارای بهترین مقادیر نمک هستند که می‌تواند در فصل زمستان برای یخ‌زدایی از سطح جاده‌ها و معابر مورد استفاده قرار گیرد.

این روش علاوه بر صرفه‌جویی چشمگیر در هزینه‌ تخلیه زباله شرکت‌های تولیدکننده پنیر به کاهش هزینه‌های دولت برای خرید سنگ نمک و یخ‌زدایی از سطح جاده‌ها منجر می شود.

تنها در شهر «پولک کانتی» فلوریدا استفاده از مخلوط آب نمک پنیر در یک سال باعث صرفه‌جویی به میزان 44 هزار دلار در فصل زمستان شد.

کد خبر 26775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =