وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرده که به نظر می‌رسد نگرانی‌ها در مورد کاهش صادرات گندم روسیه و قیمت گندم به واسطه‌ وضع تعرفه صادراتی، درست بوده است. با این وجود در حال حاضر در مسکو صحبت ازافزایش تعرفه وجود دارد.

به گزارش اقتصاد نیوز، مرکز آمار وزارت کشاورزی آمریکا واقع در مسکو در گزارشی نگاه‌ها را به سمت تاثیر تعرفه وضع شده بر صادرات گندم روسیه جلب کرده است. روسیه در ماه جاری میلادی اقدام به وضع تعرفه‌ای کرده است که به‌واسطه‌ی آن گمرک می‌تواند تا 50 درصد ارزش گندم صادراتی در قیمت‌های بالاتر از 11 هزار روبل در هر تن را از صادر کننده اخذ کند.
وزارت کشاورزی آمریکا در این گزارش آورده است: دست‌اندرکاران و تاجران گندم روسیه معتقد هستند نرخ شناور تعرفه منجر خواهد شد صادرات گندم درآینده به شدت تحت تاثیر قرار گیرد. همچنین به گمرک این کشور اجازه می‌دهد به صورت کنترل نشده‌ای بر محموله‌های صادراتی تعرفه‌ی دلخواه وضع کند.
از سویی این تعرفه مزیت صادرات گندم روسیه را که به تازگی بهبود یافته است، از بین خواهد برد. قیمت گندم دوروم بر اساس دلار آمریکا بالاتر از دیگر انواع است و در نتیجه، هنگام صادرات تعرفه بیشتری را شامل می‌شود.
علاوه بر مشکلات تعرفه‌ای، مساله نااطمینانی در مورد نرخ ارز نیز به شدت موضوع صادرات گندم را تحت تاثیر قرار داده است. در گزارش وزارت کشاورزی آمریکا آمده است: اگر چه کاهش ارزش روبل به کشاوزارن روسی کمک کرده است تا از صادرات محصول خود سود بیشتری به دست بیاورند اما نوسان بسیار زیاد نرخ ارز از مشکلات این کشاورزان در مسیر تجارت بین‌المللی است.
در این گزارش میزان صادرات گندم روسیه در سال زارعی 16-2015 رقمی معادل 21 میلیون تن تخمین زده شده است که نسبت به سال قبل تنها 1.1 میلیون تن افزایش را نشان می‌دهد.
کد خبر 274635acacab44e595897fbab4d0bd38

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =