مطالبات پنج‌ ماهه دامداران از شرکت پشتیبانی امور دام که چند ماهی است مورد اعتراض آن‌ها قرار گرفته حالا وارد فاز جدیدی شده است چراکه مدیرعامل این شرکت می‌گوید " براساس قراردادهای منعقد شده هیچ بدهی به دامداران نداریم".

این درحالی است که دامدران تاکید دارند " از اول تیر امسال که نرخ ارز مرجع برای واردات نهاده‌های تولید حذف شده و قیمت تمام شده شیر از 1110 تومان به بیش از 1300 تومان افزایش یافته دولت متعهد شده به ازای تحویل هر کیلوگرم شیرخام به قیمت 1110 تومان به دامداران علوفه یارانه‌ای بدهد اما خبری از علوفه یارانه‌ای نیست ولی دامداران به همان نرخ قبلی شیر را به کارخانه‌ها تحویل داده‌اند".

در این باره مصیب محمدیان شمالی - مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام - در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تاکید براینکه هیچ قراردادی دراین زمینه منعقد نشده و اگر دامداری با این شرکت قراردادی دارد می‌تواند علوفه‌ یارانه‌ای خود را تحویل بگیرد، توضیحاتی ارائه کرده است که شرح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

بر این اساس گفته‌های وی از تیر تا آذر امسال که زمان اختصاص یارانه 300 میلیارد تومانی شیر است هیچ قراردادی که شرکت پشتیبانی امور دام را متعهد به انجام تکالیفی کند با دامداران منعقد نشده است.

شرکت پشتیبانی امور دام براساس اظهارات دامداران متعهد به پرداخت علوفه‌ یارانه‌ای به دامداران از تیر تا آذر ماه امسال شده است اما هنوز این مطالبات برای آن‌ها باقی مانده است در این باره توضیح دهید؟

از شهریور سال گذشته تا پایان خرداد امسال براساس تفاهم‌نامه منعقد شده بین شرکت پشتیبانی امور دام و دامداران، هر یک از طرفین تعهداتی را متقبل شدند که این شرکت به همه وظایف خود عمل کرده و بدهی به دامداران ندارد چراکه طی سه ماهه اول امسال حدود یک میلیون و 200 هزار تن نهاده به دامداران تحویل داده‌ایم.

اما از تیر امسال به دنبال درخواست خود دامداران و در پی اصلاح قیمت شیرخام که کیلویی 800 بود، بررسی‌های کارشناسی بسیاری از سوی دادگستری و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام شد و نهایتا از دو قیمت پیشنهادی 1110 تومان برای تحویل هر کیلوگرم شیرخام در نظر گرفته شد و از آن زمان به بعد براساس توافقات صورت گرفته قیمت نهاده‌های تولید نیز براساس قیمت‌های تمام‌ شده به دامداران تحویل داده شده است.

اما در ادامه 24 شهریور امسال تفاهم‌نامه‌ای نوشته شد تا شرکت پشتیبانی امور دام براساس آن و با همان قیمت‌های تمام شده علوفه‌ را به دامداران تحویل دهد، این تفاهم نامه به امضای معاونت بازرگانی داخلی وزارت تجارت، وزارت کشاورزی و دامداران رسید که در یکی از بندهای آن آمده است: چنانچه قیمت ارز تغییر کند مبنای محاسبه قیمت نهاده‌ نیز تغییر می‌کند و مصرف واقعی دامداران را باید تنظیم بازار مسئولان استانی استخراج و به شرکت گزارش کنند چرا که در تحویل همان یک میلیون و 200 هزار تن نهاده به دامداران در سه ماهه نخست امسال به نظر برخی بیش از آنچه نیاز این صنعت بود است.

دامداران برای امضای تفاهم‌نامه شهریور حاضر نشدند

روند تحویل نهاده‌های تولید به دامداران با ضریب دو برابر انجام می‌شد تا قیمت 800 تومانی که به گفته دامداران به ضرر آن‌ها بود جبران شود که البته از آنجا که در تفاهم نامه منعقد شده 24 شهریور ماه قیمت‌ها اصلاح شد خود به خود باید آن ضریب دو برابر نیز حذف می‌شد اما دامداران نهایتا برای امضای قرارداد حاضر نشدند چراکه می‌خواستند علوفه‌های مورد نیازشان را با قیمت‌های مورد توافق به جای بنادر مرزی در استان‌های کشور تحویل بگیرند که تحمیل این هزینه برای شرکت پشتیبانی امور دام ممکن نبود چراکه به صورت متوسط کیلویی 70 برای شرکت بار مالی داشت.

نهایتا ششم مهر‌ماه امسال که نرخ ثابت 2477 تومان برای دلار در کشور ابلاغ شد و رقابتی شدن همه کالاها در بازار در دستور کار دولت قرار گرفت این تفاهم‌نامه نیز از دستور کار خارج شد اما از تیر تا آذر ماه امسال هیچ قراردادی بین دامداران و این شرکت امضا نشده است.

پس روند افزایش هزینه‌های تولید که به گفته دامداران قیمت تمام‌ شده شیر را افزایش داده کجا محاسبه شده است؟

قیمت شیرخام تا پیش از 31 خرداد امسال کیلویی 800 تومان از دامداران خریداری می‌شد که از آن به بعد با 310 تومان افزایش به کیلویی 1110 تومان رسید اما بازار بیش از این کشش ندارد که البته اگر زیانی به دامداران تحمیل شده باید اثبات شود.

در واقع جلسات مختلفی گذاشته شد اما هیچ یک به نتیجه قطعی نرسید و نهایتا این شد که براساس اظهارات دامداران که همچنان درحال ضرر کردن هستند دولت مصوبه‌ای گذراند تا زیان آن‌ها را از طریق اختصاص یارانه 300 میلیارد تومانی جبران کند.

در صورت وجود منابع باید از تولیدکنندگان حمایت همه‌جانبه کرد

به نظر من باید از تولیدکننده تا حد توان حمایت کرد به شرط آنکه منابع نامحدود در اختیار باشد اما بهتر است برای بهبود شرایط بازار تولید و مصرف همه کالاها از یارنه جدا باشد به غیر از توسعه زیرساخت‌های تولید و دولت در این زمینه موظف است راه، آب و برق را به جایی برساند که محصولی در آنجا تولید می‌شود؛ به عنوان مثال در تعیین قیمت گندم باید دولت به‌ گونه‌ای قیمت را مشخص کند تا مردم پشت‌بام‌های خانه‌هایشان هم گندم بکارند و محتاج واردات نباشیم چرا که یکی از آسیب‌های واردات خروج ارز است به ویژه در برنج و غلات می‌تواند آلودگی‌های مختلفی داشته باشد اما اگر در داخل و تحت نظارت تولید شود هم آرامش روانی در جامعه ایجاد می‌کند و هم سلامت غذایی کشور را ارتقا می‌دهد و هم می‌تواند قدرت چانه‌زنی ما را در سطوح بین‌لمللی افزایش دهد.

2 برابر بودن قیمت شیرخام ایران نسبت به نرخ جهانی

اما زمانی که تولیدی صورت می‌گیرد دو برابر قیمت جهانی است و خریداری ندارد چرا دولت یارانه بدهد و اگر خود تولیدکنندگان می‌دانند کالایی که تولید می‌کنند رقابت پذیر نیست باید به دنبال محصول دیگری بروند چراکه دولت برای همیشه نمی‌تواند برای تولید همه محصولات کشاورزی یارانه اختصاص دهد.

کد خبر 27284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =