۰ نفر
۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱

نوعی طنز در میان مردم باب شده بود که داشتن خودروی پراید و یک بسته پسته‌ی رفسنجان نشانه‌ی آدم‌های مرفه است، گویا این طنز به واقیعتی تبدیل شده و مالکیت خودرو یکی از آمال مردم شده‌است و شرکت‌ها نیز در رسیدن مشتریان خود به این آرزو نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند.

زمانی بانک تجارت با تنها قرعه‌کشی یک بنز ۱۸۰میلیونی آنچنان تبلیغات گسترده‌ای را برپا کرد که همچنان در یاد مردم باقی مانده است؛ در سال ۹۱ نیز دهکده‌ی پارک آبی پارس با قرعه‌کشی سه دستگاه اتومبیل پورشه دست به یکی از پر سروصداترین کمپین‌های زمان خود زد و برای اولین بار بخش خصوصی در این سطح جای بانک‌ها را گرفت.


اما امسال مصرف کنندگان با تبلیغات مواد غذایی تبرک هم‌وزن خانواده خود طلا گرفتند و مشتریان کلوپ گلستان پس از یکسال و نیم انتظار و افزودن امتیازات خود در قرعه کشی خوردو شرکت داده می‌شوند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه به‌عنوان جوایز طرح بهار تا بهار کارناوال خودرو در تهران برگزار می‌کند، ولی با این همه می‌توان رکورد سال ۹۲ را بنام چای محسن ثبت کرد که بصورت هفتگی ۱۵دستگاه اتومبیل جایزه داد و بلافاصله پس از پایان دوره‌ی اول، کمپین دوم خود را با ۳۰ خودروی تویوتا یاریس آغاز کرده است و به فروشندگان خود (عاملین فروش) ۱۵دستگاه وانت جایزه می‌دهد.


به هرحال اهدای خودروی سواری به برندگان قرعه‌کشی یک تبلیغ پُرهزینه است؛ چرا که مهمتراز مبلغ جایزه، پروموت و معرفی این کمپین است که هزینه‌های زیادی دربر دارد، از بیلبوردها گرفته تا هزینه‌های بسیار زیاد تبلیغات تلویزیونی که بتوانند این پروموشن را با تأثیر بیشتری در جامعه‌ی مصرف‌کنندگان بسط دهند.


اما نکته اینجاست که کدام یک از روش‌های فوق بیشترین تأثیر را در ترغیب مصرف‌کننده برای خرید کالا دارد؟ وقتی شما در مدت‌های زمانی کوتاه قرعه‌کشی را انجام می‌دهید و یک برنده اعلام می‌کنید، در هزینه‌ی تبلیغات با رقبای خود که تا فرارسیدن زمان قرعه‌کشی مشغول معرفی پروموشن خود هستند برابر هستید، با این تفاوت که در اعلام برنده در دوره‌های کوتاه‌مدت شما تأثیری چندین برابر در ترغیب مشتری برای خرید کالا خواهید داشت تا رقیبی که وعدۀ چندین برنده را در پایان مدت پروموشن طولانی‌مدت خود می‌دهد و گاهاً از ذهن‌ها فراموش می‌شود (مگر با هزینه‌های زیاد این موضوع را مدام یادآوری کند).


به صراحت می‌توان گفت که چای محسن و چهارشنبه پولی دلپذیر با عملکردی بسیار هوشمندانه‌ی خود از رقبای خود پیشی گرفته‌اند و از کاربرد یک روش مارکتینگ (پروموشن دادن) در حوزه‌ای مشابه ولی با استراتژی و تفکر متفاوت، نتیجه‌ای بهتر دریافت می‌کنند.

دلیل این مدعا نیز ورود صنایع غذایی آوازه با طرح جشنوارۀ « آرزوهای بزرگ » است. همانطور که می‌دانید نوید این جشنواره با تیزر تبلیغاتی مبنی بر رویاهای دست‌یافتنی مردمی در معرض رسیدن به آرزوهایشان معرفی شد و پس از آن دیدیم که برنج آوازه نیز برای برخورداری از این روش تبلیغات و پروموشن اقدام به اهدای جایزه نقدی ۱۱۰ میلیونی در هر هفته کرده‌است.



البته شاید تغییر روند محصولات تبرک با جوایز ساعت ۲۰ بصورت روزانه و به مبلغ ۲۰۰۰۰۰۰۰ ریال بر همین اصل و پیروی از رقبا باشد.

لازم به‌ذکر است که این روش از اهدای جایزه الزاماً در محصولاتی که از جنس مواد غذایی یا مصرفی (FMCG) نیستند بدین قدرت تأثیرگذار و حتی مقرون به صرفه نخواهد بود.


منبع:iMarketor

کد خبر 27289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد زنگویی ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 1
    با سلام اینجانب محمد زنگویی دانشجوی کارشناسی رشته اب خیز داری کشاورزی استان بوشهر درس می خوانم از شما می خواستم که در قرعه کشی شما شرکت کنم ادرس ما برازجان شهرستان دشتستان کوی ازاد گان جنب مسجد امام علی کنار ناوایی کوچه ارشاد 1 منزل حیدر زنگویی روی شماره موبایل من پیام دهید با تشکر 09015311792