وزیرجهادکشاورزی کشورمان عصر امروز جمعه، برای شرکت در "مجمع جهانی غذا وکشاورزی" در آلمان، راهی برلین می شود.

 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، درحاشیه این نشست که وزیران کشاورزی جهان گردهم می‌آیند، محمود حجتی، وزیرجهادکشاورزی‌ایران با وزیر کشاورزی‌ آلمان و سایر همتایان خود از شماری کشورهای جهان دیدار‌و راه‌های گسترش روابط با آن کشورها را مورد بحث و گفت وگو قرار خواهند داد.

بنابراین گزارش، حجتی قرار است در جمع دست اندرکاران و فعالان منایع کشاورزی و فراوری مواد غذایی آلمان سخنرانی کرده و در زمینه راهبردها و تدابیر لازم برای تطابق کشاورزی با تغییرات اقلیمی، گسترش همکاری بین صنعت و دولت، دسترسی به خدمات فناوری، آموزش و افزایش سرمایه در بخش کشاورزی و همچنین تحقیقات و انتقال دانش کشاورزی از آلمان به ایران با آن ها گفت وگو کند.

برپایه این گزارش که یک منبع آگاه به خبرنگار ما مخابره کرده است، وزیر جهادکشاورزی همچنین در نظر دارد تا در این ماموریت از برخی مراکز تحقیقاتی و کشاورزی آلمان نیز بازدید کند.

مجمع جهانی غذا و کشاورزی با حضور وزیران کشاورزی حدود 80 کشور جهان در برلین برگزار می شود و مضمون نشست های آن " توانمند سازی بخش کشاورزی، بستر سازی برای بالندگی بخش کشاورزی، ضامن امنیت غذایی و تغذیه" است.

بنابراین گزارش، وزیران کشاورزی شرکت کننده در این نشست بیانیه ای را به امضا خواهند رساند و درباره راه های ریشه کنی گرسنگی، سوءتغذیه و تحقق حق دسترسی بشر به غذا و نقشی که بخش کشاورزی می تواند در این زمینه ایفا کند، با یکدیگر بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

همچنین در این نشست مهم، وزیران کشاورزی درباره تاثیر مسائلی مانند گرم شدن دمای زمین، تغییرات آب وهوایی، نوسان های قیمت محصولات کشاورزی، کاهش ضایعات کشاورزی، کشاورزی هوشمند و مبادله دانش فنی در زمینه افزایش بهره وزیرکشاورزی تبادل نظر خواهند کرد.

بنابراین گزارش، وزیران کشاورزی همچنین از بخش تحقیقات و تلاش‌های جهانی برای ترغیب نگهداری و استفاده از منابع ژنتیکی بومی و غیربومی برای حصول اطمینان از دسترسی نسل های آینده به تنوع لازم حمایت کرده و استفاده ی کارآمد از منابع آبی وسیستم های آبیاری پایدار را مدنظر قرار داده و حق اجاره ی زمین کشاورزی، جنگل و حوزه های شیلاتی را به ویژه برای اقشار‌آسیب پذیر مورد تاکید قرار خواهند داد.

این درحالی است که بر اساس اطلاعات دریافتی، مجمع جهانی غذا و کشاورزی تلاش می کند تا مفاد بیانیه پایانی خود را در دستور کار مجمع جهانی سازمان ملل متحد موسوم به " دستور کار بعد از 2015" نیز قرار دهد.

بنابراین گزارش، نخستین نشست این مجمع در سال 2009 میلادی در برلین آلمان برگزار شد که به دلیل تعداد محدود شرکت کننده، بیانیه ای صادر نشد و در سال های 2010، 2011 و 2012 نیز این مجمع بدون حضور هیاتی از ایران برگزار شد. تا اینکه سرانجام در سال 2013 و در پنجمین نشست این مجمع جهانی کشاورزی، خلیلیان، وزیر وقت  جهادکشاورزی شرکت کرد.

با این وجود، نشست امسال با حضور 80 کشور جهان برگزارمی شود و درمیان 80 وزیر، حدود 2000 شرکت کننده و 21 پانل کارشناسی، وزیرجهادکشاورزی کشورمان نیز حضور خواهد داشت.

در همین رابطه:

حجتی: شرایط سرمایه گذاری های مشترک بخش خصوصی کشاورزی ایران و آلمان فراهم می شود.

کد خبر 27042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =