با ابلاغ معاون اول رییس جمهوری، وزیر جهاد کشاورزی در چهار کارگروه تخصصی ستاد هدفمندی از میان 12 کارگروه تشکیل‌شده، حضور خواهد داشت.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، بر اساس مصوبه هیأت وزیران، درباره تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهوری مبنی بر تعیین اعضای کارگروه تخصصی ستاد هدفمندی یارانه‌ها و وظایف تفصیلی آنها برای اجرا به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، معاونت اجرایی رییس جمهوری و نهاد ریاست جمهوری ابلاغ شد.

تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهوری در ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها که به استناد اصل 127 قانون اساسی جمهوری اسلامی است، با رعایت اتخاذ شده است.

هرچند 12 کارگروه اقتصاد کلان، تنظیم بازار، انرژی، کارگروه خانوار، سلامت، حمل و نقل، محیط زیست، صنعت، معدن و تجارت، امنیت امور انتظامی، اطلاع‌رسانی، ارتباطات و تبلیغات و کارگروه کشاورزی تشکیل شده‌اند، اما وزیر جهاد کشاورزی در چهار کارگروه عضویت دارد و ریاست کارگروه کشاورزی نیز به عهده این عضو کابینه است.

وزیر جهاد کشاورزی در کارگروه تنظیم بازار که با حضور معاون اجرایی رییس جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، دادگستری، کشور، تعاون، امور اقتصاد و دارایی، اطلاعات، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و رئیس اتاق اصناف تشکیل خواهد شد، عضویت دارد.

بر اساس این گزارش، سیاست‌گذاری و نظارت بر امور تأمین و توزیع و مدیریت مناسب بازار کالاهای اساسی، حساس و ضروری و نهاده‌ها، نظارت بر تأمین امکانات و تسهیلات لازم در زمینه اعتبارات و تسهیلات بانکی مورد نیاز و امور گمرکی و مالیاتی مربوط به‌منظور روان‌سازی تولید، تأمین و توزیع آنها و نظارت مستمر بر ذخیره مطمئن و استراتژیک این کالاها، همچنین هماهنگی و نظارت بر تعیین تعرفه، قیمت‌گذاری و بازرسی کالا و تحلیل بررسی آثار مستقیم و غیرمستیم هدفمند کردن یارانه‌ها بر قیمت سایر کالاها، به‌ویژه کالاهای اساسی، حساس و ضروری و اتخاذ راهکارهای مناسب برای جلوگیری یا برخورد با موانع احتمالی از وظایف این کارگروه است.

اعضای کارگروه محیط زیست

اعضای کارگروه محیط زیست متشکل از رییس سازمان حفاظت محیط زیست، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر نفت، وزیر راه، وزیر بهداشت، وزیر کشور، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر نیرو، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری، معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، شهردار تهران و رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت است.

تهیه برنامه جامع، ملی و بلندمدت مدیریت سبز و ارتقای سطح تولید در صنایع، میزان تولید پسماند تصفیه و بازیافت آب، تدوین برنامه حمایت از توسعه تکنولوژی سازگار با محیط زیست منطبق با استانداردهای زیست‌محیطی برای کاهش آلودگی هوا و گازهای گلخانه‌ای، تدوین برنامه اجرایی برای نحوه هزینه‌کرد منافع حاصل از وضع عوارض آلودگی در کلان‌شهرها و تدوین برنامه برای حمایت از فناوری‌های اصلاح و بهبود الگوی مصرف و کاهش آلودگی آب از مهم‌ترین وظایف این کارگروه است.

اعضای کارگروه صنعت، معدن و تجارت

اعضای کارگروه صنعت، معدن و تجارت متشکل از وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر امور اقتصاد و دارایی، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، رییس کل بانک مرکزی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و مدیرکل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و رییس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت است.

اهم وظایف کارگروه صنعت، معدن و تجارت، تهیه برنامه اجرایی سیاست‌های صرفه‌جویی انرژی در صنعت و معدن و شیوه تعیین منابع مالی از سیستم بانکی و بازار سرمایه، برآورد میزان سرمایه در گردش اضافی مورد نیاز بخش صنعت، معدن و تجارت در نتیجه افزایش قیمت حامل‌های انرژی و برنامه‌ریزی تأمین آن از طریق تسهیلات بانکی، پایش تولید در شرایط هدفمندی یارانه‌ها و تحلیل شرایط و بررسی آثار هدفمند کردن یارانه‌ها بر کالاهای صنعتی و معدنی و اقلام غیرکشاورزی و ارائه راهکار برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و اجرای طرح‌های نظارتی و کنترلی در جهت ایجاد آرامش در بازار است.

اعضای کارگروه کشاورزی

در این کارگروه، وزیر جهاد کشاورزی به‌عنوان رییس و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر نیرو و رییس سازمان حفاظت محیط زیست عضویت دارند.

اهم وظایف کارگروه کشاورزی تأمین و توزیع مدیریت مناسب بازار نهاده‌ها، پیش‌بینی و هماهنگی تأمین امکانات و تسهیلات لازم در زمینه بانکی، گمرکی و مالیاتی برای روان‌سازی تأمین این نهاده‌ها و نظارت بر ذخایر این کالاها، تحلیل و بررسی آثار مستقیم و غیرمستقیم هدفمند کردن یارانه‌ها بر قیمت محصولات کشاورزی به‌ویژه کالاهای اساسی و حساس و ضروری و ارائه راهکارهایی برای ایجاد آرامش و ثبات در بازار این محصولات، هماهنگی در تعیین قیمت تضمینی محصولات کشاورزی متأثر از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و نیز برنامه اجرایی ذخیره مطمئن محصولات مذکور است.

کد خبر 27575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =