یارانه 300 میلیارد تومانی شیرخام مصوب دولت که برای چهارماه پایانی امسال درنظرگرفته شده هنوز پرداخت نشده است و دامداران از اینکه تدبیری برای پرداخت مطالبات معوق و آینده بازار این محصول اندیشیده نشده، نگران هستند.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هیات دولت یازدهم پس از مطرح شدن پیشنهاد دامداران برای افزایش قیمت شیر خام در پی حذف نرخ ارز مرجع از واردات نهاده‌های تولید تصمیم گرفت با تصویب یارانه 300 میلیارد تومانی قیمت این محصول را ثابت نگه دارد.

اما براساس مصوبه دولت، این یارانه مختص محصولی‌ است که دامداران از اول آذر ماه به کارخانه‌ها تحویل می‌دهند؛ به گونه‌ای که دامداران مازاد بر نرخ مصوب قبلی مبلغی را به ازای تحویل هر کیلوگرم شیرخام کارخانه‌های صنایع لبنی به عنوان یارانه دریافت می‌کنند تا نه آن‌ها قیمت محصولشان افزایش یابد و نه کارخانه‌ها.

البته با توجه به یارانه 190 تومانی دولت که به ازای تحویل هر کیلوگرم شیر خام به دامداران داده می‌شود به نظر می‌رسد این یارانه برای حدود یک میلیون و 580 هزار تن شیر خام است اما دامداران می‌گویند مابقی مطالباتشان که همان علوفه یارانه‌ای است و دولت بابت تحویل شیر خام به کارخانه‌ها از اول تیر ماه تعهد کرده کجا می‌رود؟ و آیا آنها می‌توانند مطمئن باشند که سال آینده قیمت این محصول ثابت می‌ماند؟

سیروس روستا - رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران - در این باره به ایسنا گفت:‌ از اول تیر که نرخ ارز مرجع برای واردات نهاده‌های تولید حذف شد قیمت تمام شده شیر از 1110 تومان به بیش از 1300 تومان افزایش یافت و بر همین اساس دولت در همان زمان متعهد شد به ازای تحویل هر کیلوگرم شیر خام به قیمت 1110 تومان به دامداران علوفه یارانه‌ای بدهد.

وی افزود:‌ دامداران علیرغم این که طی ماه‌های گذشته محصول خود را به کارخانه‌ها به همان قیمت قبلی تحویل داده‌اند هیچ علوفه یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند که دولت برای ساماندهی به وضعیت تولید و طلب دامداران باید به مطالبات پنج ماهه این قشر تولیدکننده نیز توجه کند.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران تاکید کرد:‌ اگر دولت نمی‌خواهد علوفه یارانه‌ای پنج ماه گذشته را بدهد باید حدود 600 میلیارد تومان دیگر یارانه اختصاص یابد تا دامداران متضرر نشوند.

گرچه دولت از ابتدا، زمان اختصاص یارانه 300 میلیارد تومانی شیر به دامداران را از اول آذر امسال اعلام کرد که با احتساب تحویل حدود 400 هزار تن شیر خام در هر ماه، این حساب و کتاب درست به نظر می‌رسد اما برای تثبیت مداوم بازار شیر خام باید برای مطالبات گذشته دامداران و آینده تولید و بازار مصرف این محصول استراتژی و برنامه‌ریزی بلندمدت‌تری داشته باشد.

کد خبر 27043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =