برای ایام عید، به مباشرت سازمان مرکزی تعاونی روستایی، اتحادیه‌ها و تشکل‌ها، پیش‌بینی شده است که 100 هزار تن سیب و پرتقال ذخیره‌سازی شود.

 
رییس اتحادیه باغداران کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در قالب طرحی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت پیاده‌سازی شده است، تشکل‌ها، تعاونی‌ها و اتحادیه‌های تولید و سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور به‌عنوان مباشر، تأمین سیب و پرتقال ایام عید مردم را عهده‌دار شدند.

مجتبی شادلو افزود: پیش‌بینی شده است که 100 هزار تن سیب و پرتقال برای ایام عید ذخیره شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیگیری‌ها و تفاهم‌نامه‌های اولیه به امضاء رسیده و عقد قراردادهای نهایی در حال انجام است.

شادلو ادامه داد: تولید مرکبات و سیب در سال جاری بسیار بالا است و پیش‌بینی می‌شود که هیچ کمبودی در بازار وجود نداشته باشد، به‌گونه‌ای که نگرانی واردات برای سال جاری منتفی است.

وی تصریح کرد: تولید پرتقال در سال جاری چهار میلیون تن برآورد شده است و تولید سیب نیز در کل کشور سه میلیون تن است که این مقدار بیش از دوبرابر مصرف داخلی است.

نگذاریم محصولات کشاورزی به سرنوشت گوشت برزیلی دچار شود

رییس اتحادیه باغداران کشور یادآور شد: صادرات مسئله‌ای جانبی است و در کنار بازارهای موجود انجام می‌شود، اما در حال حاضر صادرات این محصولات به‌صورت دائمی وجود ندارد و همین امر باعث شده که قیمت ها در داخل افت کرده و از افزایش برخوردار نباشد.

شادلو واردات بی‌ضابطه را خیانت به سرمایه‌های ملی برشمرد و تأکید کرد: این نوع واردات باعث رانت می‌شود و فرصت را برای نفع عده‌ای مهیا می‌کند.

وی اظهار داشت: تولید در بخش کشاورزی دارای پتانسیل بسیار بالایی است که نیاز به واردات جز در موارد خاص و در راستای تنظیم بازار عقلانی است.

شادلو همچنین گفت: در چهار سال گذشته گوشت برزیلی با قیمت هفت‌هزار تومان به کشور وارد شد، در حالی که قیمت گوشت داخلی 15 هزار تومان بود که این امر باعث شد اختلاف زیادی میان تولید داخل و تولید وارداتی به‌وجود آید و بدین ترتیب شاهد افزایش بی‌ضابطه و بدون قانون کالاهایی چون گوشت شدیم.

وی در ادامه افزود: نباید اجازه دهیم که واردات بلایی چون گوشت برزیلی را بر سر سایر محصولات کشاورزی بیاورد.

شادلو خاطرنشان کرد: واردات بی‌ضابطه تهدید جدی برای اقشار مختلف مردم است و در حالی که پتانسیل تولید در سال جاری وجود دارد، نیازی به آن احساس نمی‌شود.

کد خبر 26798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =